Tetror som äter malmat och är tjocka

#1 - 27 september 2006 10:14
Hej!
Det har kommit upp lite nya frågetecken om mina små sorgmanteltetror :confused: Jag har skaffat en ancistrusmal som jag ger algtabletter men de får malstackarn knappt smaka - tetrorna är på maten tills de delas i småbitar vilka de pressar in i munnarna så man tror de ska spricka. Vågar bara fodra med dem två gånger i veckan så hoppas att den lille malen får i sig vad den behöver.. och hoppas att inte tetrorna blir sjuka av att äta sånna enorma mängder på en och samma gång.. ??? Vad tror ni?

Vissa av dem är riktigt tjocka.. har funderat på om det är de som äter maltabletterna ... eller om det är honor som har rom.. eller om de är sjuka ( fast de verkar väldigt pigga..) OM det är honor med rom... kan de simma runt med det typ hur länge som helst eller hur ofta lägger de ägg? Kan de lägga ägg på natten och sen äta upp dem innan man ser dem? Hur ser de ut?

Undrar oxå vad ni menar med att de stimmar? Beteer de sig på nått speciellt sätt då?
#2 - 27 september 2006 10:16
testa att lägga i maltabletterna efter ljuset är släckt. Då bör inte terorna våga sno någon mat..:p
du kan ju även ge malen skalade gröna ärtor och förvälld zuchini, det äter troligtvis inte tetrorna alls.:D
#3 - 27 september 2006 11:11
Jo - ger alltid efter att lampan släckts.. fast det hjälper inte.. tetrorna är GALNA :( Ärtor har jag inte vågat prova eftersom jag läste nånstans att de kunde få problem med magen av det.. men zuccini hade jag tänkt prova ( lite orolig för besprutning bara så tänkte försöka hitta ekologisk) Fast känner ändå att jag vill ge tabletter - de innehåller ju proteiner och vitaminer och sånt oxå som ju kan vara bra för malen... :confused:

Annons