Hej, pereli!
Jag tittar med beundran på ditt akvarium här:
https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=776
Jag är nämligen på planeringsstadiet när det gäller mitt 720 liters akvarium. Jag är inte så våghalsig av mig, så jag tänkte mig lite vanliga firrar som jag tycker är snygga eller intressanta. Men inte så "exotiskt" eller avancerat. Skalarer, paletter, mosaik- och marmorguramis, fjärilsciklider, odessabarber, guppies och neontetror. Samt lite pansarmalar och algätare mm... Så drar min fru mig till den lokala akvarieaffären (Sandby Ciklidhobby). Hon är måttligt intresserad av akvaristik, men låter mig hållas... Så pekar hon på eldbuksakvariet och utbrister att det var den snyggaste sötvattensfisk hon nånsin sett!
Man vill ju vara henne till lags, men om eldbuken sägs det att den är en grävare som gör det svårt att ha växter i akvariet. Och att den är glupsk på småfisk. Över huvud taget sägs vissa individer vara väldigt aggressiva mot andra fiskar i akvariet.
Jag googlar lite. Och ser ditt exempelakvarium... Men eldbukar. Grönskande växter. Och små tetror... Så tänker jag... Om du kan ha eldbukar tillsammans med växter och småtetror, så borde jag också kunna ha eldbukar i ett akvarium tillsammans med både växter samt neontetror, guppies och odessabarber.
Hur tycker du att det har funkat sedan bilden lades upp? Är eldbukarna fortfarande "snälla"? Funkar det fortfarande att hålla dem tillsammans med mindre fiskar? Och lever växterna fortfarande? Eller har du tröttnat och slängt ut eldbukarna?
Jag vore tacksam om du ville skriva ett par rader om det. Om du vill, kan jag skriva frågan lite mer kortfattat som kommentar till ditt akvarium, det finns kanske även andra som undrar?
Hälsningar, Jimmy Ringström