Thomasi Ciklid

#1 - 5 april 2013 20:31
Hej är det någon som har erfarenhet av Thomasi Ciklider? *
Undrar hur svår odlade dem är på en skala från 1-10?
Hur ska akvariumet se ut, vilka stena ska man använda för bästa odlingen?
Några särskilt bra växter som dem gillar?
Alltså tips på akvariumets aquascape för att få den bästa framgången inom odling har ett 125L kar :)
#2 - 5 april 2013 20:54
Jag har ett thomasipar med en kull yngel som väl 2-3 veckor nu. De går i ett 112-liters, ihop med kurvciklider, regnbågsciklider, kilfläcksrasboror, Corydoras "goldstripe" och Ancistrus.

Skulle säga att de är tämligen lättlekta, även om det verkar som om de kan vara lite svåra att para ut. Jag har en del växter, och eklöv på botten. Löven förser ynglen med skydd, och utgör grogrund för små organismer som de kan äta. De leker helst på platta stenar, eller andra släta underlag. Mitt par lekte dock på ett eklöv, har jag för mig. Könen kan vara lite luriga att se skillnad på, även om hanar brukar vara lite större än honor.

En trevlig ciklid, som dock är ett h-e att fånga :p
#3 - 5 april 2013 21:08
Animaniac skrev:
Jag har ett thomasipar med en kull yngel som väl 2-3 veckor nu. De går i ett 112-liters, ihop med kurvciklider, regnbågsciklider, kilfläcksrasboror, Corydoras "goldstripe" och Ancistrus.

Skulle säga att de är tämligen lättlekta, även om det verkar som om de kan vara lite svåra att para ut. Jag har en del växter, och eklöv på botten. Löven förser ynglen med skydd, och utgör grogrund för små organismer som de kan äta. De leker helst på platta stenar, eller andra släta underlag. Mitt par lekte dock på ett eklöv, har jag för mig. Könen kan vara lite luriga att se skillnad på, även om hanar brukar vara lite större än honor.

En trevlig ciklid, som dock är ett h-e att fånga :p

Tack för det snabba svaret, skulle man kunna få se en bild på akvariumet och cikliderna? :)
#4 - 5 april 2013 21:57
deltan skrev:
Tack för det snabba svaret, skulle man kunna få se en bild på akvariumet och cikliderna? :)

Så lite. Akvariet är väl inte så mycket att se, är väl mest algsoppa just nu.
#5 - 5 april 2013 22:00
Animaniac skrev:
Så lite. Akvariet är väl inte så mycket att se, är väl mest algsoppa just nu.

Haha, nej as snyggt ;)

vill dem ha mycket rötter och annat tjofs :)
#6 - 5 april 2013 22:06
deltan skrev:
Haha, nej as snyggt ;)

vill dem ha mycket rötter och annat tjofs :)

Hehe, ja, så länge man inte tittar närmare...

Ja, rötter är bra. Syns kanske inte så bra på bilden, men har en rad av grottor, som är byggda av platta stenar som ligger på kolstenar, och i mitten ligger en ihålig, cylinderformad rot.
#7 - 5 april 2013 22:08
Okej, så dina grottor har du gjort som "man-made" eller har du lagt dom bara som ett sten rös? :)
Funkar de med kokosnötter?
#8 - 5 april 2013 22:15
Tja, nog ser de lite man-made ut, nog ingen större chans att en rad av stenar skulle lägga sig så i naturen, vilande på kolstenar :p Men det är ju naturliga stenar, så lite naturligt ser det nog ut. Kokosnötter spelar ju ingen större roll för thomasi, men har du fiskar som gillar grottor, så är det bra, har några halva kokosnötter själv, men inte i det karet.
#9 - 5 april 2013 22:24
Okej hur många ciklider bör jag skaffa till akvariumet? nu är det väl inkört och allt :)
#10 - 5 april 2013 22:27
Tja, för att vara säker på att få ett par (de två jag köpte var ett par i butiken), så bör du kanske skaffa ca 6 stycken. Dock kan det vara jobbigt att få ut de överblivna individerna när du har fått ett par, som jag sa, de är ett h-e att fånga.
#11 - 5 april 2013 22:31
Okej så jag ska bara försöka ha ett par i framtiden? kan ju försöka be affären att leta reda på ett par som dom fiskar upp innan jag kommer :)
#12 - 5 april 2013 22:33
Tja, det bästa är nog att bara ha ett par, om du inte vill att de ska slåss, och om du vill ha större chans att föda upp yngel. De är som sagt rätt svåra att könsbestämma, särskilt innan de är vuxna. Har man tur kanske ett par har bildats i butiken.
#13 - 5 april 2013 22:39
Får väll köpa en mini harpun som man kan fiska upp dem andra med, hahaha xD
#14 - 5 april 2013 22:55
Hehe... Problemet är att de är riktigt snabba, och märker snabbt att man är ute efter dem.
#15 - 5 april 2013 23:16
Ja kan tänka mig det, Det var ett helvete att fånga siamesiska algätare kan jag lova dig :P
#16 - 5 april 2013 23:18
Hehe, thomasi är värre tror jag. De ändrar riktning blixtsnabbt, och gömmer sig.
#17 - 5 april 2013 23:25
Får jag fresta med några bilder på en Thomasi-tös så här på fredagsnatten?:)
#18 - 5 april 2013 23:44
Tjusig :)
#19 - 5 april 2013 23:54
Indeed ;)

Kan man få en bild på hela akvariumet så man får lite inspiration? :)
#20 - 6 april 2013 08:23
Otroligt nog har jag inte tagit några helkarsfoton just när Thomasiparet gick i det här lilla 112-litaret. Men man kan se det överst i den vita ställningen på ett par bilder.
Hursomhelst - det var inrett med mycket rötter. Jag såg till att de skulle få en hel del flata stenar, placerade i gott skydd bland rötterna. De är öppna substratlekare, och som man kan se på bilderna i det tidigare inlägget, så leker dom på olika ställen och då, som sagt, gärna på öppna, jämna/flata platser.
En mycket trevlig och vacker ciklid, som man dock får arbeta med då det lätt uppstår bråk mellan parterna om de inte har något yttre hot att koncentrera sig på - vilket gäller många ciklider.
Animaniac kan säkert berätta mer om hur besättningen ser ut i det kar han har sina Thomasi - och hur balansen upprätthålls.:)
#21 - 6 april 2013 12:28
Det såg ju riktigt nice ut ;)
Någon som har tips på en guide om hur man gör ett perfekt thomasi ciklid kar?

Funderar på att ha 1 par thomasi ciklid och 1 par grönbåg ciklid, några kardinaltetror, runt 4-6 panda pansarmalar och 1 par ancitrius, dumt eller bra? :)
#22 - 6 april 2013 20:28
? :)
#23 - 6 april 2013 20:59
Tja, kan nog funka, men snåla inte när det kommer till antalet tetror och pandor.
#24 - 6 april 2013 21:17
Okej, tack :)
#25 - 7 april 2013 01:09
Varsågod :)
#26 - 15 april 2013 19:44
Vad tror ni är bäst i ett 125L kar sitter och funderar lite på vilka fiskar jag ska skaffa nämligen.
Dem arterna jag är inne på är "Kakadu ciklid, Antingen grön eller brun bågciklid vilken föredrar ni? Och kakadu ciklid" Vilka skulle passa bäst i hop och vilka är lättast att sköta och odla?

Tack :)
#27 - 16 april 2013 14:55
Någon?
#28 - 16 april 2013 16:42
Lättast att sköta och odla av Apistogramma cacatuoides och bågfensciklid är nog utan tvekan bågfenan. Vad gäller grön kontra brun bågfensciklid, så är grön bågfensciklid, Nannacara anomala, betydligt vanligare i handeln än den bruna (Nannacara taenia), om jag har förstått rätt. Så du kanske bara har chansen att få tag i den gröna. Men om jag hittar den bruna i nå´n butik, så skulle jag lätt köpa några. Hade ett 75-literskar för nå´t år se´n, som jag i stort sett inte rörde, det var igenväxt. Där gick ett par gröna bågfenor, och de sprutade ur sig yngel, som överlevde, utan att jag behövde göra mer än mata de vuxna.

Förresten, om du vill diskutera dessa arter närmare, bör detta göras i kategorin amerikanska ciklider, annars säger Kjell [:-129]

För att knyta åter till trådens titel, så såg jag att mina thomasi lekte igen förut.
#29 - 30 april 2013 17:47
Har åsså just nu thomasis på uppdragning några veckor gamla.. Börjat få ränder på kroppen och färger på fenorna..
Tog bladet med äggen från dem denna gången då de bara lät ynglen falla till bottnen med första kullen...
Föräldrarna hade nåt vitt gropigt på överläpparna så vågade inte chansa .
Mina tog artemianauplier nästan direkt

Annons