Texas ciklider "Odling"

#1 - 15 april 2008 11:24
Jag har ett 200 liters kar med ett par Texas ciklider och en gibiceps mal och de har börjat sin parningsakt antar jag. De har grävt sönder hela akvariumet och slitit upp lite växter och nu tillsist rensat upp i en stor kruka till glasbottnen för att troligen lägga sin rom eftersom honan nu blivit jätte svart på undersidan och rumpat :). Det finns lite information på Internet om hur det kommer gå till och hur jag ska göra så jag tänkte starta en tråd för att diskutera lite om det.

Information jag redan vet är att de är föräldra fiskar och att de färgas svart på vissa delar av kroppen vid parning. De lägger ca. 500-1000 ägg och gräver en liten grop bland romen för att de nykläckta ynglen ska "Hänga med sina brorsor" där.
Det är typ det lilla jag vet och undrar om några av er har lite mer information att dela med er.
Några frågor jag skulle vilja ha svar på:
Hur ser deras bästa lekmiljö ut?
Hur tar jag hand om yngeln?
Tider för kläckning, växning och när de blir könsmogna?
Perfekta miljön för dem "over all"?
Yngel mat?
Och några små tips för att få dem till ett gäng rediga praktexemplar :)
#2 - 15 april 2008 13:23
Hmmm...Först en motfråga.
Är det carpintis eller cyanoguthus du menar när du säger texas ciklid?

Anledningen är att de kallas ibland för texas men skiljer sig en del åt vid lek, vuxen täckning och aggresivitet.

Lekmiljön för båda är snarlik med finsand som botten...någon håla antingen naturligt utformad bland rötter o stenar eller en som de själva grävt.
Växter är nästan bara att glömma då de mer än gärna rycker upp dem.
Anubias o javaormbuke samt någon lotus funkar(javan o anubisen uppbundna på sten eller rot).
Ynglena är bäst att föräldrarna får ta hand om...de är trots allt relativt stora när de kläcks.
Kan man avsätta en fläck i akvariet med lite grus(engelsksjösten typ 3-5mm) så kan man mata där med cyklops(fryset) hackade räkor...
Texas ciklidens ägg kläcks runt 3-4dagar beroende på vatten temperatur...högre desto snabbare.
Var dock väldigt observant på vatten värdet då framför allt cyanoguthus är känslig.
Täta vattenbyten med 10%vatten varannan dag.

Texasen kan bli stora så ska du ha flera bör du skaffa större kar.
720liters med rådasand/blästersand några rötter som sträcker sig upp till ytan, grusparti längsbak, naturligt slipade stenar(ölandssten) antingen som stenröse eller enskilda.
Några hårdbladiga växter som ex. anubias, cryptocoryne...växterna ska antingen vara uppbundna på någon rot eller ha kraftiga rötter.

Sen då det gäller att dra upp yngel så när dessa blivit frisimmande och är cirka 2-3veckor gamla så kan de tas från föräldrarna...placera dem i ett 100liters till att börja med utan inredning o mata på av bara attans med artemia, cyklops, bosmider och flingfoder...
Sen sållar du ur de som är störst o placerar dem i ett separat 240liters akvarium.
Ynglena bör vara ungefär 4-6cm långa om du ska sälja dem eller göra ännu en utsållning.

Generellt är att ju större yta och mera matning desto fortare växer de.
#3 - 15 april 2008 14:37
okej

Jag har tittat som fassen på olika sidor men jag har börjat komma till slutsatsen att det är texas ciklider eftersom att både hannen och honan blivit svarta(Läste att med pärlciklider som är den andra arten som oftast växlas för att vara texas att med dem blir inte hannen svartfärgad på rumpen)

Nuvarande bottenmaterial är av finkornigt krus 2-3 millimeter tror jag. har inte möjlighet att skaffa ett större kar men de på Guldfisken i kalmar sa att det gick bra att ha i ett 200 liters akvarium. Växterna är ett gäng riktigt kraftiga och fina Anubis plantor och lite annat smått och gått med stora och fina rötter så de sitter kvar än även att hela karet blivit upp och nedvänt, och jag har inrätt med ett gäng grottor och andra gömställen.

Börjar bli lite orolig för gibiceps malen dock eftersom de är så revirhävande och dunkar på han ganska så fint, han visar dock inga sympom på att han blivit skadad men han är ändå min älskling (A).

Får laga mitt 96 liters kar då till yngelen så jag kan få dem att överleva, men dödar de vuxna fiskarna sina barn vid 3-4 veckors ålder annars eller?

Tack för svar Mvh Erik
#4 - 15 april 2008 17:01
Nej texasen dödar inte ynglena vid 3-4veckors ålder men anledningen till att man flyttar dem man vill behålla är att de växer snabbare utan konkurrens från föräldrarna då det gäller maten.
#5 - 15 april 2008 22:11
okej, dina svar har varit till stor hjälp. Tack så mycket
#6 - 19 april 2008 15:58
Idag kom yngelna, efter ca. 5 veckor som jag haft fiskarna. De kryllar av små skitungar och föräldrarna försvarar ungarna mot malen. De värkar ta bra hand om dem i alla fall och får hoppas att jag får upp så många som möjligt till vuxen ålder.

Mvh Erik
#7 - 21 april 2008 08:11
Jag har en till fråga, just nu ser det ut som om jag har ett stim med knott i akvariumet, hur måga av yngelen klarar första veckan?

Mvh Erik
#8 - 23 april 2008 05:24
Hoppar in i tråden lite.
duck- man brukar räkna med att 5-20% av ynglena dör första veckan.
Efter 1:a veckan minskar döds statistiken.
Visst missöden kan hända såsom att föräldrarna äter upp sina små, ph samt kh sjunker drastiskt.
#9 - 23 april 2008 14:44
Yngelkar redo, ska jag ha bra drag på pumpen eller? för har för mig att jag läst att de är flodfisk och gillar ett lite högre tryck från pumpen.
Och frågan som har börjat stiga i mitt huvud, hur jävla mycket grottor ska de ha? för just nu har jag kanske 4-5st bra gömställen till dem men de är fortfarande lite paranoida..
#10 - 23 april 2008 19:58
Lagom cirkulation är bäst.
Luftdrivet filter är att rekommendera så inte ynglena sugs in i filtret.
De vill gärna ha några gömnställen/lekplatser att välja mellan.
4-5 gömn/lek är precis lagom.
#11 - 23 april 2008 20:28
duck skrev:
Yngelkar redo, ska jag ha bra drag på pumpen eller? för har för mig att jag läst att de är flodfisk och gillar ett lite högre tryck från pumpen.

De påträffas både i snabbflytande och mer tröga delar av vattendrag så vitt jag vet. Ha inte för kraftigt tryck i yngelkaret när de är små.

duck skrev:
Och frågan som har börjat stiga i mitt huvud, hur jävla mycket grottor ska de ha? för just nu har jag kanske 4-5st bra gömställeen till dem men de är fortfarande lite paranoida..

Hur stora är de? Tyvärr så är/blir faktiskt 200 liter för litet för vuxna texas (gäller även gibben) och då blir de ofta just "lite paranoida".
Du undrade ochså ovan hur du skall få dem till riktiga praktexemplar och ett tips är att mata dem en hel del med grönfoder, ngt som många missar.

Lycka till med dina yngel!
#12 - 7 maj 2008 11:49
Jag tänkte städa upp mitt 200 liters kar och starta om det totalt, men mina texas har lekt igen, men jag tänkte om jag sepparerar dem så fort de blir frisimmande och kastar över de vuxna i ett 110liters kar 1 vecka så kanske det är lungt att man kör om karet?

Mvh Erik
#13 - 21 juli 2009 19:57
Hur är guldfisken i kalmar att ha å göra med? köper mina grejer på ArkenZoo nu och dom är bra tycker jag.

Annons