Här är en bra film angående dagens produktion av råvaror från djuriket...
www.themeatrix.com
Det är sant!!!
Mvh Malawi´n
Ursprungligen skickat av miimon
Hmmm.."överdivet, rått skämt o dra alla över en kam"???? This is reality! Öppna ögonen! Själv förstår jag inte hur man kan äta kött när man vet att djuren blir plågade på detta sätt..det är grymt! Skulle ni tycka att det var okey om era hundar eller katter fick leva så...vad är det för skillnad om det är en gris,ko eller höna? är inte de lika mycket värda som era fiskar??
Även om det inte är samma grad på köttproduktionen i Sverige så förekommer detta här också...o det är inte säkert att allt kött ni äter är heller..danmark tex är väldigt hemska mot djuren!
Dum inter colamus humanitatem
Efter att ha läst igenom vad alla har sagt om detta ämne så vill jag bara fråga alla som påstår att det är så här det ser ut på vissa ställen i Sverige. Har ni sett detta med egna ögon? Eller har ni bara sett på tv eller läst om att djuren far illa i Sverige?
Ursprungligen skickat av pyri
Hej!
Vilka sammanträffande det alltid ska vara i mitt liv! Så fort jag har haft en föreläsning om något dyker samma sak alltid upp på ett eller annat sätt framför näsan på mig... :)
Jag hade som sagt nyss en föreläsning om hur mkt antibiotika som används i världen... det var mkt kan jag säga... som tur är är det olagligt att använda antibiotika i djurfoder i Sverige sedan 1986... och från och med 2006 är det olagligt i hela EU.
Denna lag kan man ju tro att de har kommit på sedan man upptäckt att det läcker ut en massa antibiotika som heter oxykinolon (ett antibiotka som är stabilare än kärnavfall, dvs efter 5000 år har inte en enda molekyl brutits ned)i grundvattnet i Europa, men så är inte fallet. Istället har Frankrike har kommit på att det är för dyrt med antibiotikaresistens (för höga sjukvårdskostnader)och då fick de eld i baken och gick med på denna lag.. miljön skiter dom fullständigt i...
Vill bara säga en sak till.. Norge har ju som vi alla vet en stor fiskeindustri. De använde förr en massa antibiotika till sin fiskodling.. men Norrmän är proffs på statistik så de märkte att fiskarna inte växte bättre med antibiotika så dom struntade i att använda det.. så nu använder inte Norge någon AB i fiskfoder!!! Därmed sagt att ska man äta fisk ska den vara norsk! Men det tråkiga är att Norges marinbiologer nu kan spåra antibiotikan, de använde till fiskarna förr, i haven utanför Australien... :(
MVH Rebecca
Ursprungligen skickat av Tropfrog
Sen kan man ju inte äta potatis eftersom dom odlas på skövlad urskogsmark och göds med konstgödsel som leder till algblommningar, dessutom så kanske potatisar har känslor.....Har du tänkt på det? Om alla åt vild fisk från norska fjordar, då hade de förmodligen tagit slut. Hur man än vänder sig....
Nä hela problemet är antibiotika, hade antibiotika aldrig uppfunnits så hade vi inte varit så förbannat många på den här planeten. Då hade vi kunnat välja produkter med omsorg.
MVH
magnus
Ursprungligen skickat av pyri
Hej!
Vilka sammanträffande det alltid ska vara i mitt liv! Så fort jag har haft en föreläsning om något dyker samma sak alltid upp på ett eller annat sätt framför näsan på mig... :)
Jag hade som sagt nyss en föreläsning om hur mkt antibiotika som används i världen... det var mkt kan jag säga... som tur är är det olagligt att använda antibiotika i djurfoder i Sverige sedan 1986... och från och med 2006 är det olagligt i hela EU.
Denna lag kan man ju tro att de har kommit på sedan man upptäckt att det läcker ut en massa antibiotika som heter oxykinolon (ett antibiotka som är stabilare än kärnavfall, dvs efter 5000 år har inte en enda molekyl brutits ned)i grundvattnet i Europa, men så är inte fallet. Istället har Frankrike har kommit på att det är för dyrt med antibiotikaresistens (för höga sjukvårdskostnader)och då fick de eld i baken och gick med på denna lag.. miljön skiter dom fullständigt i...
Vill bara säga en sak till.. Norge har ju som vi alla vet en stor fiskeindustri. De använde förr en massa antibiotika till sin fiskodling.. men Norrmän är proffs på statistik så de märkte att fiskarna inte växte bättre med antibiotika så dom struntade i att använda det.. så nu använder inte Norge någon AB i fiskfoder!!! Därmed sagt att ska man äta fisk ska den vara norsk! Men det tråkiga är att Norges marinbiologer nu kan spåra antibiotikan, de använde till fiskarna förr, i haven utanför Australien... :(
MVH Rebecca
Hej alla!
Intressant diskussion det här...
Jag tror inte att det finns någon här på forumet som har förmågan att lösa världssvälten, och jag tror inte heller att svaret är så enkelt som att alla ska bli vegetarianer så är svälten ett minne blott...
Världsvälten handlar om sååååå oändligt mycket mer än _vad_ vi äter, det handlar om politik och pengar också. Och vi vet ju alla att detta plockar fram det värsta hon människan, -eller hur??!!
Vad jag däremot är tvärsäkert övertygad om är att vi alla har ansvar för våra egna handlingar, och att dessa är de enda vi kan förändra.
Som konsument har vi den yttersta makten, att välja det kött som framställts mest "djurvänligt" är vårt yttersta vapen. Om man nu väljer att äta kött.
Själv äter jag inte rött kött (gris och ko) eftersom jag mår fysiskt dåligt utav det(reumatiker).
Men däremot äter jag fisk och fågel.
Och då väljer jag det som passar mitt samvete bäst utifrån djurhållningssynpunkt. Det är mitt medvetna val.
Jag tror att om människor i allmänhet började göra fler medvetna val, och inte bara handlade utifrån slentrian, då skulle vi få fler bönder som kunde leva på sin lantbruk. -Samtidigt som jag absolut _inte_ på ngt sätt ser ned på dem som väljer att köpa korven på extrapris.
För en ensamstående förälder kan en hundralapp i månaden vara skillnaden mellan vardag och katastrof. Någonting som vi också måste vara medvetna om.
/Acc, försöker se
Jag förstår inte hur samma person kan sitta här på ett forum å tycka synd om djuren vi ska äta upp, och samtidigt ha fiskar i ett akvarium..
med undantag av de som använder terroristmetoder, inte helt olika Al-Quaidas metoder.De flesta av oss köttätare däremot brukar till fullo respektera de som valt bort köttet på sin tallrik......