Tickande aluminiumställning?

#1 - 5 mars 2004 20:41
Köpte ett begagnat 570liters (160x60x60)för tre veckor sedan och har haft igång den sen dess.

Den står på en aluminiumställning med sex ben.
Märkte för några dagar sen att det kom "tickande" ljud från akvariet när jag rörde/stötte vid det!
Tror att ljudet kommer från aluminiumställningen. Är väldigt orolig. Har varit nogran med vattenpasset och det verkar inte luta.
Det räcker med att jag petar/pekar på aluminiumställningen med ETT finger för att det ska börja "ticka"!!

Är det någon som varit med om detta?
Hoppas verkligen inte att det är glaset som sprickar som ger ifrån sig det tickande ljudet!
Kan det vara spänningar i ställningen eller nåt.

Snälla kom gärna med tips och erfarenheter.
Sover inte så gott om nätterna när jag vet att det står ett över halvt ton akvarium i vardagsrummet och TICKAR!! (visserligen bara när jag petar på den)

mvh
/Kid
#2 - 5 mars 2004 20:45
Det låter som det är borde vara spänningar i ställningen.. Aluminumet deformeras lite (syns knappt med bara ögat) och då kan det komma små ljud.. Det kan oxå komma från t.ex. plastinfästningarna..

#3 - 5 mars 2004 20:51
Borde jag vara orolig?
Vet inte riktigt vad jag kan göra åt det!!
Det som är mest skrämmande är att räcker med att jag sätter ett finger på ställningen med ett lätt tryck (typ ringa på ringklocka) för att det ska börja ticka.
Det tickar ett par gånger för att sedan avta och bli tyst. Vågar knappt röra vid akvariet längre! :(

Några andra idéer/aningar?
/Kid
#4 - 5 mars 2004 21:27
om ställningen stått oanvänd en längre tid så skulle jag tippa på att det är "sättningar" i ställningen precis som hus "sätter" sig det kan ticka och t om smälla till lite granna. Förhoppningsvis så avtar det med tiden för att sedan satt sig och tystna helt.
#5 - 5 mars 2004 21:46
Ställningen har inte stått oanvänd.
Tack för informationen iallafall, det lugnar lite.

Är det möjligt att en aluminiumställning brakar ihop?
Typ värsta scenario!

/Kid
#6 - 5 mars 2004 21:47
tror inte det. aldrig hört talas om det alla fall.
#7 - 5 mars 2004 22:20
hej,

kan det vara så att någon/några fogar i ställningen glappar något med resultat att det tillåter en minimal rörelse åt något/några håll (beroende på vilken/vilka fogar) och att tickandet uppstår när du "gungar" till akvariet - då möts fogarna och anledningen till att det tickar flera ggr är att akvariet gungar fram och tillbaka några ggr? Tickar det oavsett från vilket håll du petar på akvariet? Ser du någon vattenrörelse vid ytan? Om du stänger av ev pump...

om det är farligt eller ej vet jag inte eller vad du isåfall skulle kunna göra...

mvh andreas
Fija
#8 - 5 mars 2004 22:26
Mitt 150-liters tickar så när katten hoppar upp på det. Än har det inte rasat ihop, men jag lovar att säga till om de gör det! =P
#9 - 5 mars 2004 23:34
Vad har du för golv? Trägolv kan låta lite då akvariet väger ett par pannor. Ställningen borde hålla speciellt då du varit noga med att väga in den med ett vattenpass. Gissningvis så är det alltid så att när man flyttat ett akvarium och därmed tillfälligt tagit bort all vikt/belastning på bänken så kommer den att sätta om sig igen. Har själv en sexbent träställning och det knäpper en del iden eller i frigoliten med jämna mellanrum.

#10 - 7 mars 2004 14:15
Tack för den extra informationen allihop.
rebus, det är nog som du säger: det tickar några gånger pga gungning.
När du säger fogar, menar du då de svarta plastbitarna mellan aluminiumstången?
Har inte vågat undersöka det så noga, men det tickar nog mest när jag "gungar" till karet från främre långsidan.

doohan, ja jag har trägolv, men är rätt säker på att tickandet kommer från ställningen.

Tack allihop, det känns lite bättre nu när jag har fått höra lite åsikter och erfarenheter.

mvh
/Kid

Annons