Thailand

#1 - 18 maj 2009 06:31
Tänkte skriva lite om min planerade resa till Thailand den 25 maj om någon är intresserad av detta;).
Nu ska det inte bli vilken semesterresa som helst, utan jag ska med min mor då hon och min styvfar ska köpa hus där. Styvfarsan fick inte ledigt från jobbet och då fick jag frågan om jag villa följa med, och eftersom resa, boende och mat blir betalt så var svaret inte så långt borta:).

Som en del vet är min fru från Thailand, så jag har varit i landet några gånger men aldrig runt Rayong och Ban Chang som ligger i sydöstra Thailand ca 15 mil från Bangkok, då det är där de har kollat på hus. Det finns en hel del Svenska mäklare stationerade där, och det underlättar betydligt vid ett husköp.
Prisläget ligger på runt 500 000 och uppåt, och då är det nya hus för de pengarna.
Priserna skiljer sig sedan mycket åt var i Thailand man bygger eller köper hus, kollar man på priserna runt Phuket är de de dubbla.
Men å andra sidan kan man bygga ett hus i frugans hemtrakter Khon Kaen som ligger i nordöstra Thailand för halva det priset.

Jag tänkte lägga in lite bilder på objekten som vi ska kolla på varav ett av dessa kommer det med all sannolikhet att skrivas kontrakt på när vi är där. Det kommer även att bli lite annat under resan, något offentligt akvarium i Bangkok som jag ev. tänkte skriva en artikel om, sedan blir det en koll på Weekend market som ligger i Bangkok och bara har öppe under helgern varav denna marknad har en väldigt stor akvariedel med fiskar, växter och tillbehör som är väldigt stor till väldigt bra priser. En växtkruka för ett par kronor, och det blir lite olika Cryptocoryne jag tänker leta efter:).
#2 - 18 maj 2009 06:35
Ja, det här blir kul och intressant att läsa och följa! Vi har ju redan gaggat om det, men glöm inte att ta rejält många bilder - på allt.
Fasen vad sugen man blir på att åka iväg på en såndär tripp!:)
#3 - 18 maj 2009 06:38
lite småjobbigt att smuggla levande fisk hem, annars är ju prisläget "intressant"
i den delen av världen.

själv har jag (tyvärr) bokat in en tripp Kinaland i Juni. Blir en liten trip ner
till "min" lokala affär. Kanske en doppis för 20 svenska pesos (samma pris oberoende
wattstyrka) någon halvschysst ytterpump för 225 pesos (strömmar runt 1000 liter).

Håll os informerade om hur det ser ut på akvariefronten.

.
#4 - 18 maj 2009 06:39
Vill jag gärna läsa om, ser fram emot det.

Med två hundar, som jag inte gärna lämnar blir det inget resande för egen del. Så höra o se bilder från andras är toppen tycker jag:d
#5 - 18 maj 2009 06:39
Jo, det ska bli ganska kul trots att det bara blir en kortresa på 12 dagar. Sedan är det svårt att veta hur mycket tid det går åt på att kolla på de olika objekten, men tre dagar är bokade med mäklare. Dessa tar betalt för visningarna, ca 1000:- om dagen men ofta får man tillbaka dessa pengar om man köper ett objekt av dem.

Det finns en hel del objekt på blocket som är helt rätt i både pris och ligger rätt till, men att länka hit är ganska meningslöst då de kommer att försvinna efter en tid. Bilder kommer det att bli, och jag får nog köpa ett minneskort till för säkerhets skull innan jag åker:).
#6 - 18 maj 2009 06:42
Kensa skrev:
lite småjobbigt att smuggla levande fisk hem, annars är ju prisläget "intressant"

i den delen av världen.

själv har jag (tyvärr) bokat in en tripp Kinaland i Juni. Blir en liten trip ner

till "min" lokala affär. Kanske en doppis för 20 svenska pesos (samma pris oberoende

wattstyrka) någon halvschysst ytterpump för 225 pesos (strömmar runt 1000 liter).

Håll os informerade om hur det ser ut på akvariefronten.

.
Nej, fisk blir det inte tal om, men växter och tillbehör ska jag kolla noga på:). Annars kostar en skalar eller svärdbärare runt 5 bath, och det är runt 1.25:-

miluhe skrev:
Vill jag gärna läsa om, ser fram emot det.

Med två hundar, som jag inte gärna lämnar blir det inget resande för egen del. Så höra o se bilder från andras är toppen tycker jag:d

Frugan är i Thailand just nu men kommer hem på torsdag och jag drar på måndag, lite pga barn och hund som ska ses efter så jag vet hur du menar;).
#7 - 18 maj 2009 06:48
Spännande!

Jag tycker det är bökigt att köpa hus här hemma, kan bara tänka mig hur det är att köpa på andra sidan globen. Gäller nog att vara riktigt noga!

Men lycka till!
Bilagor:
#8 - 18 maj 2009 06:53
[quote=ansjo;1291143]Nej, fisk blir det inte tal om, men växter och tillbehör ska jag kolla noga på:). Annars kostar en skalar eller svärdbärare runt 5 bath, och det är runt 1.25:-

fan....man borde bosätta sig i det landet och exportera lite....

.
#9 - 18 maj 2009 06:55
c90368 skrev:
Spännande!

Jag tycker det är bökigt att köpa hus här hemma, kan bara tänka mig hur det är att köpa på andra sidan globen. Gäller nog att vara riktigt noga!

Men lycka till!

Tack:).
Det som känns värst är att det finns så mycket att välja mellan, och tiden är ganska knapp som vi är där. Att sedan kontrakt och allt ska skrivas under denna tiden gör inte saken bättre. Vi kommer dit på tisdagen, har bokat upp ons-fre till hustittandet och åker till Bangkok på fredagen och funderar igenom saken.
Sedan åker vi tillbaka till Rayongområdet på måndagen och hem till Sverige igen på fredag morgon, så det blir lite stressig:p....
#10 - 18 maj 2009 06:58
Kensa skrev:
[quote=ansjo;1291143]

fan....man borde bosätta sig i det landet och exportera lite....

De är ganska duktiga på kampfiskuppfödning, diskusdelen är inte lika stor längre som den var förr då en del uppfödare har lagt ner samt att kvalitén tydligen kan vara lite sisådär numera.
#11 - 18 maj 2009 07:07
tja, de bör ju inte ha några större kostnader för uppvärmning av kraen / dammarna iaf...

.
#12 - 18 maj 2009 07:12
Nope, och heller inte några större problem att ordna fram foder då tubifex och andra gottigheter för fiskarna är ganska lätt att få fram och hålla där.
#13 - 20 maj 2009 14:50
Shit pommes frites, kollade in vädret just nu och det ser kul ut de närmsta dagarna (om man gillar åska:p) i Thailand: http://www.resfeber.se/weather/cgi-bin/show_forecast.cgi?partner=&dest_id=660051 . Men 31 grader på dagen och 27 på natten kan man överleva:D....
#14 - 20 maj 2009 14:56
ansjo skrev:
Shit pommes frites, kollade in vädret just nu och det ser kul ut de närmsta dagarna (om man gillar åska:p) i Thailand: http://www.resfeber.se/weather/cgi-bin/show_forecast.cgi?partner=&dest_id=660051 . Men 31 grader på dagen och 27 på natten kan man överleva:D....

Åhhh... om det ändå vore 31° här... Ja, du skall ha det så jädra gôtt där borta.
Knäpp foton som en tokstolle!:)

Edit; Jag koppar in dom nu...
#15 - 20 maj 2009 15:43
Glöm inte att köpa badmössa till kameran..
#16 - 22 maj 2009 20:46
inte ett dugg avis på dig! ha så himla kul och försök att få lite sol på dig ;-)
#17 - 22 maj 2009 20:47
Vilken sol:p?
#18 - 22 maj 2009 21:27
[QUOTE=MaxB;1291735]Åhhh... om det ändå vore 31° här...QUOTE]

Ush fy och bröms!

Nej jag trivs när det är mellan 11 och 18 grader!

När det går över 22 blir det bara svettigt och man orkar inte göra något vettigt!

Har funderat på att migrera till Svalbard eller Island, men jag tycker inte om vinter!

Så jag blir nog kvar i Svedala, är ju inte allt för många heta dagar här:d
#19 - 23 maj 2009 00:09
c90368 skrev:
[QUOTE=MaxB;1291735]Åhhh... om det ändå vore 31° här...QUOTE]

Ush fy och bröms!

Nej jag trivs när det är mellan 11 och 18 grader!

När det går över 22 blir det bara svettigt och man orkar inte göra något vettigt!

Har funderat på att migrera till Svalbard eller Island, men jag tycker inte om vinter!

Så jag blir nog kvar i Svedala, är ju inte allt för många heta dagar här:d

Men... mellan 11 och 18°+ är ju vinter - allt under 25° är ju helt förkastligt - ja, det var synd att jag inte hade "the goods" att flytta härifrån på 80-talet, när man hade chansen. Men, jag skall snart ge mig av ifrån universums rôvhål - Torslanda, och in till goa, varma Göteborg igen - jag har varit i fem års exil och nu räcker det!
#20 - 23 maj 2009 00:11
Så...är det bestämt något;)?
#21 - 23 maj 2009 00:26
ansjo skrev:
Så...är det bestämt något;)?

Nej... det är det tyvärr inte... men inom ett år skall jag vara härifrån.
Detta måste bli den sista sommaren med skrikande, aspartamstinna småbarn som liksom myror i en alltför dåligt underhållen sommarstuga invaderar mitt pravata spejs, som likt en ideligen havererande PC vägrar att lyda order (om man nu hade haft en sådan) och som uppför sig som horder-av-mobiltelefongaggande-skolungdomar-som-har-sina-ler- och-snömoddsskitiga traktorsulor-uppslängda-på-sätena - och helt enkelt är i vägen när jag vill sitta (i tystnad) på min uteplats...
Nu längtar jag till (stor)-stadens bilbrus - högst upp i ett höghus på en balkong, där jag bara har fiskmåsars insyn.
#22 - 23 maj 2009 00:34
Men grillen då, tänk att inte kunna använda den när du vill;)? Kanske det skulle funka att bakbinda snorungarna med sladden från min fd. braiga PC som numera befinner sig i datahimlen.....eller vart de nu tar vägen.
#23 - 23 maj 2009 00:50
ansjo skrev:
Men grillen då, tänk att inte kunna använda den när du vill;)? Kanske det skulle funka att bakbinda snorungarna med sladden från min fd. braiga PC som numera befinner sig i datahimlen.....eller vart de nu tar vägen.

Men, du vet, "Max the Tank-Amateur" sätter ju sig inte på en balkong som inte har åtminstone en kvadratmeter över till en Weber-potta - Nej det skall grillas om jag så skall röka ut varenda kackerlacka i kåken - lita på det!:)
Och vad snorungarna anbelangar tror jag bestämt du har ett alldeles eget formidabelt recept på att få dom att skita gällivarehängbyxbakarna fulla... eller hur?
(och för er som undrar, har jag sett och hört Ansjo skälla senaste McDonalds-HappyMealet ur klykan på en snorunge som var taskig mot hans dotter! Jag blev också lite rädd, men kände mig hyfsat säker då jag satt och åt Thai-mat i Ansjos kök vid tillfället...)
#24 - 23 maj 2009 00:54
:D:p.....
#25 - 23 maj 2009 01:03
ansjo skrev:
:D:p.....

Jojo, du minns?

Appropos ingenting, Ansjo my Man - det går nu två riktigt stöddiga Scalarer i kuben. De äter som hästar och har fått, förutom den exklusivt fina mopaniroten du levererade senast, en liten svärdsplanta i mitten... Undrar vad det skall bli av detta då?:)
#26 - 23 maj 2009 01:07
Ja, har de helt plötsligt gått och blivit homosexuella så blir det nog inte så mycket med det, men är de som tidigare så ger jag det max en månad tills du ser en svärm glin runt föräldrarna:D.
Du har ingen liten bild som man kan få kika på;)?

Edit: Vi kanske kan ta det i någon av våran andra kuliga trådar....?
#27 - 23 maj 2009 01:29
ansjo skrev:
Ja, har de helt plötsligt gått och blivit homosexuella så blir det nog inte så mycket med det, men är de som tidigare så ger jag det max en månad tills du ser en svärm glin runt föräldrarna:D.

Du har ingen liten bild som man kan få kika på;)?

Edit: Vi kanske kan ta det i någon av våran andra kuliga trådar....?

Jisses Jävlar och anfäkta - jag skickade av två blixtkort rätt in i ett kolsvart kar - sorry fuckers - de sov säkert stenhårt... men här är ändå två bilder på dom.

Ja, jo, nu har jag ju såklart offtopicat tråden rejält - jag får väl helt enkelt skapa en ny tråd om de här två rackarna, va?

Edit; Nähäää... det gick inte att ladda upp bilder nu... det var ju synd... får försöka imorgon igen då. Kanske har med den där nya layouten att göra?:confused:
#28 - 23 maj 2009 01:33
Jepp, en lektråd om kuben blir kul att följa:).
Jaja, för att försöka gå tillbaka mot Thailandresan då kan jag alltid nämna att jag köpte ett 8 GB minne till kameran idag, så jag hoppas att de sammanlagda 14 Gb ska räcka resan ut;):p....
Vädret i Thailand ser liiiiite bättre ut till veckan med, med iaf en halvdan soldag som ser ut att bli samtidigt när vi är på husvisning:(.
#29 - 23 maj 2009 01:38
ansjo skrev:
Jepp, en lektråd om kuben blir kul att följa:).

Jaja, för att försöka gå tillbaka mot Thailandresan då kan jag alltid nämna att jag köpte ett 8 GB minne till kameran idag, så jag hoppas att de sammanlagda 14 Gb ska räcka resan ut;):p....

Vädret i Thailand ser liiiiite bättre ut till veckan med, med iaf en halvdan soldag som ser ut att bli samtidigt när vi är på husvisning:(.

Låter Bra!

(jag försökte igen - men zoopet kan inte ta emot bilder just nu verkar det som... Fuck![:(!])
#30 - 23 maj 2009 13:57
Då skall jag skita ner din tråd ytterligare en aning genom att prova om det går att få upp Scalarebilderna från inatt.:)
#31 - 23 maj 2009 13:58
Men där är ingen romkaka ännu, vad är felet:p?
#32 - 23 maj 2009 14:03
För att återgå till tråden är här en länk till lite text om Weekend market i Bangkok: http://www.resbort.com/Fakta/bang-markn.htm
#33 - 23 maj 2009 14:58
ansjo skrev:
Men där är ingen romkaka ännu, vad är felet:p?

;)

Vågar inte kontaminera mera!:)
#34 - 23 maj 2009 19:40
MaxB skrev:
;)

Vågar inte kontaminera mera!:)

Men Max - det är bättre att vara aktiv i dag än radioaktiv i morgon :)

Ansjo - förväntar mig många bra bilder från marknaden

MVH Lasse
#35 - 23 maj 2009 20:03
Lasse skrev:
Men Max - det är bättre att vara aktiv i dag än radioaktiv i morgon :)

Ansjo - förväntar mig många bra bilder från marknaden

MVH Lasse

Det vet du:D.
#36 - 23 maj 2009 22:53
Jaha, så är man lite off line och då blir det helt plötsligt lite ATTITYD i en tråd.

Suck man missar allt roligt numera:(
#37 - 23 maj 2009 22:57
Tack för det snabba svaret ;-) *haha*
Jag lär säkert vara lika snabb som du var idag. Sitter på jobbet och hoppas på att tiden ska gå fort! slutar 08.00 och kl nu är 00.56.

Du ansjo, om det skulle råka slinka ner en buddah från Thailand i ditt bagage och du har inte plats för den någonstans kan du alltid skicka den till mig :) Har en fin samling på buddor, en är 25 år gammal.
#38 - 23 maj 2009 23:17
Ska se vad jag kan göra åt den saken:).

C90, Vi ringer dig nästa gång:p!
#39 - 23 maj 2009 23:26
ansjo skrev:

c90, vi ringer dig nästa gång:p!

tack:d
#40 - 25 maj 2009 07:30
Jaha, då börjar det närma sig avfärd och kanske stöter man på Kjell på flygplatsen i Göteborg. Planet går runt 17-tiden till Helsingfors och sedan är hela natten spikad.

Fick lite halvpanik idag med då mitt internet plötsligt beslutat sig för att inte fungera mer, men det kom igång av sig självt nu för en stund sedan så nu är det bara att betala räkningarna, och hur kul är det på en skala 1-10:D?
Allt annat är avklarat, vattenbyten gjorda igår, den frusna maten uppdelad i lagom portioner så frugan vet hur mycket som ska i karen samt tösen är instruerad att mata de mindre karen här hemma:).
#41 - 25 maj 2009 07:33
Det är kul att betala räkningar när man har råd, annars så är det lite tristare :)
Hoppas att du får en trevlig tripp och att karen överlever.
#42 - 25 maj 2009 07:36
Hua! Spännande värre! Ha det nu så himla gott och trevligt - ta mycket bilder, och så hörs vi löpande!
:)
/M
#43 - 25 maj 2009 07:53
Tack så mycket mina vänner:)!

Bilderna ska bli ett nöje att redigera sedan på den nya 24" skärmen som väntar på posten när jag kommer hem:D....det som blir tungt är nog kameraväskan som jag ska släpa hem som det var någon som beställde;).
#44 - 25 maj 2009 07:59
ansjo skrev:
Tack så mycket mina vänner:)!

Bilderna ska bli ett nöje att redigera sedan på den nya 24" skärmen som väntar på posten när jag kommer hem:D....det som blir tungt är nog kameraväskan som jag ska släpa hem som det var någon som beställde;).

Aha, du planerar att lägga en kamera i väskan också? Nja, det räcker med själva väskan!;):D
#45 - 28 maj 2009 12:36
Varmt ar det har i Bangkok och nu ska vi spendera 5 dagar har. Idag var det resdag hit till Bangkok samt en stund i kvall pa MBK. Vi kollade pa hus igar och det gick ganska snabbt att bestamma vilket som var intressant och papper ar skrivna och slutbetalningen blir nasta vecka. Huset ligger i Ban chang, mitt mellan Pattaya och Rayong, och ca 100 meter fra havet.

I morgon blir det ett offentligt akvarium och pa lordag Weekend market samt en del annan shopping sa det ska bli kul att se vad som finns.
Ha det sa lange allihopa och bilder kommer nar jag har en battre uppkoppling:D!
#46 - 28 maj 2009 12:47
vissa har det bra på sina asienresor ser jag.

Ansjo har tid över till marknadsbesök.
Kjell hat tid att blogga mellan turistandet.

Själv sitter jag och tittar på min agenda för nästa kinatripp i juni.
Inser direkt att det dr med ett snabbt besök i "min" akvariebutik kan jag stryka.

Suckar djupt över dessa kunder som kräver mer och mer men inte vill betala alls.
Då blir det att rådda runt som fasen på de producerande enheterna.

.
#47 - 29 maj 2009 20:50
Jag sprang vilse på MBK, stort är det:d
#48 - 29 maj 2009 22:40
stigson skrev:
Jag sprang vilse på MBK, stort är det:d

Så länge man hittar till som tam-ståndet på den fantastiska foodcourten på sjätte våningen (inte lyxstället på femte) är allt ok.
#49 - 5 juni 2009 14:40
Jaha, så var man tillbaka i kylan igen. Fy f*n vad kallt det är så bor man här frivilligt...:P.
Mbk var stort, Weekend market likaså men resans höjdare var det offentliga akvariet Siam Ocean world som låg en hållplats bort från MBK. Detta kommer jag att skriva en artikel om då det verkligen är värt ett besök!
Weekend market var ömsom vin, ömsom vatten. När vi väl hittade akvariedelen och gått där 5 minuter blev jag bestulen på min plånbok och lusten till detta ställe försvann helt och hållet. Tur var att jag inte hade mycket pengar i plånboken, men bara känslan var riktigt deprimerande.
Jag hade plonkan i benfickan som var stängd på mina shorts, men nu har jag lärt mig den hårda vägen att inte ens där får den vara ifred:).
Bilder kommer senare på detta ställe.
Men till den huvudsakliga reseorsaken, husköpet, så gick det bra. Huset som morsan var mest intresserad av är numera i deras ägo, och jag kan även numera titulera mig direktör i ett Thailänskt bolag tillsammans med morsan:p!
#50 - 5 juni 2009 18:35
ansjo skrev:
Jaha, så var man tillbaka i kylan igen. Fy f*n vad kallt det är så bor man här frivilligt...:P.

Mbk var stort, Weekend market likaså men resans höjdare var det offentliga akvariet Siam Ocean world som låg en hållplats bort från MBK. Detta kommer jag att skriva en artikel om då det verkligen är värt ett besök!

Weekend market var ömsom vin, ömsom vatten. När vi väl hittade akvariedelen och gått där 5 minuter blev jag bestulen på min plånbok och lusten till detta ställe försvann helt och hållet. Tur var att jag inte hade mycket pengar i plånboken, men bara känslan var riktigt deprimerande.

Jag hade plonkan i benfickan som var stängd på mina shorts, men nu har jag lärt mig den hårda vägen att inte ens där får den vara ifred:).

Bilder kommer senare på detta ställe.

Men till den huvudsakliga reseorsaken, husköpet, så gick det bra. Huset som morsan var mest intresserad av är numera i deras ägo, och jag kan även numera titulera mig direktör i ett Thailänskt bolag tillsammans med morsan:p!

Halloj Dirren! Välkommen tillbaka!:)
Plonkan i benfickan...? Jag får nog valla dig ett par övningsturer inne på "femman" här i stan - där är de jävligare än i Thailand, det kan jag sätta sju av mina bästa pungkulor på!
Men, det var ju själva fan också - sicken otur!
Jaja, nu får du softa lite och sedan mata på med lite bilder från den flotta firmaresan!:):D
#51 - 5 juni 2009 18:38
Så är det att vara lite naiv och blåögd och tro det bästa om alla....men det är inget att hänga läpp över utan bara ta nya tag så har man lärt sig den läxan:).
Nu är huset inhandlat iaf, så det är bara att börja spara så drar vi ner snart igen:p!
#52 - 5 juni 2009 18:45
ansjo skrev:
Så är det att vara lite naiv och blåögd och tro det bästa om alla....men det är inget att hänga läpp över utan bara ta nya tag så har man lärt sig den läxan:).

Nu är huset inhandlat iaf, så det är bara att börja spara så drar vi ner snart igen:p!

You bet your sweet ass! Vi skall till Thailand i ett huj, lita på det! Tjooohoo!:)
#53 - 5 juni 2009 19:24
Ja välkommen tillbaka VD Ansjo:d

Blev av med plånboken när jag var på Irland 2007! På väg hem från frugans 50-års middag, jag var väl bra rundad under fötterna och det var skitväder (Irland) och stod stod på näsan, så där bara utan anledning? Men bröstfickan på skjortan där jag hade min "lilla" plånbok var söndersliten:(

Upptäckte det inte förrän dagen efter att den var borta. De hade förmodligen följt oss från resturangen.
#54 - 6 juni 2009 16:52
Då drar jag iväg med lite bilder, det kommer inte så mycket på det offentliga akvariet ännu då jag inte har sorterat några av bilderna ännu:).
Först lite bilder på huset som morsan köpte samt på stranden som ligger 150 meter från huset:
[ATTACH]20179[/ATTACH]

[ATTACH]20180[/ATTACH]

[ATTACH]20181[/ATTACH]

[ATTACH]20182[/ATTACH]
#55 - 6 juni 2009 16:56
Att välja kakel är inte Thailändarnas starka sida om man säger så, tar det slut så tar man vad man har och som tur är ska vi bygga om köket:
[ATTACH]20183[/ATTACH]
Annars kan man köpa andra lite billigare hus med:
[ATTACH]20184[/ATTACH]
#56 - 6 juni 2009 17:06
Sedan var det ganska kul att se lite olika fiskar som folk här hemma har i sina kar och inte tycker detta är något fel, Knivfiskar som var över 50 cm, Redtailmal på 70-80 cm, hajmal på ca metern, Arrowana på över en meter osv. Kolla in dessa bilder trots att man inte på bilderna ser hur dj**la stora dessa fiskar egentligen är:
[ATTACH]20185[/ATTACH]

[ATTACH]20186[/ATTACH]

[ATTACH]20187[/ATTACH]

[ATTACH]20188[/ATTACH]

[ATTACH]20189[/ATTACH]

[ATTACH]20190[/ATTACH]

[ATTACH]20191[/ATTACH]
Jag vill inte vara någon moraltant, men man kan fundera....
#57 - 6 juni 2009 17:19
Sedan kan man säga vad man vill om detta, men samtidigt får man tänka på att det är två helt olika världar. Jag blev bara ledsen när jag såg dessa valpar, en del var så små att de knappt kunde gå medans en del andra nog inte skulle få befinna sig på andra sidan buren.
Bilderna är tagna på Weekend market.
Ursäkta bildkvalitén, men det kändes inte riktigt bra att sikta och ta kort så det blev kort från höften:
[ATTACH]20192[/ATTACH]

[ATTACH]20193[/ATTACH]

[ATTACH]20194[/ATTACH]

[ATTACH]20195[/ATTACH]

[ATTACH]20196[/ATTACH]

[ATTACH]20197[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 6 juni 2009 17:30
Kul foton - nu har vi lite att "tjöta om" på västträffen nästa söndag:D

Jag saknade dig på Champagne-partyt på Victoria-hotel i Singapore:p
#59 - 6 juni 2009 17:36
Jag tänkte komma dit, men när plånboken försvann tappade jag lusten;):D....
Det ska bli trevligt på söndag, konstigt att inte fler anmält sig....men vi är ganska farliga ju:p...
#60 - 6 juni 2009 17:47
Annars lite bilder från det lilla jag fick se på Weekend markets akvarieavdelning, många snygga kar otroligt nog.
Helt vita skalarer utan röda ögon, svärdsplantor för runt 8:-, guppy för en femma, gratis plånbok i benfickan.....ja det var bara att välja och vraka:p!
[ATTACH]20198[/ATTACH]

[ATTACH]20199[/ATTACH]

[ATTACH]20201[/ATTACH]

[ATTACH]20202[/ATTACH]

[ATTACH]20203[/ATTACH]

[ATTACH]20204[/ATTACH]

[ATTACH]20205[/ATTACH]
Bilagor:
#61 - 6 juni 2009 17:51
Där fanns även andra djur, ekorrar för 50:- tex....
[ATTACH]20206[/ATTACH]

[ATTACH]20207[/ATTACH]

[ATTACH]20208[/ATTACH]

[ATTACH]20209[/ATTACH]

[ATTACH]20210[/ATTACH]
#62 - 6 juni 2009 18:32
Det kom en liten regnskur en kväll när vi käkade middag på guesthouset i Pattaya, så här såg det ut på gatan efter 10 minuter:p:
[ATTACH]20211[/ATTACH]

[ATTACH]20212[/ATTACH]

[ATTACH]20213[/ATTACH]
Annars såg det ut så här:
[ATTACH]20214[/ATTACH]
#63 - 6 juni 2009 18:35
Wow! Härligt med lite bilder!
Jag skall ta och sätta mig och riktigt glana!:)
#64 - 6 juni 2009 21:49
ansjo det var en trevlig läsning man har haft här....
#65 - 7 juni 2009 13:28
Det är såå sorligt! :( :( när man ser sånt IRL. Tom på tv.n.
Jag är väldig blödig av mig när det handlar om däggdjur som säljs utomlands på detta vis. Vi var i Brasilien på en stor marknad i Rio, och där hade de valpar i kaninburar, kattungar i små fågelburar som stod mitt ute i solen :( Valparna kunde inte vara mer än 6 veckor. Skönt att man inte ser sånt varje dag här i sverige.

ansjo skrev:
Sedan kan man säga vad man vill om detta, men samtidigt får man tänka på att det är två helt olika världar. Jag blev bara ledsen när jag såg dessa valpar, en del var så små att de knappt kunde gå medans en del andra nog inte skulle få befinna sig på andra sidan buren.

Bilderna är tagna på Weekend market.

Ursäkta bildkvalitén, men det kändes inte riktigt bra att sikta och ta kort så det blev kort från höften:

[ATTACH]20192[/ATTACH]

[ATTACH]20193[/ATTACH]

[ATTACH]20194[/ATTACH]

[ATTACH]20195[/ATTACH]

[ATTACH]20196[/ATTACH]

[ATTACH]20197[/ATTACH]
#66 - 7 juni 2009 13:31
"Hemlängtan" (Rio) man får när man ser det tropiska regnbilderna. Visst är det sjukt hur vädret kan förändras på bara några minuter och gatorna blir vattenfyllda. :)
#67 - 7 juni 2009 13:31
Jo, och ändå är det säkerligen dessa hundar som kommer att få det bra i sina nya hem. Det finns mängder med gatuhundar överallt i Thailand och trots goda försök att hålla antalet nere med kastreringar så är det nog svårt att lyckas helt.
#68 - 7 juni 2009 13:32
Nubi skrev:
"Hemlängtan" (Rio) man får när man ser det tropiska regnbilderna. Visst är det sjukt hur vädret kan förändras på bara några minuter och gatorna blir vattenfyllda. :)

Men värmen, den värmen. Fy f*n för kalla Sverige på den punkten iaf:p!
#69 - 7 juni 2009 13:33
Jag såg på svt för inte så längesen om ett program om hundar i asien. Och i ett av de länderna så var det strikt förbjudet att avliva ett djur. Så om man hade en hund som hade t.ex. valpsjukan, så fick man inte avliva och de fick dö en plågsam död... kommer inte ihåg vilket land det var, men det var i Asien ialf.

Man får vara glad över att det finns folk och så finns det Folk.
#70 - 7 juni 2009 13:35
Tyst med dig!!! tänk om Sverige kunde erbjuda lite mer tropisk klimat :) typ så där 20-25 grader på våren och upp till 30 på sommaren :D och kallast skulle vara 10 grader :D *drömmer mig bort*

ansjo skrev:
Men värmen, den värmen. Fy f*n för kalla Sverige på den punkten iaf:p!
#71 - 7 juni 2009 13:50
Då är det vinter nu ;)...
signatur; "huttrar o fryser"
#72 - 7 juni 2009 13:52
Kallt kallt kallt! Inte går jag i shorts när det är 10 grader ute. Måste vara minst 20 grader innan jag sätter på mig shorts eller kort kort ;-)

Då är det vinter nu ;)...

signatur; "huttrar o fryser"
#73 - 7 juni 2009 13:53
Och inte badar jag under 25 grader i vattnet heller:D!
#74 - 7 juni 2009 15:20
25 grader i grannens pool!! :)
#75 - 7 juni 2009 15:39
Nubi skrev:
25 grader i grannens pool!! :)

Och den badar du i?? :D
#76 - 7 juni 2009 16:54
nope :) det är lite för snuskigt för mig. många småbarn som leker i den poolen.
Badar då hellre i Mälarn
#77 - 7 juni 2009 17:17
Badar det inga barn där då:D?
#78 - 7 juni 2009 18:26
Hmm...om jag ska välja så väljer jag Mälarn där det är mer rent än i grannens pool. Vem vet hur längesen han bytte det vattnet eller gjorde rent poolen.

Om man har hund får man inte bada på badplatser (ialf inte här i S-näs) då får man åka till gamla P10 badet, som är jätte fint och nästan aldrig folk :) Inte många som orkar ta sig dit ut :)
Borde väl du veta, eller lämnar du hunden hemma när familjen åker och badar?
#79 - 8 juni 2009 06:09
Jepp, hon och jag får stanna hemma när de andra åker och badar:D.
#80 - 8 juni 2009 07:16
Kul att se dina fina bilder!
#81 - 8 juni 2009 07:17
miluhe skrev:
Kul att se dina fina bilder!

Tack:)!
#82 - 8 juni 2009 18:49
Kul att få ta del av dina bilder herr direktör.:d
Taskigt med plånboken.
Ska bli kul att få höra mer på söndag.
#83 - 8 juni 2009 19:48
Du badar inte??

ansjo skrev:
Jepp, hon och jag får stanna hemma när de andra åker och badar:D.
#84 - 10 juni 2009 16:59
Nope:)! Bara i badkaret och vid varmare breddgrader:). Varför frysa i onödan?
#85 - 16 december 2009 23:11
19 Dagar kvar:p:D....
#86 - 17 december 2009 17:29
namen om 1 scalar kosta 1,5 kronor vad kan en guppy kosta då :O synd med plånboken oxxå
#87 - 4 januari 2010 23:22
Ha det så gott i vinterkylan allihop, drar i morgon bitti till lite varmare breddgrader:)!
#88 - 4 januari 2010 23:44
Ha en trevlig semester! Här i Ed är det solsken och 28 grader varmt nu, fniss.
#89 - 5 januari 2010 08:36
Inte alls avundsjuk inte alls. :p
Ha det så himla bra nere i värmen.
#90 - 5 januari 2010 08:50
Var där nyss kom hem den 1.a januari!! Lovar det var skit Nice :P
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 5 januari 2010 09:08
ansjo skrev:
Ha det så gott i vinterkylan allihop, drar i morgon bitti till lite varmare breddgrader:)!

Låter trevligt - vi ses på Tysklandsresan
#92 - 5 januari 2010 09:29
Jag e bara liiiiiite avis anders så gotta dig i varmvattnet för mig me :D
#93 - 5 januari 2010 20:20
Ha så kul och köp mig en nyckelring! ;)
#94 - 5 januari 2010 21:11
Ha det bäst nu hela familjen Ansjo.
#95 - 5 januari 2010 21:20
Ha det så skönt! Åker själv dit i mars för tredje gången, men då till tjejens hemtrakter kring roi et :)
#96 - 6 januari 2010 20:32
Glöm inte att ta mängder av bilder!! :D
#97 - 16 januari 2010 22:22
En fiskeresa till Thailand vore något.
#98 - 28 januari 2010 17:10
Väl hemkommen från ett betydligt varmare klimat än den här, där den kalla vita skiten ligger överallt;).
Ingen nyckelring Nubi, Budha kanske inte gillar att ha grejer i skallen eller passa nycklar. Däremot en del andra saker som tyngde ner väskorna, eller vad sägs om 5 cirkulationspumpar i tre olika storlekar för 200:-:D? Ska testa dem och sedan säga om det är skit eller hyffsade grejer, men man brukar kunna se kvalitén på orken genom watteffekten och den skäms inte för sig.
Någon vidare solbränna blev det inte heller, det var alldeles för många "måsten" att passa, och det roliga är att beställa tid med en hantverkare i Thailand är att hn kommer en vecka efter utsatt tid, sk. "Thai-time":p!
Bilder blev inte så jättemånga, glömde givetvis laddaren hemma, men ett och annat kort blev det som kommer in sedan:).
#99 - 28 januari 2010 17:43
Välkommen hem till snön :D
#100 - 28 januari 2010 17:56
PiaJo skrev:
Välkommen hem till snön :D

Tack:)!
#101 - 28 januari 2010 19:39
Ja välkommen hem.:d
Det blir kul att se korten.
#102 - 28 januari 2010 19:47
Välkommen!
Har du något bra tips var i bangkok man kan hitta akvaristik prylar? Tjejen surrade om en marknad, men hon kom inte ihåg vad den hette... Tänkte försöka hitta ett skapligt ytterfilter, och en massa filtermatta om jag hittar till bra priser. Drar dit om en månad nu :)
#103 - 28 januari 2010 19:53
Weekend market skulle jag tro hon menar, de har bara öppet för allmänheten på lör och söndag, fredagar är det mer grosistverksamhet där, men är väldigt tveksam att de skulle hindra dig för att handla.
Akvariedelen är väääldigt stor, jag fick bra se en bråkdel när jag var där i somras, blev av med plånboken av en ficktjuv och tappade lusten att glo runt där.
Tänkte först kolla in där även denna gången, men med en fru och två barn som är måttligt intresserade av akvaristik fick det istället bli ett besök igen på Siam Paragon som har ett otroligt bra offentligt akvarium.
#104 - 28 januari 2010 19:56
Jim_J skrev:
Åker själv dit i mars för tredje gången, men då till tjejens hemtrakter kring roi et :)

Där har min fru lite kusiner, kanske en sväng till Kambodja eller Laos för din del då? Angkor Wat vill jag se, det vore en höjdare:).
#105 - 28 januari 2010 20:04
Okej, då ska jag höra med henne om vi kan svänga förbi där :) Har du någon koll på vad thailändarna själva använder för fabrikat på ytterfilter? Duger det åt dem så duger det gott och väl åt mig :)
Usch vad ledsamt det är med ficktjuvar... Har haft turen att inte råka ut för någon, fast jag har alltid plånboken i framfickan, men det hjälper väl kanske inte alltid :/ Vägrar gå runt med midjeväska iaf :D
Siam Paragon har vi planerat in också! Hur är det med fotografering där? Är det någon mening att man tar med sig blixt, eller är det strängeligen förbjudet?

Kom att tänka på en av de inhemska delikatesserna jag testade första gången jag var dit, kong ten... Smakat det någon gång? :D Bifogar en liten bild nedan:
#106 - 28 januari 2010 20:07
ansjo skrev:
Där har min fru lite kusiner, kanske en sväng till Kambodja eller Laos för din del då? Angkor Wat vill jag se, det vore en höjdare:).

Angkor Wat, visst är väl det de där jättegamla templen i kambodja?
Blir förmodligen ingen tripp dit, men Laos har vi pratat om. Men det blir väl som vanligt, man hinner med hälften man skulle vilja :)
#107 - 28 januari 2010 20:43
ansjo skrev:
Väl hemkommen från ett betydligt varmare klimat än den här, där den kalla vita skiten ligger överallt;).

Ingen nyckelring Nubi, Budha kanske inte gillar att ha grejer i skallen eller passa nycklar. Däremot en del andra saker som tyngde ner väskorna, eller vad sägs om 5 cirkulationspumpar i tre olika storlekar för 200:-:D? Ska testa dem och sedan säga om det är skit eller hyffsade grejer, men man brukar kunna se kvalitén på orken genom watteffekten och den skäms inte för sig.

Någon vidare solbränna blev det inte heller, det var alldeles för många "måsten" att passa, och det roliga är att beställa tid med en hantverkare i Thailand är att hn kommer en vecka efter utsatt tid, sk. "Thai-time":p!

Bilder blev inte så jättemånga, glömde givetvis laddaren hemma, men ett och annat kort blev det som kommer in sedan:).

Välkommen hem! :) skönt att höra att du inte är brun som pepparkaka :)
Lyckades du behålla din plånbok denna gång?
#108 - 29 januari 2010 00:17
Jim_J skrev:

Siam Paragon har vi planerat in också! Hur är det med fotografering där? Är det någon mening att man tar med sig blixt, eller är det strängeligen förbjudet?

Va där för några veckor sen nu, stativ hade jag föreslått för det är mörkt i lokalen men ljus i karen så med blixt kommer du bara få bild på dig själv ;) Sen va det förbjudet på vissa ställen med bläckfiskar m.m.
Helt klart värt ett besök! Köp all inklusiv biljetten de har kostar ca200bhat mer vill jag minnas så får man åka båt med glas botten o grejer, annars får man betala de 200bhat flera gånger om på insidan. 3D bion va dock en riktigt besvikelse när vi va där, inget med fiskar att göra utan en sketen jul film. Tror för 1500-2000kr kunde man dyka med hajarna :D Men vi såg haj, muräna drakfiskar m.m när vi dök vid phiphi öarna så det kändes lite tråkigt att dyka i ett akvarium ;)
#109 - 29 januari 2010 08:42
Jim_J skrev:
Har du någon koll på vad thailändarna själva använder för fabrikat på ytterfilter? Duger det åt dem så duger det gott och väl åt mig :)
Nja, de flesta kör faktiskt med luftdrivet skumfilter eller bottenfilter. Ytterfilter har jag inte sett så ofta, men då är det troligen Kinafilter som gäller.

Usch vad ledsamt det är med ficktjuvar... Har haft turen att inte råka ut för någon, fast jag har alltid plånboken i framfickan, men det hjälper väl kanske inte alltid :/ Vägrar gå runt med midjeväska iaf :D

Så sa jag med innan jag blev av med min;)...
Inga problem med blixt där, annat än hos bläckfiskarna. Kolla in på mina foton här på Goldmedlemmarnas album så finns ett album från Paragon. Kommer även en liten artikel om Siam Paragon, när Kjell hinner sätta in den:).

Kom att tänka på en av de inhemska delikatesserna jag testade första gången jag var dit, kong ten... Smakat det någon gång? :D Bifogar en liten bild nedan:

Är det de småfiskarna som är torkade? Smakar bara salt tycker jag, ingen höjdare om man jämför med Ahlgrens bilar:p...
Jim_J skrev:
Angkor Wat, visst är väl det de där jättegamla templen i kambodja?

Blir förmodligen ingen tripp dit, men Laos har vi pratat om. Men det blir väl som vanligt, man hinner med hälften man skulle vilja :)
Jepp, det är de. Tre veckor är för kort tid om man inte gör dessa tre veckor varje år:p!

Nubi skrev:

Lyckades du behålla din plånbok denna gång?
Yes, men inte innehållet som försvann i lite olika affärer i Bangkok:D!
#110 - 3 februari 2010 18:56
När får man se korten?

Eller har jag missat dem..
#111 - 4 februari 2010 06:02
Nejdå, du har inte missat dem men jag är inne i jobbperioden nu och har inte riktigt haft tid/lust att gå igenom korten änu. Men det kommer, jag lovar:)!
#112 - 4 februari 2010 06:47
Ok :)
#113 - 6 februari 2010 13:35
Jim_J skrev:
Okej, då ska jag höra med henne om vi kan svänga förbi där :) Har du någon koll på vad thailändarna själva använder för fabrikat på ytterfilter? Duger det åt dem så duger det gott och väl åt mig :)

det tycker jag är jääätegott NOOT! har du käkat sånadär larver och gräshoppor som dom grillar??
#114 - 6 februari 2010 13:35
ansjo skrev:
Nejdå, du har inte missat dem men jag är inne i jobbperioden nu och har inte riktigt haft tid/lust att gå igenom korten änu. Men det kommer, jag lovar:)!

men herregud du borde skaka av rädsla när du har en blodtörstig travianspelare efter dig!!:d:p
#115 - 9 februari 2010 12:27
det tycker jag är jääätegott NOOT! har du käkat sånadär larver och gräshoppor som dom grillar??

Är det sådana här du menar:
[ATTACH]27439[/ATTACH]

[ATTACH]27440[/ATTACH]
#116 - 9 februari 2010 13:16
Det där såg inte speciellt aptitligt ut anders ;)
Fidde rackan.....:(
#117 - 9 februari 2010 13:21
Det finns värre saker:p....
#118 - 9 februari 2010 14:54
ansjo skrev:
Är det sådana här du menar:

[ATTACH]27439[/ATTACH]

[ATTACH]27440[/ATTACH]

just precis
#119 - 9 februari 2010 14:54
drd skrev:
Det där såg inte speciellt aptitligt ut anders ;)

Fidde rackan.....:(

som sagt i thailand har dom konstiga maträtter
#120 - 9 februari 2010 15:06
Det tycker nog många att vi har i Sverige med, tex kräftor, lutfisk och surströmming...:D
#121 - 9 februari 2010 18:26
Oj, glömde helt bort denna tråden :/

Rätten på bilden är: levande småräkor, typ amanos. Man blandar ner dem i en typ sallad liknande "som tam" och äter levande. Kittlar dödsskönt i kistan ;)

Och jodå, visst har jag provat "naan" (larver), men "tackaten", gräshoppor hoppade jag över :D

Det man inte testat är någonting man går miste om, enligt mig :)

Väntar tålmodigt på lite bilder nu Ansjo.... :)
#122 - 9 februari 2010 18:30
Det kommer, var så säker:).
Kom hem från en akvarietripp i Tyskland i förmiddags och har koppat i fisk och räkor och ska nu snart åka för att jobba natt, men det kommer...
#123 - 2 mars 2010 07:25
Nu är även jag på väg mot thailand, sitter på t-centralen och ska snart åka mot arlanda.
Nu kommer en lite utmaning Ansjo: Vem av oss hinner få upp våra thailandsfoton först? :)
#124 - 2 mars 2010 07:37
Jim_J skrev:
Nu kommer en lite utmaning Ansjo: Vem av oss hinner få upp våra thailandsfoton först? :)

:DDet lär nog du göra! Gott att du påminde mig, lägger in lite bilder förhoppningsvis ikväll:).
Vart ska ni? I vilket fall som helst så ska ni ha det så gott ni bara kan:D!
#125 - 9 mars 2010 08:32
Nu har jag lagt in en hel del nya bilder under veckan i båda dessa mappar:
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1141
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=1137 och det kommer mera...:)
#126 - 25 mars 2010 00:54
Fina bilder Ansjo!

Är nu hemkommen från thailand jag också, och hann med i stort sett allt jag ville, förutom ocean world :(
Var dock och glodde på weekend market 2 helger i rad :)
Ett ytterfilter (resun 1600L/h) och lite inredning köptes.

Men dra mig någonstans vad kallt det är här hemma ;)
#127 - 25 mars 2010 11:34
Och nu är det ändå i slutet av mars:p...du förlorade inte plånboken på Weekend market då, som jag gjorde i somras:(?
#128 - 4 juni 2011 18:33
Det känns kanske lite konstigt nu under den fina årstiden här i Sverige, men det känns ändå ganska gôtt att sitta och leta efter flygbiljetter till Thailand igen:p.
Planen är att det blir en liten tripp mellan den 8/12 -11 till den 17/1 -12, då jag dels är långledig både jul och nyår, och sedan har barnen sitt lov under jultiden med så de inte behöver ta ledigt så länge:).
#129 - 5 juni 2011 12:12
ansjo skrev:
Planen är att det blir en liten tripp mellan den 8/12 -11 till den 17/1 -12

Liten tripp, snarare långtripp ;):p Härligt för er!
#130 - 5 juni 2011 15:07
Jodå, och ett par helger efter jag kommer hem är det Hamburg-Hannoverresan med Zoopetväst. Hoppas att man har kvar lite cash så man kan haka på den resan med:)!
#131 - 2 november 2011 23:04
35 dagar kvar:D...
#132 - 2 november 2011 23:34
ansjo skrev:
hade precis glömt bort att du ska vara borta jätte länge i värmen, men nu blev jag påmind... ack o ve!:p
#133 - 2 november 2011 23:37
Ähh det är bara vatten överallt och en gazillion med mosqitos. Jag ä inte bitter.
#134 - 3 november 2011 05:49
ansjo skrev:

Inte avundsjuk alls....... Ha det så gott och glöm inte oss här på Zoopet :)
#135 - 3 november 2011 11:59
Jag får nog titta in lite då och då för att se ni sköter er, kanske det finns tid mellan stranden och thaimaten:D...
#136 - 7 december 2011 21:01
So long mina vänner, ha en god jul och ett gott nytt år:)! Kanske jag kikar in om det skulle råka gå under 30-strecket någon dag;)...
#137 - 8 december 2011 00:28
Äh, själv har jag precis bokat mina 3 resor till alperna :D Totalt 6 veckor denna vintern, det är bättre grejer än någon äcklig klibbig värme ;)
#138 - 8 december 2011 07:52
ansjo skrev:
So long mina vänner, ha en god jul och ett gott nytt år:)! Kanske jag kikar in om det skulle råka gå under 30-strecket någon dag;)...

Ja, det är la idag du åker - så, ha det toppen nu! Skall tänka på dig och familjen när vi skottar snö här om ett tag!:)
#139 - 8 december 2011 08:24
Känns inge bra, när ens CO2 -livlina försvinner sååå långt bort. Hoppas nu att den där apparaten sköter sig;).

//Inger
#140 - 8 december 2011 09:22
Anders du skulle ta med dig Peru skalarerna ingen vita prick fixar värmen där nere. :D
#141 - 8 december 2011 10:36
ansjo skrev:

Hoppas du har bra air-con på plats :)
#142 - 8 december 2011 20:16
ansjo skrev:
So long mina vänner, ha en god jul och ett gott nytt år. Kanske jag kikar in om det skulle råka gå under 30-strecket någon dag

Stackare, nu när temperaturen äntligen har krupit ner mot 15 grader i sovrummet så man kan sova riktigt bra!

Då ska du tillbaka till det där varma eländet, jag lider med dig.
#143 - 9 december 2011 18:28
ansjo skrev:

Gott nytt år på dig med!

Till och med jag blir lite avis när man har haft piskande regn utanför fönstret hela dagen och vind som legat rätt på hela dan...
#144 - 9 december 2011 20:12
Ha det gott Anders stationera dig inte för gott där nere nu bara. :D
#145 - 17 januari 2012 12:36
lillfrasse skrev:
Ha det gott Anders stationera dig inte för gott där nere nu bara. :D
Nope, men tanken hade inte varit helfel...:D
#146 - 17 januari 2012 12:37
Välkommen tillbaka, Anders!:)
#147 - 17 januari 2012 12:46
Spanks:D!
Kjell Fohrman
Administrator
#148 - 17 januari 2012 12:54
Välkommen hem
#149 - 17 januari 2012 13:50
Välkommen hem till Svedala Anders:).

//Inger
#150 - 17 januari 2012 15:52
Tack. Fast jag gärna stannat längre är det ändå gott att komma hem, trots att jag fick influensan dagen innan vi åkte. Flyga med en sådan är inte det roligaste, det kan jag lätt erkänna:p...
#151 - 18 januari 2012 14:19
hej jag har en fråga till dig som känner thailand rätt så bra.. jag funderar på att åka dit i oktober.. skulle du rekommendera det? har hört att det ska regna mycket då..
#152 - 18 januari 2012 18:38
Det är en chansning, oktober är en av de nederbörd rikaste månaden på året...men värmen är där ändå. Du kan ha tur att få 3 veckor utan något regn likväl som tvärtom.
#153 - 26 januari 2012 13:27
ansjo skrev:
Det är en chansning, oktober är en av de nederbörd rikaste månaden på året...men värmen är där ändå. Du kan ha tur att få 3 veckor utan något regn likväl som tvärtom.

jaha ok tack:)
vilken månad skulle du rekommendera då? gärna i höst
#154 - 26 januari 2012 16:17
Det är regnrik under sept-november, så det är en chansning oavsett var du åker. Men så sent som möjligt på året och isf till västra delen av Thailand:).
#155 - 27 januari 2012 15:38
ok tack så mycket.. får se vart jag landar då:) hur ofta är du i thailand ?
#156 - 27 januari 2012 17:31
Alldeles för sällan, men det brukar bli lite oftare än varannat år för min del, och varje år för frugan:).

Jag tänkte på en sak, bäst chans för bra väder under hösten har du troligen på Koh Samed, men inget är tvärsäkert även där...
#157 - 14 februari 2012 16:21
Hoppsan, så var det bokat och betalt en ny biljet till Thailand...åker mellan den 7/6-27/6 till min mors hus i Baan Chang. Det blir bara jag och mamsen som ska ha det bra dessa veckorna:)....
#158 - 14 februari 2012 17:44
Härligt med lite semester, det var ju så länge sen du var i väg på detta ;):D

Gött, kvalitetstid med mamma [:-106]
#159 - 14 februari 2012 18:22
ansjo skrev:
Hoppsan, så var det bokat och betalt en ny biljet till Thailand...åker mellan den 7/6-27/6 till min mors hus i Baan Chang. Det blir bara jag och mamsen som ska ha det bra dessa veckorna:)....

Men - semester igen? Hur många semesterdagar har du på ditt jobb egentligen:D.

//Inger
#160 - 14 februari 2012 21:51
gullefjun skrev:
Men - semester igen? Hur många semesterdagar har du på ditt jobb egentligen:D.

//Inger
Jag jobbar skift och under en 6-veckors period är jag ledig 17 dagar i streck. Resten av dagarna tar jag helt enkelt ledigt, eller om någon annan jobbar för mig.
Under året har vi ca 9 sådana perioder, och semestern är under dessa ledigheter:)!
#161 - 21 mars 2012 13:55
Nu har jag kommit tbx från en härlig semester i Ko Chang och Phuket :) Ville bara säga hej och ohhh vad jag älskar thailand! :D Ha en bra dag.
#162 - 21 mars 2012 14:07
Gott:)! Då är vi två....
#163 - 4 juni 2012 16:59
3 dagar kvar:D...
Kjell Fohrman
Administrator
#164 - 4 juni 2012 17:28
Ha det så bra i värmen[:-174]

När kommer du hem igen?
#165 - 4 juni 2012 18:05
Tack Kjell:)!
Jag kommer hem den 27/6 på kvällen:).

Lite tråkigt att missa grillfesten, men jag hoppas ni får lite bättre väder än vad det är nu;)...
#166 - 4 juni 2012 18:10
ansjo skrev:
3 dagar kvar:D...

[:-82] ojoj - hur ska detta gå!
Jag önskar dej en jättehärlig semester Anders - verkligen:D.

//Inger
#167 - 4 juni 2012 18:19
du får ta foton och visa ifall du stöter på något intressant! :)
#168 - 4 juni 2012 18:56
gullefjun skrev:
[:-82] ojoj - hur ska detta gå!

Jag önskar dej en jättehärlig semester Anders - verkligen:D.

//Inger
Tack:D!

freddi36 skrev:
du får ta foton och visa ifall du stöter på något intressant! :)
Givetvis:)!
#169 - 4 juni 2012 20:13
Javisst, Anders! Ha nu en formidabel resa! Vi hörs av när du kommit hem!:)
#170 - 4 juni 2012 21:29
Javisst, Anders! Ha nu en formidabel resa! Vi hörs av när du kommit hem!:)

Givetvis, om jag inte uppdaterar på FB :)...
#171 - 5 juni 2012 05:05
Ha det så gott i Thailand, vi kanske springer på varandra i Varberg till sommaren :)
#172 - 5 juni 2012 09:20
Det får bli utanför city då, jag försöker hålla mig ifrån stan under dessa 3 månader:p...
#173 - 5 juni 2012 10:11
ansjo skrev:
Det får bli utanför city då, jag försöker hålla mig ifrån stan under dessa 3 månader:p...

Du kan komma till mig i Göteborg...;):)
#174 - 6 juni 2012 06:55
Jepp, golv ska läggas och hus som ska målas:)! Gott att ha lite att sätta händerna i mellan resorna:D...
#175 - 10 juni 2012 08:21
En liten kort pahalsning fran Thailand. 37 grader i skuggan idag, 31 i poolen sa det blir att halla sig under tak. Annars ar allting kanon, i morgon blir det en tur till Pattaya och halsa pa bekanta. Pa tisdag drar vi till Koh Samui for nagra dagars bad, om inte dar ar lika varmt:)!
Ha det gott alla, snart tillbaka i etern igen:)!
#176 - 10 juni 2012 09:02
ansjo skrev:
En liten kort pahalsning fran Thailand. 37 grader i skuggan idag, 31 i poolen sa det blir att halla sig under tak. Annars ar allting kanon, i morgon blir det en tur till Pattaya och halsa pa bekanta. Pa tisdag drar vi till Koh Samui for nagra dagars bad, om inte dar ar lika varmt:)!

Ha det gott alla, snart tillbaka i etern igen:)!

Ha det så gott du med:).

//Inger
#177 - 18 juni 2012 12:15
Jag och morsan har nu varit pa Koh Samui i en vecka, och har har varit riktigt fint. Varmt runt 32-35 grader iofs, men inte under 30 grader i vattnet nagonstans. Hit kan jag nog tanka mig att aka tillbaka. Just nu bor vi pa 4-stjarningt hotell, sista natten innan vi flyger tillbaka till huset dar vi ska vara i 5 dagar.
Sedan blir det Bangkok ett par dagar innan hemresan, maste hinna gora en gaddning till:D...Ha det gott alla, det har vi:p!
#178 - 16 juni 2013 17:13
Så var det dags igen, väskorna är packade för en 24 dagars Thailandsresa. Flyget går från Landvetter 12.15 i morgon, mellanlandning i Istanbul och sedan vidare mot Bangkok:).
Denna gången är det jag och sonen som åker till öarna runt Koh Samui och avslutar med Bangkok ett par dagar. Hoppas vädret blir lite bättre där, de sista dagarna har det varit småregn och blåst, det behöver man inte åka till Thailand för att upptäcka:p...

Ha det så gott alla mina vänner, så ska vi ha detsamma:)!
#179 - 16 juni 2013 17:16
Härlig resa, fota mycket så vi får se lite bilder sen :) ha det gott!
#180 - 16 juni 2013 17:25
Thailand

Ha en riktigt bra resa! Låter härligt att upptäcka miljöer tillsammans med sitt barn. :)
#181 - 16 juni 2013 17:30
I hans fall är det nog olika barmiljöer som drar:p...
#182 - 16 juni 2013 17:44
...å där försvinner en av mina livlinor:D. Ha det nu jätteskönt tillsammans med sonen Anders:).

//Inger
#183 - 16 juni 2013 17:45
Tack, ska njuta fullt ut denna resan då det troligen inte blir Thailand nästa år...en fiskfångarresa till Uruguay lockar nämligen:D.
#184 - 16 juni 2013 17:47
ansjo skrev:
Tack, ska njuta fullt ut denna resan då det troligen inte blir Thailand nästa år...en fiskfångarresa till Uruguay lockar nämligen:D.

...jag vet:D.

//Inger
#185 - 16 juni 2013 17:47
ansjo skrev:

Skitanajs. Vad hamnar en sån resa på i pris? spontant känns det som att de kostar ganska många slantar :D
Peru ska va bra annars :)

MVH Ricky!
#186 - 16 juni 2013 17:50
Ryskbompa skrev:
Skitanajs. Vad hamnar en sån resa på i pris? spontant känns det som att de kostar ganska många slantar :D

Peru ska va bra annars :)

MVH Ricky!
Flyget går på ca 8000:- och 10-12 dagars fiskafänge med hotell och mat ligger mellan 1500-2000 dollar, lite beroende på körning och antal fångstmän. En låda fisk skickad till Sverige ingår i det priset, om jag fattat saken rätt:).
För min del blir det troligen Brazilien ett par veckor på semester med, är man ändå i trakterna så....:p
#187 - 20 juni 2013 11:59
Vet inte om det funkar att bifoga bilder från Ifånen, men här är en bild på utsikten vi har från rummet på Koh Samui. Här är överhuvudtaget lite turister, jäkligt skönt. Det har blåst en hel del de sista dagarna men idag har det varit uppehåll hela dagen, därför har det blivit poolen idag. I morgon är meningen att Lamai beach ska få ett besök av oss:).
#188 - 20 juni 2013 12:02
Det där ser kanon ut!
#189 - 20 juni 2013 18:05
Skulle ju förstås har skrivit i din egen Thailandtråd i stället Anders. Det jag ville ha sagt var bara; Ha en fin midsommar (förstår att du längtar hem till den svenska;)) tillsammans med sonen[:-174].
#190 - 20 juni 2013 18:18
ansjo skrev:
Vet inte om det funkar att bifoga bilder från Ifånen, men här är en bild på utsikten vi har från rummet på Koh Samui. Här är överhuvudtaget lite turister, jäkligt skönt. Det har blåst en hel del de sista dagarna men idag har det varit uppehåll hela dagen, därför har det blivit poolen idag. I morgon är meningen att Lamai beach ska få ett besök av oss:).

Asså du är fan inte snäll:). visa sånt där lyx, fan va jag längtar tillbaka till thailand/fillipinerna.

Fridens!
Kjell Fohrman
Administrator
#191 - 20 juni 2013 19:24
ansjo skrev:

Några fiskar i poolen:p
#192 - 20 juni 2013 21:36
Tack, Inger:). Får fira med en god massage idag och gott käk till kvällen. En svenskäg restaurang hade sill och potatis/snaps på menyn idag, men det är inte jag riktigt intresserad av på semestern. Nog lite annat när man kanske bor här över lite längre tid.

@Ryskbompa. Det kommer mer bilder, så du blir än mer resesugen:p.

@Kjell: nä, inte mycket levande i den poolen än ett par bleka västerlänningar lite då och då:D.
#193 - 29 juni 2013 11:31
Idag har vi kommit till Koh Phangan, efter en knapp vecka på Koh Tao. Detta är nog det grymmaste hotellet jag bott på, de har tom en speciell kuddmeny om inte de 4 kuddarna duger som redan finns på sängen.
Tempen har legat på runt 30 grader både i luft och vatten, sol på dagarna och inget regn. Hör man om vädret hemma känns det bättre att vara här . Dagens utsikt från vår balkong:
[ATTACH=CONFIG]62558[/ATTACH]
Sorry för att ni får vrida skallen ur led...
#194 - 29 juni 2013 11:33
Och så här kan man göra med ett par handdukar:
[ATTACH=CONFIG]62559[/ATTACH]
#195 - 29 juni 2013 11:42
Är det du som fått ett kreativt överslag som resulterat i handduks-elefanter?
Här i Smögen är det +13 och hällregn som gäller....
#196 - 29 juni 2013 11:57
Ja, fy fan, här på vä(r)stkusten står regnet som spön i backen... Men, man kan ju alltid gå med tumstock och mäta ut lite utrymme här nere i källaren - det får alltid plats något roligt medans man väntar på annat. Nämen, hejsan-hoppsan - där hittade jag ett litet 30-liters Dennerle nanokar också, som stått och dammat en längre tid... kan kanske få plats på skrivbordet!?!;):)

Ha det gôtt nu, Boys and Girls, var ni än befinner er - Thailand, Smögen eller annorstädes!
#197 - 29 juni 2013 12:12
Här har vi 23 grader - och jag sitter (om jag inte är på zoopet) på altanen och barkar några äppelgrenar:).

//Inger
#198 - 29 juni 2013 12:16
Thailand

Ja, fy fan, här på vä(r)stkusten står regnet som spön i backen... Men, man kan ju alltid gå med tumstock och mäta ut lite utrymme här nere i källaren - det får alltid plats något roligt medans man väntar på annat. Nämen, hejsan-hoppsan - där hittade jag ett litet 30-liters Dennerle nanokar också, som stått och dammat en längre tid... kan kanske få plats på skrivbordet!?!;):)

Ha det gôtt nu, Boys and Girls, var ni än befinner er - Thailand, Smögen eller annorstädes!

Klart det platsar på skrivbordet! :)
#199 - 29 juni 2013 12:21
Bluewing skrev:
Klart det platsar på skrivbordet! :)

Visst, det lilla karet kan få puttra på, här på skrivbordet. Nu skall jag däremot mäta upp lite spejs för något lite större - så att jag får något att pyssla med medans stugan står tom och öde.
#200 - 3 juli 2013 13:35
Tidernas bästa barnvakt finns i Thailand, kanske man skulle bli generalimportör av dessa:p:D![ATTACH=CONFIG]62660[/ATTACH]
#201 - 3 juli 2013 15:25
:D:D.

//Inger
#202 - 4 juli 2013 09:42
Äe elelfanten bara handdukar?
#203 - 4 juli 2013 09:52
eriahl skrev:
Äe elelfanten bara handdukar?

Jepp:)
Nytt hotell, ny skapelse:D
#204 - 24 januari 2015 15:10
Jahapp, tänkte väcka tråden till liv igen. Var en sväng söderöver i april i våras, och nu är det snart dags igen. På måndag går flyget Landvetter-Bangkok via Arlanda och Dubai, och hemresa en månad senare. Planen är att åka en knapp vecka till Koh Samet, 10 dagar på Koh Chang för att sedan besöka en dröm jag haft i många år, Kambodja och Angkor Wat där vi ska vara tre nätter.
Sedan blir det tillbaka till Koh Chang 9 dagar innan Bangkok några nätter innan hemfärd. Så jäkla gott att slippa en månad av detta jä**a bajsväder, jag är ingen vintermänniska precis :p...
#205 - 24 januari 2015 15:12
Mocklis! ;)
#206 - 24 januari 2015 15:14
Du kan hoppa i väskan, Mats. Där är bara ett 20-tal som du får trängas med som också vill haka på:p...
#207 - 24 januari 2015 15:17
ansjo skrev:
Du kan hoppa i väskan, Mats. Där är bara ett 20-tal som du får trängas med som också vill haka på:p...

En dag skall jag med på den trippen! :)
#208 - 24 januari 2015 15:19
Jepp, det har vi ju snackat om. Och bara du säger hur många dagar du kan vara iväg så ska jag nog spåna ihop en resa du aldrig lär glömma:)!:
#209 - 24 januari 2015 15:21
ansjo skrev:
Jepp, det har vi ju snackat om. Och bara du säger hur många dagar du kan vara iväg så ska jag nog spåna ihop en resa du aldrig lär glömma:)!:

Så väloljade som dina Tysklandsresor är - kan jag bara drömma om hur jädrans najs en Thailandstripp skulle bli, woohoo! :)
#210 - 24 januari 2015 15:23
Så väloljade som dina Tysklandsresor är - kan jag bara drömma om hur jädrans najs en Thailandstripp skulle bli, woohoo! :)

En gura mindre- en jäkla nice Thailandsresa på minst en månad:).
#211 - 24 januari 2015 15:33
ansjo skrev:
En gura mindre- en jäkla nice Thailandsresa på minst en månad:).

Jag har inte så många kvar nu...
Skall ju ut med en rätt rejäl akvarie-peng nu, men det fixar sig.
#212 - 24 januari 2015 15:33
Sälj skinnbanjon :p...
Kjell Fohrman
Administrator
#213 - 24 januari 2015 15:34
ansjo skrev:
Jahapp, tänkte väcka tråden till liv igen. Var en sväng söderöver i april i våras, och nu är det snart dags igen. På måndag går flyget Landvetter-Bangkok via Arlanda och Dubai, och hemresa en månad senare. Planen är att åka en knapp vecka till Koh Samet, 10 dagar på Koh Chang för att sedan besöka en dröm jag haft i många år, Kambodja och Angkor Wat där vi ska vara tre nätter.

Sedan blir det tillbaka till Koh Chang 9 dagar innan Bangkok några nätter innan hemfärd. Så jäkla gott att slippa en månad av detta jä**a bajsväder, jag är ingen vintermänniska precis :p...

När på måndag? Kl. 09.00 går mitt flyg till Fuerteventura
#214 - 24 januari 2015 15:36
8,25 från Landvetter, men eftersom det är inrikes så har jag för mig det är olika väntsalar?
#215 - 24 januari 2015 15:43
ansjo skrev:
Sälj skinnbanjon :p...

Den sitter ju fast...
Kjell Fohrman
Administrator
#216 - 24 januari 2015 16:00
ansjo skrev:
8,25 från Landvetter, men eftersom det är inrikes så har jag för mig det är olika väntsalar?

Ok, ja, ja då vill det kanske rätt mycket till att vi träffas även om vi lär checka in mkt tidigare än vid inrikes. Ha det så trevligt i alla fall.
#217 - 24 januari 2015 16:08
Detsamma till er, och hälsa Hjördis så gott från oss:)!
#218 - 24 januari 2015 17:17
Nähädå... Jag är inte avis alls, inte då, inte det minsta ;) :)

och du kommer ihåg vad du lovat?.. ;):p
#219 - 24 januari 2015 17:28
Ha det gött Anders tillsammans med din familj :) Som vanligt kommer många av oss att sakna dig här på Zoopet ;)

//Inger
#220 - 24 januari 2015 17:55
Tack båda:).
Och ja, jag kommer ihåg vad jag lovat.
Kanske slinker med lite extra växter med;)....
#221 - 24 januari 2015 17:58
ansjo skrev:
Tack båda:).

Och ja, jag kommer ihåg vad jag lovat.

Kanske slinker med lite extra växter med;)....

Gott, hade varit kul! ;) Ha det så jädrans gott med La Familia:)

Annons