Tidiga indikatorer på nitrit?

#1 - 10 november 2005 20:01
Kan man på något sätt se på fiskarna om man börjar få nitrit i akvariet? Börjar dom uppträda annorlunda på något sätt? Eller är det första man ser att dom ligger döda på botten?
#2 - 10 november 2005 20:08
En sann akvarist kan säkerligen känna det på lukten.
Men vi vanliga dödliga tar nitrittest när man gjort något som kan framkalla en nitritspik. T.ex. byta/rengöra filter, byta/rengöra grus, stoppa i fler fiskar, etc, etc.

Eller.. JAG brukar iaf testa mina värden efter en sådan operation. Vet inte om det är överflödigt eller ej, men jag är ju hellre på den säkra sidan.. testerna kostar ju inte speciellt mycket heller.
#3 - 10 november 2005 20:34
Om man vill vara riktigt säker så går det att förutspå nitrittoppar genom vattnets inehåll av amonium/amoniak. Även till detta finns det tester, men som yoda skriver så brukar det räcka med ett vanligt nitrittest för att undvika en olycka.
MVH
Magnus
#4 - 10 november 2005 21:52
Fiskar brukar klia sig och/eller kippa efter luft vid ytan när de är nitritförgiftade, men det är inget tidigt tecken, när de börjar göra det har det redan gått alldeles för långt. Även om fisken överlever kan den få skador på tex gälarna som inte läker ut. Jag håller med yOda och Tropfrog, ett nitrittest är bra att ha.
#5 - 10 november 2005 21:54
körsbärsräkor hellre kryper upp på blad ovanför ytan än att va i vattnet.
#6 - 11 november 2005 06:24
[QUOTE=Idanajad]Fiskar brukar klia sig och/eller kippa efter luft vid ytan när de är nitritförgiftade, men det är inget tidigt tecken, när de börjar göra det har det redan gått alldeles för långt. Även om fisken överlever kan den få skador på tex gälarna som inte läker ut. Jag håller med yOda och Tropfrog, ett nitrittest är bra att ha.[/QUOTE]

Kan det inte bara vara ett tecken på syrebrist okcså?
#7 - 11 november 2005 07:14
Nitriten tas upp via gälarna och kommer ut i blodet, där förstörs hemoglobinet, de röda blodkropparna.
Dessa ombildas då till methemoglobin som saknar den röda färgen och inte kan transportera syre.
Eftersom syretransporten i blodet minskar så kommer fiskarna att kvävas, oavsett hur mycket syre som finns i vattnet.
#8 - 11 november 2005 08:16
Dvs det är rätt svårt att se skillnad på syrebrist och nitritförgiftning då? Säkrast är väl att köra nitrittest, men amoniak kan väl vara bra att testa för att försespå då tippar jag. Själv tycker jag nog det räcker med nitrittest, tror man har så pass bra koll på akvariumet så man testar det innan det blir farligt höga halter?
Hur gör för övrigt en fisk som kliar sig? Har jag (som tur är?) aldrig sett ;)
Gnuggar sig mot rötter/grus tippar jag?
#9 - 11 november 2005 08:19
Jepp
#10 - 11 november 2005 08:31
k..
#11 - 11 november 2005 12:11
Jag brukar testa ammonium (inga växter) vid nystart och sedan någon gång i månaden för att se "belastningen" av vattnet då jag har mycket fisk per liter.
#12 - 11 november 2005 15:53
Jag har hört att Rödmunstetra (Hemigrammus bleheri) kan användas som indikator om något är galet i akvariet. Dess röda färgen blir gråare vid försämrade förhållanden i vatnet.
#13 - 11 november 2005 17:31
Jag har hört att tigerbarber liksom står på huvudet lutar sig alltså framåt det brukar vara en varning men jag vet inte om det är en sen varning eller en tidig varning.

Annons