Texas ciklid yngel hur????

#1 - 1 februari 2006 15:30
Hejsan !
Jag har ett 150 L akvarium med två par ciklider 1par jackdempsy och nu har ett par texas ciklider fått massor av yngel och som dom verkligen försvarar och bär runt i munnen med.
Jag har även ett mindre akvarium 20 L kan man flytta över ynglen dit eller ? för dom blir väl uppätna annars eller ?
Och kan man mata dessa yngel med fin fördelad fling foder eller krossad pellets har bara dessa hemma just nu....
Behöver verkligen råd första gången jag fått yngel utav dom och det är stort stim....

/Micke
#2 - 2 februari 2006 19:21
personligen tycker jag att 150 liter är för litet för 4 st så pass aggresiva å stora ciklider, menmen.. Jag har då aldrig behövt "stödmata" yngel så länge dom går med föräldrarna. Oftast så flyger det ut lite födopartiklar ur munnen å gälarna när föräldrarna äter som ynglen kan kan få isig. Om du vill kan du alltid flytta över några yngel till det lilla karet du hade, men jag tycker att dom växer mycket långsammare utan föräldrarna.
#3 - 3 februari 2006 06:41
Tack för tipset.

Tack för tipset då ska jag låta dom vara kvar med föräldrarna.

[QUOTE=bucklan]personligen tycker jag att 150 liter är för litet för 4 st så pass aggresiva å stora ciklider, menmen.. Jag har då aldrig behövt "stödmata" yngel så länge dom går med föräldrarna. Oftast så flyger det ut lite födopartiklar ur munnen å gälarna när föräldrarna äter som ynglen kan kan få isig. Om du vill kan du alltid flytta över några yngel till det lilla karet du hade, men jag tycker att dom växer mycket långsammare utan föräldrarna.[/QUOTE]
#4 - 4 februari 2006 08:40
Dom första kullarna brukar försvinna/bli uppätna innan föräldrarna har lärt sig hur det går till. Men har dom väl lekt en gång så brukar dom leka igen. :)

Annons