tetrorna bara dör :S

#1 - 23 juni 2008 19:01
hejsan!

jag köpte 20st kardinal tetror till mitt akvarium som har varit igång i ca 3 månader, dom ser ut att må jätte bra men helt plötsligt så får dom problem med att simma och bara "snurrar" runt. nu efter ca 4 dagar har jag 7st kvar =/.

vad kan det vara för fel?:s
#2 - 23 juni 2008 19:30
Vild gissning:
Det kan inte vara att de sväljer luft?

När du matar släpper du maten under ytan då eller låter du dem ta maten uppe vid ytan?
#3 - 23 juni 2008 19:34
jag brukar bara släppa i det,kan det vara de som e felet tror du? =/
#4 - 23 juni 2008 19:39
Pytte86 skrev:
jag brukar bara släppa i det,kan det vara de som e felet tror du? =/

Som sagt, bara en vild gissning. Men prova släpp fodret under ytan och se om resten överlever.
Så länge de inte har några andra symptom kan det nog vara det. Kardinaltetror ska vara extra känsliga har jag hört.
#5 - 23 juni 2008 19:43
Jag släpper alltid mina mygglarver och torrfoder vid ytan ska man inte de eller? Mvh Simon. Vad gör du Nina
#6 - 23 juni 2008 19:46
Simon--B skrev:
Jag släpper alltid mina mygglarver och torrfoder vid ytan ska man inte de eller? Mvh Simon. Vad gör du Nina

Just Kardinaltetror kan vara extra känsliga om jag inte har helt fel för mig. Är inte så haj på just tetror [:o]. Köpte ett gäng Riotetror här om dagen men jag har inte märkt något på dem ännu iaf. Vi släpper maten på ytan.
#7 - 23 juni 2008 20:25
ja just neon och kardinaltetror kan få i sig luft om de tar mat från ytan, det är inget stort problem men det kan hända och oftast klarar de av att göra sig av med luften men det kan gå illa också! att så många som i detta fall skulle ha gjort det är ganska osannolikt dock! nyinsatta neon/kardinal tetror är väldigt känsliga och man ska ha ett välfiltrerat (genom mycket filtermaterial) vatten och långsam inkoppning så brukar det gå bra:)
#8 - 24 juni 2008 09:18
Pytte86 skrev:
hejsan!

jag köpte 20st kardinal tetror till mitt akvarium som har varit igång i ca 3 månader, dom ser ut att må jätte bra men helt plötsligt så får dom problem med att simma och bara "snurrar" runt. nu efter ca 4 dagar har jag 7st kvar =/.

vad kan det vara för fel?:s

Det är vattnet. Kardinaltetror är jättekänsliga, mycket känsligare än "nybörjarfisken" neontetran. Samma sak hände mig, tog ett vattentest och hade 5 mg/l av NO2. Fiskar mår bäst av 0 mg/l, men de flesta standardfiskarna är anpassningsbara, men inte just kardinaltetran. Testa vattnet, jag kan nästan lova dig att det är det som är problemet.

Om det visar sig att det är det som är problemet, så är det bara att byta hälften av allt vatten, sedan byta 1/3 varannan dag en tid framöver tills du testar vattnet igen och det där ämnet är borta.

Alla mina kardinaltetror dog. Jag gör aldrig om misstaget att fylla akvariet med ljummet kranvatten igen. ALLTID iskallt kranvatten.
#9 - 24 juni 2008 11:15
sa82: 5mg/L nitrit kan ingen fisk anpassa sig till, nitrit ska alltid vara 0!
Åtgärd vid nitrit:
1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

Att byta med iskallt vatten funkar bara om du ska göra ett pytte pyttelitet byte annars sjunker tempen för mycket, funkar bra att ta samma temp ur kranen som du har i karet eller något svalare!
#10 - 25 juni 2008 11:37
åheim skrev:
sa82: 5mg/L nitrit kan ingen fisk anpassa sig till, nitrit ska alltid vara 0!

Åtgärd vid nitrit:

1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.

2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.

3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).

4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.

Att byta med iskallt vatten funkar bara om du ska göra ett pytte pyttelitet byte annars sjunker tempen för mycket, funkar bra att ta samma temp ur kranen som du har i karet eller något svalare!

Kranvatten är det enda som står till buds för de flesta av oss, speciellt om man bara har ett akvarium.

Sedan menade jag ju såklart inte att man skulle hälla i vattnet i akvariet då det är iskallt, man ska tappa iskallt vatten ur kranen bara.
#11 - 25 juni 2008 12:12
sa82 skrev:
Kranvatten är det enda som står till buds för de flesta av oss, speciellt om man bara har ett akvarium.

Sedan menade jag ju såklart inte att man skulle hälla i vattnet i akvariet då det är iskallt, man ska tappa iskallt vatten ur kranen bara.
har man bara tillgång till kranvatten så bör man bara byta 5% annars så får man ofta bumerangeffekten och nitriten blir högre än den var från början, och täta stora vattenbyten försämrar den biologiska processen som bryter ner nitriten... Tillsats av nitrivec är bättre det gynnar tillväxten av nyttobakterier och kommer snabbt sänka nitritnivåerna och tillsätt ev. lite salt om fisken uppvisar besvär från nitriten!

Bra att du klargör att man ska ha vattnet stå tills det blir rumstempererat, det framgick inte riktigt;)

Annons