texas ciklid

#1 - 22 juli 2005 20:44
Nu har mina texas ciklider lagt massor med ägg,hur ska man göra?ett ca 110l kar med 2 nyckelhålciklider,1 thomasi ciklid,2 texas ciklid och en 10 tals tetror,törs man håva ut fisk när yngel kommer,så texas cikliderna blir ensamma?
#2 - 23 juli 2005 00:53
Ja, du kan ta ut de andra fiskarna. Egentligen borde flytta texascikliderna vartefter, de blir ca 30 cm, och akvariet är för litet. Samtidigt lär nyckelhålen få det mycket svårt, de är lugnare än texasciklider. Och dina tetror blir förmodligen mat vartefter, texasciklider blir som sagt stora, och kan vara ganska aggressiva.
#3 - 23 juli 2005 13:55
jo vi har köpt ett kar på 528l,som texas cikliderna ska vara i .men blev lite trångt nu mens vi kör i gång de stora,tror du att yngel kan överleva om alla fiskarna är i de lilla karet?
#4 - 23 juli 2005 17:05
Tja, antingen blir nog ynglen uppätna, eller så blir de andra fiskarna ihjäljagade. Vet inte hur stora revir de har när de är små, det kan gå, men för säkerhets skull tror jag att du ska flytta på de andra fiskarna.
#5 - 24 juli 2005 09:28
ok!vissa ägg er vita,men dom flesta är blanka,med svarta prickar i !!
#6 - 27 juli 2005 09:11
texas

[QUOTE=Micke_A]Tja, antingen blir nog ynglen uppätna, eller så blir de andra fiskarna ihjäljagade. Vet inte hur stora revir de har när de är små, det kan gå, men för säkerhets skull tror jag att du ska flytta på de andra fiskarna.[/QUOTE]

ok,nu har vi yngel!
Har flyttat ut alla fisk nu snart,har bara thomasi cikliden och texas cickidena kvar.
Men shit.....de är ju flera hundra yngel!
När ska man ta ur dom,eller äter dom inte sina egna yngel?vad skall dom matas med?
#7 - 27 juli 2005 10:45
Nej, om allt går som det ska så ska de inte äta sina yngel, men du bör flytta bort dem när paret börjar visa tecken på att vilja leka igen, förmodligen efter en eller ett par månader eller så. Du kan mata dem med nykläckt artemia, eller smått fryst foder.

Annons