Thomasciklider....-igen...

#1 - 9 november 2003 18:46
Hej alla!

Jag har Thomasciklider i mitt kar... Närmare bestämt 4 stycken.
De ar ca 5-6 cm stora nu, och jag har börjat se en skillnad i utseende på dem. 2 av dem är mer "skimrande" och har mer distinkt teckning, medan 2 är lite "blekare".

Fiskarna har gått ett par månader hemma hos mej, men jag har inte sett ngn ansats till lek.
För att ändra på detta införskaffade jag "ekmedel" (Skratta inte, ni vet vad jag menar!)[:-92] för att sänka ph-värdet som låg på tok för högt för dem.

Sagt och gjort, nu ligger mitt ph just under 7, och NU börjar jag se förändringar i Tomasernas beteende!!!
Helt plötsligt har de börjat hävda revir!!!
Jag har en liten gynnare (en av de bleka, -en hane??!!) Som har bestämt sig för att ligga i samma "rot-grotta" som min sterila ancistrushanne. (-Taskigt val firren!!!) Nog för att grottan är stor, men jag tror inte att eventuell rom lämnas ifred av mister "jag-är-en-steril-15-cm-stor-ancistrushane-som-är-hungrig" om det nu skulle bli så...

Nu till min fråga... (ehhh frågor heter det nog i plural va?)[;)]

Exakt HUR beter sig Tomaserna när de leker?
och
Hurpass tuffa är de? -Klarar de ni vet vem som ligger och surar under stocken?

Ser framemot era svar!

/Acc, fick en huvudvärk som sträckte sig ända ner i plånboken när hon insåg att "-Saltvattensakvarium är ju hel-häftiga!!!"
#2 - 9 november 2003 20:05
Mina thomasciklider lekte två gånger under den tid som de bodde i mitt 45 lit akvarium. Leken började båda gångerna direkt efter vattenbyte, honan fick svarta vertikala makeringar på kroppen och hannen blev lite starkare i sina färger (lila och blå). De "stod" bredvid varandra och "viftade" med fenorna till och från. Rommen la de helt öppet på ett blad under natten (vet alltså inte hur den gick till eftersom jag sov vid tidpunkten) och de vaktade den väl (de hade iof bara tre otocinclusar att vakta den ifrån). Tyvärr så åt de upp rommen när den funnits på bladet i ca ett dygn, läste någonstans att de kunde göra det i små akvarium.

Nu bor de i mitt 105 lit akvarium istället och de har vad jag vet inte lekt (har akvariet hos mina föräldrar). Skillnaden förutom att de har mer kompisar nu är att det är skillnad på vattnet, här i Umeå är det mjukt vatten medan Öland har hård (hela ön består ju utav kalksten!), pH värdet är något högre på Öland men ingen jätteskillnad. Har en ancistrusmal i samma akvarium och vad jag kunde se i sommras när jag var hemma så hade de inga problem med henne men hur det blir när de är rom med i bilden kan jag inte svara på.
#3 - 14 december 2003 11:53
Har 2 par Thomasi i mitt 375 sällskapskar tillsammans med paletter (Nigeria Red), Citrontetror, Scalarer och Siamensis.

Köpte 5st för ett par månader sedan och bara efter några veckor hade dom parat ut och lekt för första gången.
Nu leker dom mellan varje och varannan vecka, (oftast direkt efter vattenbytena varje söndag) och båda paren har fått fram frisimmande yngel.

De lägger som sagt rommen öppet på någon sten eller på ett blad. Mina stora Hygrophilla corymbosa "stricta"-blad har varit väldigt poppis att lägga rom på... Ett par tillfällen har även en flat grå sten fallit föräldrarna i smaken.

I karet har jag ett ph på straxt under 7 och en temp på ca 25C.

Har fått bevittnat själva "äggläggningen" en eller 2 gånger, å går till så att honan lägger en "sträng" med ägg. Sedan flyttar hon på sig å hanen befruktar rommen, sedan byter dom plats och honan lägger en ny sträng osv osv...
Vad jag la märke till var peressisionen i honans äggläggning. Först var raderna inte särskillt "rena", men efter att ha lagt rad efter rad så kunde jag se att där det tidigare fattats ägg i raden så hade hon nu placerat romkorn. När allt var klart så fanns det inte en tom plats kvar mellan romkornen! Snacka precissionsplacering ;) Dessutom låg (vad jag kunde se) inte ett enda romkorn på varandra, utan alla låg prydligt uppradade bredvid varandra.
Efter detta turas flräldrarna om att fläkta äggen sammtidigt som dom toras om att jaga bort allt som kan anses vara en fara för "den kommande familjen".

Det sägs ju att Thomasi skall vara så jäkla fredliga och mesiga, men det stämmer kanske inte helt..., särskillt inte då de har yngel eller rom, då de inte backar i första taget. Måste säga att jag sällan skådat en kaxigare miniciklid! Onödigt nog (iallafall med en bottenyta på 150x50cm) så har mitt ena Thomasi-par bästem att den bästa platsen att placera sin rom på är ca 25cm från mina palettcikliders grotta (där dom brukar lägga rom). Detta medför att så fort den "yngelaggresiva" paletthonan kommer ut ur sin grotta så står hon öga mot öga med 2st "yngelaggresivs" Thomasiföräldrar... PANG..BOOOM..KRASCH!!! Mycke smällar blir det, men ingen av parterna verkar få så mycket stryk att dom skadas eller skrämms.

Har även på senare tid uppmärksammat kemikaze taktik från Thomasins sida då paletterna vallat runt sina yngel. Thomasina smyger omkring i toppskiktet på karet och sedan laddar dom och kastar sig rakt ner mot yngelkullen. Det bara ryker i gruset och palettföräldrarna smäller på de korkade Thomasicikliderna innan den simmar därifrån...ibland får dom tag i något yngel...ibland inte. Så att säga att Thomasi är en mesfisk kanske är lite fel...iallafall kan dom stå emot, och kaxa sig mot paletter i lek...

En sak till...skulle jag skaffa ett till sällskapskar i framtiden så skall jag troligen ha Thomasi där med. Mycket mycket vackra ciklider när de trivs, lättlekta och snälla men endå rätt kaxiga. Skaffar man dessutom ett lysrör som förstärker de blåa prickarna å fälten (Aquastar, Aquarell mf) så blir dom EXTREMT snygga!

Annons