TetraTec filter som krånglar

#1 - 16 april 2010 12:27
Har ett Tetratec som har börjat strula efter ett par månader. Det går bra i ca 10 min sen låter det högre och det får massa fart på vattnet så det nästan stänker ut. Har på lägsta fart...
Kommer massa bubblor också.
Efter några sekunder går det tillbaka på normalfart igen.

Vad kan vara fel? Har plockat isär hela men kan inte hitta nån igensättning eller annat onormalt. Funkade bra från början... Men börjar nu bli väldigt missnöjd.
#2 - 16 april 2010 13:11
Pumpen suger luft någonstans ifrån och du får försöka lokalisera var[:o]
#3 - 16 april 2010 13:13
inner eller ytterfilter?
#4 - 16 april 2010 13:55
åheim skrev:
Pumpen suger luft någonstans ifrån och du får försöka lokalisera var[:o]

Hur då suger luft? Det finns ju ett litet rör högst upp som ska ta in luft om jag förstått saken rätt.

*oteknisk*
#5 - 16 april 2010 13:56
hannesc skrev:
inner eller ytterfilter?

Innerfilter :)
#6 - 16 april 2010 15:49
Pliina skrev:
Hur då suger luft? Det finns ju ett litet rör högst upp som ska ta in luft om jag förstått saken rätt.

*oteknisk*
Det kommer ju luft ur utblåset säger du och då måste den suga in den någonstans och då är det väl genom "röret högst upp" och då väsnas pumpen regält!:)
#7 - 16 april 2010 16:32
Nja det tvivlar jag på. Har ett Tetratec innefilter med, säkert liknande det du har.
Jag har haft mitt några månader och inte haft några problem alls med det faktiskt.
Den ska ju suga in luft i det lilla röret högst upp på filtret.

Om det bara är ett par månader gammalt så borde du väl ha garanti kvar på det?
#8 - 16 april 2010 19:38
Naargrimh skrev:
Nja det tvivlar jag på. Har ett Tetratec innefilter med, säkert liknande det du har.

Jag har haft mitt några månader och inte haft några problem alls med det faktiskt.

Den ska ju suga in luft i det lilla röret högst upp på filtret.

Om det bara är ett par månader gammalt så borde du väl ha garanti kvar på det?

Jag har inte kartongen här men jag har för mig det hetta Tetratec 100+ eller liknande. Är ett litet grönt rör längst upp, som tar in luft.

Tyvärr köpte jag det för ca 3 år sedan men har inte börjat använda förrän nu, så garanti har jag ingen kvar...
#9 - 16 april 2010 19:57
Om du ser till att luftröret är under vatten vad händer då?
#10 - 17 april 2010 20:42
*provar*
#11 - 17 april 2010 21:47
jag har ett tetratec 600 plus innerfilter det låter inget förutom vattnet som pårlar.
#12 - 18 april 2010 00:09
Jag provade att ha röret under vattenytan och då blev det inte så nångång. Men innan har jag alltid haft röret ovan vattenytan utan problem. Det är väl så det ska va? Kommer väl inget syre till filterbakterierna om syretillförselsröret sitter under vattenytan?
Eller räcker det med det syret som finns i vattnet? Är väl bara ca 0,5% syre i vattnet?
#13 - 18 april 2010 00:12
Det ska sitta en liten reduceringsventil i änden på 'röret' som du kan vrida på, se bara till att det är helt stängt och att spjället till vattenintaget är helt öppet så har du ett helt ok innerfilter.
#14 - 18 april 2010 00:48
Jag har med ett 600+ och man ska ju ha "röret" över ytan för det är där den tar in luft.
Kan säga att det absolut är samma som på ditt filter för dom är likadana bara att 600+ har ett extra filter och är lite starkare.
Kan du inte testa att ta isär det och rengöra allt osv...tror det kommer fungera bra efter det.
#15 - 18 april 2010 01:12
Venturin på det filter gör ingen nytta, saktar ner vattengenomströmningen samt för oväsen!
#16 - 18 april 2010 06:08
Röret behöver inte vara över ytan för vattnet blir syresatt av ytans rörelse, du behöver inte suga in extra luft och blåsa bubblor som grumlar vattnet och väsnas.
Det kan ju vara så att vattennivån i karet för första gången på länge sjunkit så att röret hamnat ovanför ytan och börjar suga luft lite då och då när det skvalpar åt det hållet om man säger så. Eller så är det en ventil som Gaffel pratar om, den kanske börjat knasa.

Vattnets syre är förresten åt allt levande i karet inte bara bakterier, fiskar och växter vill också ha syre ;)
#17 - 18 april 2010 11:14
Ska testa att skruva på ventilen, och ta ner filtret helt under vatten.

Hm, varför finns detta "luftrör" på toppen ens då?
#18 - 18 april 2010 14:01
skippa röret ovan ytan. behövs inte. jag har ett antal pumpar med sånt med men det skiter jag i. det blir fult, det låter, o det behövs inte.

vattnet syresätts ändå. bara ytan rör på sig så är det lugnt!
#19 - 18 april 2010 18:53
Pliina skrev:

Hm, varför finns detta "luftrör" på toppen ens då?

För att det säkert finns folk som tycker det ser fint ut med en massa bubblor i vattnet :) Eller så kanske det finns någon extremt syrekrävande fisk...vet inte.
#20 - 19 april 2010 10:00
Nu funar det bra :) Har nu "röret" under ytan och det låter knappt alls, innan förde det ett jäkla oväsen och dessutom går det jämt och fint helatiden :)

Tack så jättemycket för hjälpen!
#21 - 19 april 2010 11:53
Gott att det löste sig för dig.
Själv så kan jag inte ha röret under vattenytan så jag får stå ut med skvalpandet^^
#22 - 19 april 2010 13:11
Naargrimh skrev:
Gott att det löste sig för dig.

Själv så kan jag inte ha röret under vattenytan så jag får stå ut med skvalpandet^^
Då kanske du kan plugga luftintaget?
#23 - 19 april 2010 13:14
Jo det skulle säkert fungera. Men jag stör mig inte allt för mycket på ljudet av skvalpande vatten. Snarare är det lite avslappnande =)

Sen är det ju snyggt med lite luftbubblor...
Gäst
#24 - 19 april 2010 13:39
Det där fenomenet är en klassiker. Pumpen tar in för mycket luft genom slang rör eller va nu har. Det blir en luft fick o det väsnas och fungerar dåligt. Det är isf om man nu vill ha bubblor i akvariet. Luft pump eller ett rör på utblåset finns även rör med en "vet ej hur det stavas" defuser ser ur som en lire plastkula på ett rör som man sätter i utblåset och sedan en slang i den. Kan vara bra o till vissa saltvatten fiskar tex sjöhästar eller vissa koraller.
#25 - 19 april 2010 13:43
Min pump fungerar riktigt bra faktiskt. Har haft den i några månader nu och nu har jag inte rengjort den på ett antal veckor och den tuffar på lika bra som första dagen jag satte igång den :)

Den låter inget alls förutom skvalpandet då...
Gäst
#26 - 19 april 2010 13:51
:d
#27 - 19 april 2010 14:27
Naargrimh skrev:

Sen är det ju snyggt med lite luftbubblor...

fast du kan ju itne tycka det är snyggr5 med bubblor! jag får typ panik på kar med bubblor. fruktansvärt fult o vattnet blir "grummligt" av microbubblor o det är inte naturligt osv i oändligheten.
#28 - 19 april 2010 14:42
Blir inga microbubblor av den diffusorn..
#29 - 19 april 2010 14:57
asså det bli ju massa små små små bubblor som far ut i vattnet. gilla inte
#30 - 19 april 2010 16:33
Tur att smaken är som baken ;)
#31 - 19 april 2010 17:21
ja...färggrann! :D
#32 - 19 april 2010 19:20
å ibland bubblar den....[:o]
#33 - 20 april 2010 00:39
Det är ju inte massvis med småbubblor, det gillar inte jag heller.
Det går inte riktigt beskriva men tycker det är läckert faktiskt =)
#34 - 20 april 2010 00:46
Smaken é som baken delad och som rôven klôven, ibland bubblar även den!
#35 - 22 april 2010 15:54
Kom på en sak nu när jag rengjorde akvariet.
I intruktionsboken står det att utblåset får vara max 1 cm under vattenytan.
Undra varför det är så och om det spelar någon roll eller ej?
#36 - 22 april 2010 16:01
hmm..jag har nog min typ 3 kanske. inga problem än så länge.
#37 - 22 april 2010 16:36
Då så. Det är säkert bara för att man ska vara säker att få ner syre till dom som dom skriver så.
Bilagor:

Annons