Skiren skrev:Jag skulle ju tittat på Eheim 2215. Finns ingen anledning att ha mer avancerade filter än så.
Skiren skrev:Till Eheim kan du istället köpa det filtermaterial som man själv vill ha. T.ex. makaroner och småsten. Då får man dessutom rätt mängd så man kan kasta ut de värdelösa filtermattorna.
håller med och jag tar också bort kassetten med de 4 filtermattorna och ersätter den med en 5cm tjock grov filtermatta som jag skär till i samma mått som hela kassetten så att den fyller hela utrymmet, funkar kanon!!! jag har också preicis samma erfarenhet med tetratec med en smärre vattenskada som följd:mad:miaz skrev:Av de två skulle jag valt Fluvalen. Har bra erfarenhet av de ytterfiltren. Provat Tetratec med katastrofalt resultat (vattenskada). Men jag tar alltid bort filtermattorna som följer med Fluvals ytterfilter, då fungerar det klockrent
åheim skrev:håller med och jag tar också bort kassetten med de 4 filtermattorna och ersätter den med en 5cm tjock grov filtermatta som jag skär till i samma mått som hela kassetten så att den fyller hela utrymmet, funkar kanon!!! jag har också preicis samma erfarenhet med tetratec med en smärre vattenskada som följd:mad:
men det är inte dessa kranar jag pratar om utan enheten man fäster på pumpen;) jag är en oerhört nogrann person och handhaver saker på ett enligt tillverkaren brukligt sätt!:)Freke skrev:Åheim du kan få ett gäng trasig fluval av mig då så har du reservdelar till dina när dom går sönder..
Men kopplingen till slangen är en lekande plast mutter å det är inte svårt att dra sönder en sån, har själv gjort det på några filter så det kan du ju inte klaga på filtret. Det är ju handhavande som skadat det.. Isof får du ju köra med vatette/conex kopplningar om du vill va säker.. Men även där kan det läcka om man monterar det fel
man blir väl dock aningen begränsad av vad man kan ha i tvättstället, kanske nån slamkrypare:DNarii skrev:http://www.postimage.org/image.php?v=Pq5ZfZA Ganska praktisk lösning för att rädda sitt kära parkettgolv.
åheim skrev:men det är inte dessa kranar jag pratar om utan enheten man fäster på pumpen;) jag är en oerhört nogrann person och handhaver saker på ett enligt tillverkaren brukligt sätt!:)