Texas Ciklider som vill äta i mörkret

#1 - 11 juni 2006 07:42
Jag har ett problem som jag inte vet hur jag skall lösa. idag hände det nämligen för andra gången att mina texas blev lite för glada när dom fick mat och skvätte upp vatten i lysrampen vilket gjorde att hela huset slocknade. Jag har inget täckglas och kommer inte heller sätta dit något. Det jobbiga är att plåten för att komma åt och titta på lysrampen är popnitat och jag gillar inte att demontera saker om jag inte är säker på att jag får ihop det. Någon som har några teorier vad det är som har gett sig??
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 juni 2006 08:20
Om säkringen går pga av att vatten stänks upp i rampen så SKALL du ha täckglas.
#3 - 11 juni 2006 09:09
Aj en order av Kjell det var tyngre svar än jag väntat mig. Funderar på att mata från andra sidan med den lysrampen har jag aldrig haft några problem.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 juni 2006 09:31
Går säkringen av så lite som att lite vatten skvätter upp är det illa - ännu allvarligare är ju att det då lär finnas massor av kondens inne i armaturen så den är direkt livsfarlig.
Verkar ju dessutom som om den är gjord av metall vilket gör det ännu farligare även om jag förutsätter att rampen är 100% säkert jordad samt att du har en jordfelsbrytare monterad. Om den inte är det - dra ur kontakten direkt.
#5 - 11 juni 2006 14:25
kan ju bara hålla med kjell själv tappa jag i min lysramp i akvariumet iförrgår utan att varken proppar eller rören slockna... så nått allvarligt fel har du...
#6 - 11 juni 2006 15:26
Ja kanske skrev lite fel när jag skrev säkring för det är jordfelsbrytaren som slår av

Annons