Hej!
Får ett felmeddelande när jag försökte svara på ditt inlägg så postar här istället.
Jag hade korallsand i mitt förra malawikar på 180L, det funkade bra. Fördelen som jag tycker är att det buffar (kH) vattnet lite och pH hamnar runt behagliga 7,5-8.0 perfekt för malawi. Kh påverkar hur snabbt pH värdet kan ändras (fiskar hatar snabba förändringar av någon sort) så det blir lite stabilare. Ingen jätteförändring kanske men ett gott tillskott.
I mitt nya 450 så valde jag vit akvariesand 0,4-1,4mm från Hornbach. Det för att den inte är helt homogen utan det finns en del olika färger i den (Det syns på bilderna i min 450 Mbuna projekttråd, kolla där). Tycker det ser mer naturligt ut än helt homogent färgad sand. Vet inte skillnaden mellan den och ciklidsand.
Jag skulle nog valt 0,5-1mm, tycker det funkat bäst för mig hittills. Blandade min korallsand i 180L med korallkross typ 2-5mm (ca 5-10% av totala sandvolymen) efter inrådan från djurbutiken. Det blev snyggt ett tag eftersom sanden såg lite mer naturlig ut med olika storlekar. Dock så upptäckte jag att det på de grövre bitarna gärna satte sig olika små alger. Tyckte inte det var så snyggt utan föredrar om de håller sig på de större stenarna, syns väldigt tydligt på den annars kritvita korallkrossen.
Sen gillar ju malawi att gräva och finare sand är lättare för dem att gräva i och kanske lockar fram mer naturliga beteenden :-)
Lycka till! :-)