Tider för ljus

#1 - 14 maj 2007 12:23
Hur länge ska man ha tänt/släckt lampan? Ska man tända och släcka vid samma tider varje dag?
#2 - 14 maj 2007 12:27
12h kan man säga är en maxgräns sen funkar allt under det. tror att runt 10-11h är de mest använda.

Köp en timer som man sätter kontakten i så att ljuset alltid tänds och släcks samma tid.
#3 - 14 maj 2007 13:11
inte mer än 10 timmar... annars förstör du växterna för alger angriper... så ha max 10 timmar tänt i akvariet....Växterna kan inte "bryta ner" angreppet från alger i fler timmar än så.... för fiskarna spelar nog inte någon timme hit eller dit någon roll....
#4 - 14 maj 2007 14:03
umm.. va? Alger angriper sällan växter, de bara konkurrerar med dem. Fotosyntesen fortsätter sålänge det finns tillräckligt med ljus, vatten och näring. Däremot blir tillväxten annorlunda om du har mer eller mindre ljus/näring.

Med lite ljus dör växten så småningom eftersom den inte kan bilda klorofyll.. den svälter helt enkelt. Med för mycket ljus i långa perioder stressas plantan att växa och därigenom gå igenom sin livscykel "för snabbt". När växten stressas hänger inte immunförsvaret med (precis som hos människor!) och kan inte utveckla det försvar den skulle haft om den växt normalt. Därför drabbas de lätt av sjukdomar, parasiter eller konstig/missbildad tillväxt.

Alger är inte en sjukdom och inte heller en parasit, utan en organism som finns överallt och oftast snällt ligger och väntar på bättre tider. När de bättre tiderna kommer kan de förökas explosionsartat, de skyndar på sin levnadscykel för att få ut så mycket som möjligt av den korta period av gynnsamma förhållanden som råder. Jämför dem med en 100-meters löpare. Kort och intensivt.

Växterna, däremot, begränsas (bl a) av sin DNA-styrda mycket mer komplexa form och att de är mycket större - därmed kräver de mer för att växa. En maratonlöpare som håller på i flera år. Algernas storhetsperiod kommer när det finns mer näring/ljus än växterna kan hantera eller om det finns för lite av endera för att växterna ska kunna växa.

I ett för oss välfungerande akvarium vill vi ha växter som växer så att de blir snygga, (oftast) inte alger. Vi vill helt enkelt arrangera ett maratonlopp.
Det gör att vi måste optimera ljus och näring så att det blir lagom för växterna. För mycket ljus stressar växterna, för lite svälter dem, likadant är det med näring. Olika växtarter har olika krav på ljus och näring, vissa vill ha öppet vatten med massa ljus, andra bränns sönder av samma mängd ljus.

Eftersom få akvarister har växter från en och samma plats och biotop väljer man ofta en kompromiss: 10-12 timmar, alltså jämt mellan natt och dag, året runt. Det motsvarar också ljusförhållandena runt ekvatorn där de flesta av våra akvarieväxter lever naturligt.

Ska vi efterlikna en svensk subarktisk fjällbäck är det bäst för de växterna att de får sina 16-18 timmars solljus och svinkalla vatten på sommaren med en lång, mörk köldperiod på vintern. Men det är det knappt nån som har, Universeum oräknat ;)

Så, det du vill göra är att ge dina växter det de naturligt skulle få i sin växtplats, jämn ljusmängd och lagom med näring.

Lycka till
#5 - 14 maj 2007 14:04
På ett lowtech ska man hålla sig runt 10, men ska du köra hightech spelar det ingen roll... körde 16 timmar ett tag o fick aldrig några probs för växterna. Beror helt på hur mycke näring som går att tillgå. Funkar mycke väl att köra dygnet runt, även om jag inte vet någon som har testat mer än några månader i sträck. Finns inget som heter "för mycke näring o ljus" utan det är när något saknas alger frodas o gynnas bättre än växter.
#6 - 14 maj 2007 14:16
ize: jag misstänker att han menar att alger sätter sig på växterna. det är ju som du säger, att alger är bättre på att gilla läget än växterna, som ju är utmärkta ljusfångare. vill minnas att defdac skrivit om att växter med bristsymptom läcker socker som blir en utmärkt näringskälla för alger, till det kan man ju lägga de teorier om att höga syrehalter motverkar alger.
#7 - 14 maj 2007 14:39
Jag läste nyligen någonstans att alger också ger syre som växterna, de stod för en stor del av jordens syretillförsel, wikipedia, tror jag det var...

Tycker inte illa om alger och jag har haft några burkar förut med mycket alger och det var coolt:D . Det var tiden innan jag hade någon vidare koll på vattenvärden, gjorde bara lite delvattenbyten då och då, så det kan ju ha berott på nåt problem, vad vet jag!

Hur får man alger medvetet?
#8 - 14 maj 2007 15:52
quarantino: Man gör som du gjorde ;) Nä, skämt åsido.. om du har ett akvarium utan växter som du matar och belyser(gärna med solljus) så kommer algerna som ett brev på posten. Jag har en amaryllisvas (med lök i, ingen fisk) som är alldeles smaragdgrön av alger :D. Det är tur att det finns så mycket alger, för visst producerar alger också syre, men inte alls lika effektivt som växter.

Plorozen: True .. större alger sätter sig överallt där det finns substrat för dem, men sen finns det säkert substrat de föredrar/skyr mer än andra ;)

Min javamossa är isf sjuklig för den har blivit helt pälsig av alla gröna trådalger, till stor glädje och gamman för mina siamesiska algätare som tuggar och tuggar ;D
#9 - 15 maj 2007 00:32
quarantino: true that, alger står för merparten av syreproduktionen i världen. men det innebär inte att de trivs i syrerika vatten. vanligen så trivs alger var växter inte trivs. östersjön är ett prima exempel.
jag vill minnas att någon akvarist prövade att tillföra syre till akvariet och på så sätt stimulerade en miljö gynnsam för växter, vilket kraftigt motverkade alger.
alger gillar instabila miljöer och växter stabila miljöer. eftersom växterna är effektivare syre-producenter än alger så innebär en stabil syrerik miljö på algspråk att växter trivs där och frodas, och att man ska ligga lågt tillsvidare. toffsalger frodas t.ex om man orsakar co2-dippar, och blågröna alger gillar ammoniumspikar.

jag ogillar inte heller alger sedan jag kom underfund med att pmdd och nedskärning av vattenbyten var den rätta melodin för mina och min flickväns akvarium.
flytväxter var också ganska effektiva.
#10 - 19 maj 2007 13:19
Tackar för allas svar!
Jag uppfattar att man ska ha högst 12h om dagen, spelar det ingen roll om man har en eller två ljusrör? Nu har jag timern 10h om dagen så det bör vara bra?
#11 - 20 maj 2007 05:45
Visst spelar det roll.. 2 lysrör ger ju, nästan alltid, dubbelt så mycket ljus som 1.

Huruvida du _behöver_ 1 eller 2 beror på hur stort akvarie du har, vilka växter du vill ha i det och i viss mån vilka fiskar (om din presentation stämmer så bryr sig dina fiskar inte om ljuset nått nämnvärt).
Sen beror det ju också på vilken sorts lysrör du har.. sök ett par varv på "lysrör" här på forumet så finns det massor att läsa
#12 - 20 maj 2007 06:46
ize skrev:
Visst spelar det roll.. 2 lysrör ger ju, nästan alltid, dubbelt så mycket ljus som 1.

Huruvida du _behöver_ 1 eller 2 beror på hur stort akvarie du har, vilka växter du vill ha i det och i viss mån vilka fiskar (om din presentation stämmer så bryr sig dina fiskar inte om ljuset nått nämnvärt).

Sen beror det ju också på vilken sorts lysrör du har.. sök ett par varv på "lysrör" här på forumet så finns det massor att läsa

Vi har ett 250 liters akvarium som är 110 cm brett och 50 cm högt, lysröret är av märket aquarelle och har lila ljus. Det är 90 cm långt. Anledningen till att vi inte kan ha mer än ett ljust nu är för att ljusrampen är sönder på ena sidan (köpte begagnat) och det är så dyrt att köpa en ny. Vad tror ni om ljuset som lysröret ger?
#13 - 20 maj 2007 16:56
Shagrat skrev:
På ett lowtech ska man hålla sig runt 10, men ska du köra hightech spelar det ingen roll... körde 16 timmar ett tag o fick aldrig några probs för växterna. Beror helt på hur mycke näring som går att tillgå. Funkar mycke väl att köra dygnet runt, även om jag inte vet någon som har testat mer än några månader i sträck. Finns inget som heter "för mycke näring o ljus" utan det är när något saknas alger frodas o gynnas bättre än växter.
växter klarar absolut inte ljus dygnet runt och ditt inlägg visar att du har NOLL KOLL och hoppas ingen snappar upp det du skrivit!

Annons