The Encyclopedia Of Life

#1 - 12 maj 2007 18:07
Detta tycker jag är riktigt tufft, samt att sidan ser ut att bli riktigt fräsch också.

http://www.eol.org/

Undrar hur uplägget kommer att vara om det kommer bli wiki style eller en sluten variant.
#2 - 12 maj 2007 18:31
Det kan säkert bli kul. Wikipedia är med om att dra igång sajten, vilket lovar gott (jag är en stor fan av Wikipedia).
Vem ska skriva? Så här står det i faq:
2. Who will do the writing?

Unlike conventional encyclopedias, where an editorial team sits down and writes the entries, the Encyclopedia will be developed by bringing together (“mashing up”) content from a wide variety of sources. This material will then be authenticated by scientists, so that users will have authoritative information. As we move forward, Encyclopedia of Life and its board will work with scientists across the globe, securing the involvement of those individuals and institutions that are established experts on each species.

Innan EOL är klart kan man alltid kolla på Wikipedia och Tree of life. Båda sajterna är rätt kul att klicka sig runt på - man vet aldrig var man hamnar.
#3 - 13 maj 2007 06:09
Kopierat ifrån IDG.se

Lagom till Carl von Linnés 300-årsjubileum startas nu ett jätteprojekt för att skapa ett uppslagsverk över alla arter som finns på jorden. En demonstration finns redan ute.
Projektet som kallas The Encyclopedia of Life kommer ta 10 år att färdigställa och beräknas kosta omkring 700 miljoner kronor. När det är färdigt kommer användarna kunna slå upp alla kända växter och djur på jorden, i ett format som kombinerar text, bilder, videor och kartor.

För tillfället finns det 1,8 miljoner kända arter på jorden, men det upptäcks nya hela tiden och beräkningar på den slutliga siffran sträcker sig från 5 miljoner till 100 miljoner arter. Allt eftersom nya arter upptäcks kommer de läggas till i det massiva uppslagsverket.

Jesse Ausubelm, som är ordförande i projektet, påpekar för nyhetsbyrån Reuters att Carl von Linné firar 300-årsjubileum i år, och att han förmodligen skulle hoppa upp och ner i glädje över projektet om han levde idag.

Redan nu kan man få en smygtitt på uppslagsverket. På projektets demosidor finns artiklar om bland annat isbjörnar, ris och en nyupptäckt art av krabba.
#4 - 13 maj 2007 09:02
De kan ju glömma att göra ett uppslagsverk om allt på 10 år. Inte en chans. Det finns inte tillräckligt många experter i världen ens om de anställer allihop.

Märkligast av allt är att ett sånt här mega-projekt redan finns och har varit igång i ett par år: Global Biodiversity Information Facility (GBIF) http://www.gbif.org/

@fiddan: den där synvillan du har som signatur gör fanimig ont i ögonen.
#5 - 13 maj 2007 12:17
azur, 700 miljoner är ganska mycket pengar och 10 år är ganska lång tid.
Sedan tror jag inte att de börjar om från scratch de har säkert en databas med några miljoner djur redan.

Jag gillar min bild.
#6 - 13 maj 2007 13:00
Fiddan skrev:
Jag gillar min bild.

Passa på att njut av den nu medans du kan.

Annons