tid för syresten vid co2

#1 - 3 januari 2004 17:16
hur lång tid ska det ta innan det börjar bubbla ur syrestenen när man just fixat co2anläggning? har gått en timme nu och inget händer. det är bra fjutt i vattenflaskan, men där slutar aktiviteten. det är tätt överallt. finns det nån regel om hur lång eller kort slangen får vara?
#2 - 3 januari 2004 17:35
svara då, ni som har erfarenhet. jag blir snart besviken.
#3 - 3 januari 2004 18:01
Du blir besviken mindre än 20 minuter efter du skrev frågan...

Visst kan det ta ett par timmar innan du ser några bubblor. Hur lång tid det tar beror t.ex. på hur varmt det är vid flaskan. Om du är otålig och vill se att det fungerar kan du låta syrestenen vara nära vattenytan. Där är vattentrycket lägre och därmed behöver gastrycket inte byggas upp lika mycket innan bubblorna orkar smita ut. När du sett att det verkligen fungerar kan du ta ner sysrestenen till botten så att co2 bubblorna hinner lösas upp lite mer innan de når ytan.
#4 - 3 januari 2004 18:19
Ursprungligen skickat av torb

Du blir besviken mindre än 20 minuter efter du skrev frågan...

Visst kan det ta ett par timmar innan du ser några bubblor. Hur lång tid det tar beror t.ex. på hur varmt det är vid flaskan. Om du är otålig och vill se att det fungerar kan du låta syrestenen vara nära vattenytan. Där är vattentrycket lägre och därmed behöver gastrycket inte byggas upp lika mycket innan bubblorna orkar smita ut. När du sett att det verkligen fungerar kan du ta ner sysrestenen till botten så att co2 bubblorna hinner lösas upp lite mer innan de når ytan.

kan det spela roll att flaskan med vatten är mindre än mäskflaskan?
#5 - 3 januari 2004 18:46
Jag antar att den är en "reningsflaska" som du kallar för vattenflaska. Relationen mellan flaskornas storlek borde inte spela någon roll men ju mindre total volym de har desto mindre co2 behövs för att skapa tillräckligt tryck. Alltså om du har mindre flaskor borde du se bubblorna tidigare men det finns nog ingen egentlig fördel med små flaskor.

Jag tycker att du ska avvakta till imorgon. Om det fortfarande inte bubblar då har du antagligen en läcka någonstans. Det är inte alls ovanligt att man tror att det är helt tätt. Man kanske har testat genom att klämma på flaskorna. Sedan när koldioxiden är på väg lyckas den ändå smita ut någonstans. Lite saliv eller annat lämpligt kladd på korkarna där slangarna går igenom brukar kunna avslöja elaka läckor.
#6 - 3 januari 2004 19:27
Fördelen med en liten tvättflaska är att den tar mindre plats. Vänta till imorgon, kommer ingen gas ur stenen har du läckage mellan tvättflaskan och stenen.
#7 - 3 januari 2004 20:15
tack för hjälpen. jag börjar tro att det faktiskt är läckage, för det jäser väldigt bra o bubblar friskt i tvättflaskan, men efter mer än 2 tkmmar inga bubblor i karet....silikonet var faktiskt inget bra att täta med, finns det annat som bomsäkert tätar? obs, jag kan inte "borra några hål" som annars rekommenderas o få det tätt på det sättet då jag inte har såna prylar.
#8 - 3 januari 2004 22:03
nån?
#9 - 4 januari 2004 18:48
Det är relativt svårt att få tätt med lim/silikon i fetplastkorken till PET-flaskor.

Därför tog jag en Absolut-flaska istället med en betydligt stabilare aluminiumkork. Jag tror du kan använda någon form av syl/skruvmejsel för att göra hål i den typen av kork om du inte har borrmaskin. Sedan kan du limma med tvåkomponentslim som jag gjorde. Då blev det tätt.

En annan lite lurig grej med att få jästflaskor täta är om man slabbar med sockret och får lite socker på flaskans ovankant och i gängorna - då är det i princip omöjligt att skruva fast korken så att det blir tätt.
#10 - 4 januari 2004 22:48
Fanken va du var otålig...

Jag borrade med ett 5mm borr (6mm slang) och tvättade med t-röd. Därefter drog jag igenom slangen. Kletade på smältlim och drog tillbaka slangen en aning. Funkar perfekt...
#11 - 5 januari 2004 01:48
Funkar perfekt för mig med 5mm-hål och 6mm-slang helt utan lim och silikon.
#12 - 5 januari 2004 01:55
nån du känner måste väl ha en borrmaskin? bättre att vänta ett par dagar till än att få ett dåligt resultat...

Annons