Hej :)
Jag tänkte att jag slänger iväg ett PM istället för att kapa Superpescados tråd ännu mer :P
Det verkar inte finnas någon som är super-duperexpert på alger, så jag tycker nog att du får anses höra till skaran som har koll :D Och jag känner mig minst sagt efterbliven just nu.
Jag har ju haft problem efter problem efter problem med uppstart av kar nu - och jag är inte ett dugg förvånad, det ena leder ju till det andra och allt går hand i hand. Och sen har fanskapen superparty...
Hur som helst;
Fick nästan hjärtattack nu när jag fick för mig att dra ut mina temporära cardinalis som ändå inte ska vara kvar där i sen och har haft aningen av någon alg på en del blad. Why not liksom. Men då hade vi minsann en tjusig fläck cyano på ett av bladen. (Jag kollade iofs inte supernoggrannt för jag fick panik och drog ut varenda cardinalis och kastade allt i en hink. Synd att kasta dem så jag tänkte sanera dem. Men det ska väl fan vara väldigt underligt om jag inte känner igen cyano... Det var cyano. Punkt. Ska kolla imorgon när det är dagsljus men jag är 99,99 % säker på att jag inte skulle felidentifiera det ens när jag bara kollade ett fåtal sekunder).
De flesta tycker att jag ska starta om karet men jag ger mig fan inte. Den raketsnabba cykeln bevisar att bakteriefloran är out of this world, och den offrar jag inte bara sådär. Jag tänker ge det en chans och eventuellt medicinerna bort ohyran och sanera bort algerna. Alla problemen är ju nykars-problem, bara att de eskalerade och klumpade ihop sig.
Så det var lite det jag undrade. Vad hade du gjort?
Det finns avsevärt mycket mer alger nu än det fanns några dagar sedan. Inte särskilt mycket på några blad direkt. Mest kiselalger - precis överallt - och de är lätta att kontrollera, IMO. Dock vete fanken vad allt smuligt sönderfall kommer ifrån... antingen är det rötterna eller så är det överflöde av kiselalger som smulat och spridits. Knökfullt av "damm" därinne. Är det kiselalger så är det enormt mycket mer än jag någonsin haft förut. (De sitter ju inte alltid hårt utan kan bli "fluffigt pulver" eller vad man ska säga.
Men jag har inte sett samma alg som cardinalisen hade, på någon annan växt. Men om cyano tänker invadera så blir det väldigt mycket av mindre skojiga saker, på en gång...
Dör alla alger av samma saker om man slänger i gift? Dvs t.ex. klorin eller väteperoxid. Jag har ju ingen fisk i tanken än så jag kan ju egentligen hälla i vad som helst... Mina principer om kemikalier ryker all världens väg nu... lol...
Men då kan jag ju självklart inte ha filtret ikopplat. Men sitter junket där i också tror du? Har inte kollat, men såg iallafall inte ett dugg av något som inte hörde hemma därinne utom några vanliga substratmaskar, när jag öppnade förra veckan.
Jag menar - tror du att man infesterar om karet när filtret åker i?
Växterna börjar ta stryk av att jag inte har i någon näring öht och nitraterna öses ur med alla vattenbyten. Har slut på växtnäring (bara mikronäringsämnen i) men ska köpa mer imorgon. Har beställt PMDD när jag ändå köpte växter men det kommer då fan inte på tal att ösa i just nu :S
Egentligen kan jag ju ta till vilka åtgärder som helst eftersom inga djur kan dö. Så om du har åsikter - shoot. :)
Sanera rötterna? Sanera hela karet genom att hälla i klorin? (Hade ju varit smidigt på ett sätt... slippa ta ut allt...)
Slå sönder karet med en slägga? :D
Hoppas du har lust och tid att hjälpa en alg-retard som snart sliter håret av sig med alla maskar och alger och fan och hans moster...
Ha det fint!
/ Maarit