Theres samlade akvarieeskapader.

#1 - 17 september 2013 08:59
Här tänkte jag samla bilder och tankar om mina projekt. Har i skrivandets stund igång 5 st akvarium, från en räkvas upp till ett 180L Rio. Är ny på det här med akvarium, förutom den smått obligatoriska upplevelsen i barndomen med slöjstjärtar i en skål som inte slutade sådär jätte bra, så dök det första karet upp i mars i år.

Har alltid velat pröva på det här med akvarium igen, men varit avskräckt av hur mycket jobb och tid det sägs ta att sköta om. Men så hittade jag av en slump att man kunde ha räkor och dessutom i mindre akvarier, dvs mindre men mer kontinuerligt arbete vilket passar mig utmärkt, och dessa små varelser blev jag totalt förälskad i.

Efter en del research så flyttade det in ett 30L Dennerle hos min intet ont anande sambo och det fylldes med ett gäng röda körsbärsräkor och ett stim Microdevario Kubotai (Små gröna), mest i fall det skulle vara tråkigt med bara räkor.

Det slutade med att räkorna visade sig vara det intressanta och de små gröna mest kändes stressande vilket ledde till..

Att vi hämtade ett begagnat Juwel Rio 180L som de fick flytta in i ;-)

Senare har det tillkommit två 54L små Eheim akvarium, det ena pga en förälskelse i Chokladguramis och det andra pga en i snäcklekare..

Står även en vas och väntar på att jag ska bestämma mig för vilka räkor som ska få bo där.
#2 - 17 september 2013 09:29
Oj.. här var det en snabb resa. Fyra akvarier och en räkvas sedan mars månad detta året. Redan hårt fast i denna trevliga hobby ser jag.. :D
Jag har bara att säga välkommen in i akvarievärlden och detta superba forum.
#3 - 17 september 2013 09:36
Det är inte svårt att hitta nya trevliga fiskar att stoppa i nya akvarium...:D gäller att begränsa sig så det inte blir för mycket så man tröttnar istället. Fast får jag bestämma kan man alltid ha ett extra akvarium. ..
#4 - 17 september 2013 09:53

Börjar med en liten sammanfattning av akvarium nr 2 i samlingen, Rio 180.

Köptes begagnat i början på sommaren, satt Juwels marin rör i, varav jag har bytt ut ett mot ett Sylvania Grolux. Tänkte egentligen ha Aquastar, men beställde fel så nu får jag stå mitt kast ;-)

Fick med två pumpar original 600L/H och en på 1000L/H varav den sistnämnda sitter i karet nu. I filtret hade förra ägaren bytt ut den nedre delen till att innehålla två påsar makaroner.

Invånarna är just nu:

• Microdevario kubotai, (små gröna). 5st.
• Hyphessobrycon amandae, Kolglödstetror (små röda). 4st.
• Microgeophagus altispinosus, Boliviansk Fjärilsciklid (fjärilar). 2st.
• Corydoras trilineatus, Leopard pansarmal (Fnuffare). 7st.
• Corydoras pygmaeus, Pygme pansarmal (Mini-Fnuffare). 8st.
• Ancistrus sp. (Murvl). 1st
• Cardina multidentata, Amanoräka. 5st.
• Neocardina davidi var Red Cherry, Röd körsbärsräka. Okänt antal.
• Planorbella duryi var blue, Blå posthornssnäcka. Minst 11st.

Växtligheten har jag inte riktigt så mycket koll på som jag vill ha, en del är köpta namnlösa, en del misstänkt fel märka och en del har jag glömt bort..
Vet att där finns två sorters Anubias, Javaormbunke, Taiwanmossa, Hornsäv, Vallisneria, en sort Lilaeopsis, en Ludwigia, två små Pogestemon Helferi, någon Cryptocoryne och någon Rotala. Sen finns det även något som ser ut som en kortare variant av Lilaeopsisen.

[ATTACH]64098[/ATTACH]
[ATTACH]64099[/ATTACH]
[ATTACH]64100[/ATTACH]
[ATTACH]64101[/ATTACH]
#5 - 17 september 2013 09:53
Wow en själsfrände!

Jag köpte också en räkvas i mars i väntan på mitt måttbeställda 130l. Och så köpte min man platy till räkvasen för de var ju fina (eh men blev lite stora) så då blev det ett 65l på köksbänken. Sedan tyckte man ju räkvasen var lite liten där den stod och så spontanhandlade jag ett 55L och flyttade räkvasen till tvättstugan. Och nu håller vi på att göra om gillestugan i källaren och där ska jag in med ett stort akvarium.

Kan du inte visa lite bilder? Strunta i om det är intill omöjligt att fotografera fiskar och akvarium, bara gör det.

Här är min resa: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156661
#6 - 17 september 2013 09:54
Nu kan vi ju hoppa över kommentaren om bilder...vad fint
#7 - 17 september 2013 09:57
Wow, vilket fint kar där på bilderna!:)
#8 - 17 september 2013 10:04
Kul att se hur det växer till sig, det är så ofta man tänker ta foton på sina nyinstallerade kar men glömmer lika snabbt av det...:p
#9 - 17 september 2013 11:35
Kanonsnyggt med den där "stubben" i bortre vänstra hörnet...
#10 - 17 september 2013 18:29

Tackar :-) Roten där hade jag tur att få med när jag köpte akvariet, och när jag väl satt ner den där så var det inte frågan om att den inte skulle vara just där.

Ska försöka hålla mig från att pilla tills det har växt till sig mer. Roten till höger åkte egentligen bara dit för att få fjärilarna att komma bättre överens och återfå lugn i karet, vilket fungerade utmärkt när jag lämnat tillbaka två ;-) Dom gruffar ju lite när dom råkas ses däröver, men inget allvarligare vad jag kan se. Värre är det väl med Ancistrusen, det bara flyger corys när han kommer i närheten..

Pygme corysarna flyttade inte in förrän igår, men dom var ett väldigt trevligt tillskott, stimmar med både de röda och gröna och verkar finna det väldigt skoj att leka i strömmen från utblåset :-) Det gör dom stora ibland också, men dom är inte lika bra på att beräkna farten som krävs för att surfa på strömmen och åker därmed rakt in i filterbehållaren med en väldig fart då och då...

En alldeles nytagen bild på min väldigt uppenbart "gravida" amano.
[ATTACH]64108[/ATTACH]
#11 - 17 september 2013 18:45

Tar väl vasen också när jag ändå är i gång.

Standard Ikea bladet vas på 45cm, ett Zolux nanofilter och en begagnad Solar Duo Boy lampa på 13W tror jag det var.

Lite Valle, Javaormbunke och en liten variant av Anubias.

Bor en massa skräpsnäckor, en Anatome helena och ett litet yngel i den just nu. Ska flytta in någon sorts räka i den när jag kan bestämma mig för vilken färg..

Ynglet hittade jag för övrigt av en slump i bunken där jag sparar en del av vattnet från det stora akvariet för att ha till blomvatten. Misstänker att det är en liten liten grön en, men det är svårt att se ännu :-)[ATTACH]64109[/ATTACH]
#12 - 19 september 2013 08:17

Tur det inte bara är jag som tycker om broccoli i det här huset :-)
[ATTACH]64132[/ATTACH]
#13 - 19 september 2013 08:25
Gurka är en hit här hemma. Varje gång jag använder gurka i köket numera så skär jag bort själva kärnhusen och kastar ner i akvarierna. Det verkar alla fiskar gilla.
#14 - 19 september 2013 10:28

Den här var egentligen menad åt malen, men han har knappt tittat på den, zucchini mumsade han iaf en snutt på. Har bara prövat med gurka åt räkorna än så länge och dom var måttligt intresserade.. Nässlor, gröna ärtor och brysselkål däremot är räkmums här iaf :-)
#15 - 22 september 2013 19:55

Kvällsmat :-)
" target="_blank">
#16 - 25 september 2013 19:42

Pygme cory som ligger och myser. Ljudet som dyker upp i huvudet när jag jag ser en ligga sådär är Bnupp! så jag tror dom får heta Bnuppar.
[ATTACH]64271[/ATTACH]
#17 - 5 oktober 2013 09:03

Någon som har någon idé om vad det kan vara för kön på dessa två? [ATTACH]64442[/ATTACH]
#18 - 5 oktober 2013 13:11
Svårt att se på bilden, men min gissning är en av varje:). Hanen underst.
#19 - 5 oktober 2013 14:58

Såhär ser den övre ut nu när ja inte just slagit på lyset och färgerna kommit tillbaka..
[ATTACH]64444[/ATTACH]

Och den nedre
[ATTACH]64445[/ATTACH]

Dom är förvånansvärt svåra att ta bra bilder på med tanke på vilken sävlig fart de för det mesta smyger omkring med :-)
#20 - 5 oktober 2013 14:59
Chokladguramihanar har väl vita kanter på stjärtfenan, om jag inte missminner mig?
#21 - 5 oktober 2013 21:52

Det verkar finnas en hel del olika sätt att se skillnad på dem, lättast om dom är i lekdräkt såklart... Och alla verkar inte vara helt överens.

De två har iaf kommit bra överens så länge de bott hos mig och det är ju det viktiga. Underbara små filurer :-)
#22 - 9 oktober 2013 17:38

[ATTACH]64529[/ATTACH]
>.<
#23 - 10 oktober 2013 07:51

[ATTACH]64544[/ATTACH][ATTACH]64545[/ATTACH]

Jag undrar om den lyckats fånga räkan själv eller om den hittade den död! Spännande :-)
#24 - 10 oktober 2013 12:30
Bra (levande?)foder iaf:)!
#25 - 11 oktober 2013 07:44

Helt klart! Och så har dem ju något att roa sig med :-) Men jag kanske ska omvärdera min plan om att alla körsbär ska få flytta dit. Har sett att fjärilarna är och smyger och kollar runt stubben där körsbären bor men jag har inte trott att dom får fatt någon. Amanosarna får för det mesta vara ifred och är och spatserar runt hela karet.

Sitter och funderar på en liten omdesign, har en del coola rötter och så, men att få ihop dom med varandra ger mig konstnärlig ångest..
#26 - 14 oktober 2013 21:15

[ATTACH]64607[/ATTACH]
[ATTACH]64608[/ATTACH]

Kunde inte hålla mig från att pilla...
Lagt till en rot, flyttat om lite växter och lagt till och gömt två kokoshalvor!

Ska bli intressant att se hur det ser ut när happylife-dimman lättat.
#27 - 14 oktober 2013 21:32
Lägg in en bild när karets dimma lagt sig:).
Är det en rot som står rätt upp till höger i karet?
#28 - 15 oktober 2013 08:52

[ATTACH]64613[/ATTACH]

Såhär vart det! Fast ändå inte.. Kanske borde plocka fram systemkameran så man får någon vettig bild :-)

Tog bort den spretiga roten till vänster och satte dit den från höger och la in en ny spännande rot till höger. Under stenröset till höger och just till vänster om det bor det en halv kokosnöt vardera, så får se om någon av ancistrusarna vill flytta in :-) Köpte en som än så länge är skägglös så jag hoppas jag har en av varje.
#29 - 15 oktober 2013 09:08
Sv: Theres samlade akvarieeskapader.

Ser riktigt fint ut :)
#30 - 15 oktober 2013 09:52
Vilka fina kar du har Therese :). Kanonfin inredning - fast jag "retar" mig lite på roten (sista bilden) till höger, som står rätt upp. Det är den, som liksom för mig i alla fall fastnar i blickpunkten först. Tror det skulle bli snyggare om du "vinklar" den lite annorlunda. Fast det är vad jag tycker:);).

//Inger
#31 - 15 oktober 2013 13:33
Inger H skrev:
Vilka fina kar du har Therese :). Kanonfin inredning - fast jag "retar" mig lite på roten (sista bilden) till höger, som står rätt upp. Det är den, som liksom för mig i alla fall fastnar i blickpunkten först. Tror det skulle bli snyggare om du "vinklar" den lite annorlunda. Fast det är vad jag tycker:);).

//Inger
Håller med till 100%:)!
#32 - 16 oktober 2013 08:42

Tack alla! :-D Och konstruktiv kritik är alltid uppskattat, den är mindre utstickande i verkligheten på något sätt, men jag ska be karln ta sig en titt när ha behagar komma hem från jobbveckan :-)

En mindre trevlig grej hände igår. Städade botten på det som hade virvlat fram under omstruktureringen i måndags, suger upp en bit mossa som fastnar och stryper flödet till en mer passande nivå så jag låter det vara. Efter ett tag så släpper det såklart, blir ett väldans sug och in far något större, tänkte först det var en sten, men efter en närmare koll ser jag att det sitter fast något i häverdelen av slangen. Och detta något har en prickig sjärtfena, alltså en cory... PANIK!

Efter en hel del klippande, skärande och upptäckten att deras ryggfena har en vass pinne så kom den tillslut lös..

[ATTACH]64629[/ATTACH]

Coryn saknar lite fenbitar och jag behöver en ny slang, men som tur är verkar den inte tagit någon allvarligare skada av det hela, idag är den och fnuffar runt med dom andra som vanligt :-)
#33 - 16 oktober 2013 11:48
Fint akvarium och jag tycker du inrett härligt med mkt och stora rötter. Tilltalande!
Skönt att coryn mår bra.
#34 - 23 oktober 2013 18:50
[ATTACH=CONFIG]64795[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]64796[/ATTACH]
Plockade fram systemkameran och försökte få några vettiga bilder men jag tror inte det blir så mycket vettigt av det innan jag kommer ihåg hur det nu var man gjorde..
Men jag fick i alla fall en bild som jag tycker är väldigt talande för hur det är att försöka fota corys :-P
#35 - 23 oktober 2013 20:11
Ge karet lite tid så kommer det att bli skitsnyggt:)!
#36 - 24 oktober 2013 11:37

ansjo skrev:
Ge karet lite tid så kommer det att bli skitsnyggt:)!

Jag hoppas iaf :-D Tycker det är en trevlig del med den här hobbyn, får inte lika mycket av den konstnärliga ångest jag brukar ha med annat pyssel eftersom det inte blir färdigt på en gång och man måste vänta på att växter ska växa till sig osv. Har annars en släng av att allt måste bli perfekt, helst vid första försöket med vad det nu än jag sysslar med för stunden..
#37 - 24 oktober 2013 12:36
Men det tror jag att du så småningom kommer att lära dig hantera, hur växter blir när de växer till sig och hur man kan hantera dem ihop med annan inredning. Det är ingen som säger att man tex måste plantera Cryptecoryne i botten, de funkar att binda upp på en sten eller rot med. Bara du har gödning i karet så det får till sig näringen:).
#38 - 24 oktober 2013 12:49

Kar tre och fyra står på en ställning i "tvättstugan" och båda är likadana Eheim 54liters paket. Båda har väl egentligen gått över styr på något entusiastiskt nybörjamaner men funkar ändå fint vad jag kan se :-) Ni får gärna säga till på ett vänligt sätt om jag är ute på helt fel väg förövrigt ;-)

Nr 3:

6st Lamprologus multifasciatus, 4 hanar, 1 hona och 1 yngel.

4st Poecilia sphenops, Black mollys, 1 hanne och 3 honor.

[ATTACH]64829[/ATTACH]

Har fått ett par av snäckisarna och dom har lagt beslag på ett revir i mitten, har hittills sett ett yngel :-) Hade ett till par men honan dog av något tumörliknande..
Varför jag skulle ha dit mollysarna för vet jag såhär i efterhand inte riktigt...

Nr 4:

4st (3?) Pangio kuhli, Kuhli ål

4st Carnegiella strigata, Marmorerad bilbuk

2st Sphaerichtys osphromenoides, Chokladgurami

4st Paracheirodon innesi, Neontetra

1st Paracheirodon axelrodi, Kardinaltetra

6st Pseudomugil signifer

[ATTACH]64830[/ATTACH]

Tetrorna och Ancistrus gubben som bor i det stora akvariet följde med när jag köpte det här. Är en salig blandning egentligen, SA, Asien och Australien och möjligen för mycket fisk, men vattenvärdena är bra och alla verkar trivas. Bilbukarna ska nog flytta till det stora när jag hittar fler. Gjorde en liten omstrukturering och sedan dess har jag bara sett tre Kuhlis samtidigt. De små regnsbågsfiskarna köpte jag som Pseudomugil Gertrudae, men när de började färga ut stog det klart att det måste vara signifers istället och med min tur var 5 av 6 hanar... Chokladguramisarna bli jag inte klok på om dem är ett par eller bara kommer bra överens, men underbara är dem hursomhelst :-)
#39 - 24 oktober 2013 13:13
Fina kar:).
#40 - 24 oktober 2013 13:55

ansjo skrev:
Men det tror jag att du så småningom kommer att lära dig hantera, hur växter blir när de växer till sig och hur man kan hantera dem ihop med annan inredning. Det är ingen som säger att man tex måste plantera Cryptecoryne i botten, de funkar att binda upp på en sten eller rot med. Bara du har gödning i karet så det får till sig näringen:).

Den tanken hade inte slagit mig alls! Har två sorter crypto, den ena köpte jag utan namn och det är den som bor i 180l. Verkar vara en allmänt spännande växt.

Trodde även den stora växtsorten jag har i ena 54l med eklöven i var någon cryptovariant, men den visade sig vara en själkväxt, men det spelar ingen roll för den verkar trivas förträffligt. Eklöven hade jag förövrigt väldig tur med, är inte så många ekar häromkring precis, men min farbror råkar ha spenderat de senaste 30åren med att ta bra hand om en som de föregående husägarna planterat :-) Spenderade höstens sista fina härliga dag med att plocka löv, inte fy skam.
#41 - 24 oktober 2013 15:05
Höst? Nja, 15 grader och duggregn känns mer som en vanlig sommardag:D...
#42 - 24 oktober 2013 15:31

Regn och nollgradigt såhär 5mil från finska gränsen ;-) Jag funderar för tillfället på om jag verkligen behöver någon mjölk eller om jag kan skjuta upp det där däckbytet till i morgon istället..
#43 - 24 oktober 2013 18:48

Helt Off topic, å andra sidan är det ju min tråd.. Men såhär såg min bil ut när jag gick för att byta däck, underkylt regn :-)

[ATTACH]64837[/ATTACH]
#44 - 25 oktober 2013 11:40

" target="_blank">

En sån där mobilfilm på vad mina små Signifers pysslar med för fullt just nu. Dvs far runt och visar upp sina fenor åt varandra :-)
#45 - 25 oktober 2013 11:57
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

så kan man se filmen direkt i tråden:).
#46 - 25 oktober 2013 12:17
#47 - 25 oktober 2013 14:17

ansjo skrev:
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

så kan man se filmen direkt i tråden:).

Oooh tackar! :-D Nu ska jag bara lyckas räkna ut hur jag får till det sådär med mobilen..
#48 - 27 oktober 2013 14:45

Igår flyttade det in 2 små Kuhlis till, så nu är det 5 eller 6 st. Köpte fyra till att börja med, och dom var framme ganska mycket, sen gjorde jag en liten ommöblering och har sedan dess bara sett till 3 små trynen bland löven där de flyttade in och dom syntes inte alls till lika mycket. Sedan igår har jag sett 5st, och idag är dom och simmar runt och ligger på löven osv :-)
#49 - 28 oktober 2013 15:24

Passade på att flytta några oanvända snäckor, de hade blivit avskärmade pga mittenparets revir, till högra sidan medan jag bytte vatten.
En av hanarna som hållit till i stenarna la snabbt beslag på dem vilket resulterade till att de tre hanarna med snäckrevir skyfflar sand fram och tillbaka på varandra..

Har även flyttat några körsbärsräkor från 180l till räkvasen där de verkar trivas, men det är nog inte så underligt när ingen försöker äta upp dem :-P
#50 - 28 oktober 2013 16:54
Nä det är ju alltid en fördel att inte bli uppäten. Någon gång ska jag göra ett nytt försök med körsbärsräkor. Alla mina dog. Synd att de ska vara så dyra.
#51 - 28 oktober 2013 20:19

HWH skrev:
Nä det är ju alltid en fördel att inte bli uppäten. Någon gång ska jag göra ett nytt försök med körsbärsräkor. Alla mina dog. Synd att de ska vara så dyra.

Och det är ju få som inte tycker att en räka ser ytterst delikat ut.. Vi människor har det väldigt bra kan man sammanfatta det hela med :-)

Körsbär brukar gå att hitta relativt billigt på tex Redbee :-) Och man behöver ju inte så många till att börja med, får man dem att överleva blir dom för det mesta fler.
#52 - 29 oktober 2013 06:30
Ja det är så mysigt med räkor, de pysslar på i sitt eget tempo. Jag har fina Amano i köksakvariet. När jag står och gör sallad till middagen brukar ja kasta i en bit gurka som de med glädje kastar sig över.
#53 - 29 oktober 2013 08:14

Har hört om grönsaker och räkor tidigare, men när jag skulle, till helgen, ge mina en skiva squash, så ratade de den (plus att den flöt). :(

/Jens
#54 - 29 oktober 2013 08:25

När ja försökte ge mina körsbär gurka såg det ut såhär...

[ATTACH]64981[/ATTACH]

Dvs, grillpinnen fick mer uppmärksamhet än gurkan :-P
Broccoli, ärtor, brysselkål och nässlor älskar dem däremot, men verkar vara olika för alla vad de tycker om. Mina räkor bryr sig in infall maten flyter eller inte, men oftast sätter jag fast den med en vanlig grillpinne, eller med en gaffel i stora :-)
#55 - 29 oktober 2013 13:28
Underbar bild. Jag brukar köra i en sked i gurkan.
#56 - 30 oktober 2013 16:24

Jag är som förtjust i den måste jag säga :-) Det var första gången ja bjöd dom på nå roligare än vanlig räkmat och jag hade ju läst att gurka var populärt så förstå min besvikelse när dom bara var intresserade av pinnen :-P

I[ATTACH]64989[/ATTACH]

Idag kom det ett paket! Ska bli intressant att pyssla med lite senare i november :-) Finner det väldigt fascinerande att man kan kläcka en fisk med ägg man fått i ett brev.
#57 - 30 oktober 2013 17:19
Snygga kar, framför allt ditt stora är jättefint, kommer bli ännu bättre när det vuxit till sig och inte ser så nyplanterat ut längre. Den stora roten till vänster tror jag alla akvarister kan tänka sig att dö för.
#58 - 27 januari 2014 13:59
Tackar :-D

Allt rullar på ungefär som det ska, mollysarna har hunnit med både vita prick och att yngla av sig. I samma kar har även mitt snäcklekarpar haft minst tre kullar, tyvärr strök dom med i sammanband med vita pricken, men nu är det en kull till på gång :-)

Ancistrusarna vissade sig vara Herr och Fru och ett kort tag hade jag ett gäng minisar bakom en rot, är inte helt säker på vad som hände med dem.

Även mina bolivianska fjärilar fattade tillslut tycke för varandra efter en massa bråkande och jagande fram och tillbaka. Dom har kollat och putsat på lämpliga stenar och vibrerat åt varandra i flera dagar och igår la dom rom. Ska bli spännande att se om den är kvar när jag kommer hem idag :-D

Har avskaffat 30L Dennerle kuben och tagit igång ett 25L rektangulärt där ett gäng Crystal red grade S räkor fick flytta in, tyvärr så hade mina inköpta växter hunnit dö bort innan jag tog tag i projektet så det ska pysslas lite mer med detta innan det är helt klart.
#59 - 28 januari 2014 17:25
[ATTACH]67037[/ATTACH]

En smått misstänksam fjäril och hennes rom :-)
#60 - 28 januari 2014 17:31
Vad roligt
#61 - 5 februari 2014 17:39
Väldigt :-D

" target="_blank">

En liten film från ikväll :-)
#62 - 5 februari 2014 20:14
Det där gillar vi! :)
Om du kommer på hur man får dem att överleva så tala genast om det för mig! ;)
#63 - 7 februari 2014 08:19
Än så länge lever dem och mår bra, fast jag måste säga att dom jämfört med snäcklekarynglen verkar sakna allt vad överlevnadsinstinkt heter... Dom far ju iväg på egna små äventyr mitt bland tetror och corys och andra hungriga varelser :-P
#64 - 7 februari 2014 16:32
Kul med Bolivianerna, men hur gick det med killies-äggen?

/RoffePoffe
#65 - 7 februari 2014 17:16
Vilken fin liten film. De är ju så otroligt vackra i lekdräkt. Mina gick att från ena dagen vara lite grå sådär till att bli inspirerade av ett fjärilspar som lekte och dagen efter var de själva i full lekdräkt och kastade sig in i kärlekslekar.
#66 - 11 februari 2014 09:05
Säg den lycka som varar, om det är någon som ätit upp dom eller vad som hänt, men i helgen försvann de sista ynglen och föräldrarna har återgått till att vara lite trist färgade och jaga varandra :-P Får se om dom fattar tycke igen, kanske man prövar att lägga beslag på ett yngel eller två.

Angående killies-äggen så prövade jag kläcka hälften före utsatt tid i två omgångar, utan framgång och sen hände en liten olycka med burken så det blev inge mer med den halvan.. Och den andra har jag inte kommit mig för att försöka med än, har länge tänkt ta mig tid en helg länge nu men..

Annons