Tetratec EX 1200 - något att ha?

#1 - 14 september 2006 12:09
Undrar om någon har några erfarenheter av Tetratec EX 1200. Ingen Eheim direkt antar jag, men fick ett billigt pris på den från en butik i England. Någon som haft en sån? Ros eller ris?
#2 - 14 september 2006 15:04
Jag har den mindre varianten EX700, den har jag haft 2 veckor nu, inte direkt skaffat mig nån erfarenhet men den är lätt att ha å göra med. och än pumpar den på bra.
Bilagor:
#3 - 14 september 2006 17:43
Jag har en, har dock inte haft den så länge (1½ månad) så det är ju svårt att säga hur bra den fungerar än. Läste mycket positivt om den innan, det enda negativa som jag hittills märkt är att min låter en del men för en del andra verkar den inte låta alls... [:o]

Vad har du fått för billigt pris?
Bilagor:
#4 - 14 september 2006 17:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi har den och tycker den verkar bra, har dock bara haft den i nån månad. Ljudlös bara man pumpar ut sista luften ur pumpen. Lätt att använda och 12 liter filtervolym tycker vi är kanonbra![/COLOR][/FONT]
#5 - 15 september 2006 09:09
Jag har två stycken och är grymt nöjd med både ljudnivå och prestanda!
Bilagor:
#6 - 15 september 2006 10:06
jag har kört mitt i ett år nu och är jätte nöjd..
#7 - 15 september 2006 10:42
Har en EX700 och är helnöjd, tyst och lätt att sköta.
tvekar ej att köpa fler om behov uppstår.
#8 - 15 september 2006 13:57
En liten fråga bara vart får man på reservdelar till filtret?
#9 - 15 september 2006 14:43
Förmodlgen där filtren säljs.
#10 - 15 september 2006 15:24
Mmm: Kopte den for 950 spann inkl frakt. Billigaste jag hittade den for i Sverige var 1250kr. Filterdelar ingar, men vill du kopa mer gar det fran Tropical Marine Centre. (Ar i England nu, och har darfor inte de vackra svenska special bokstaverna)
#11 - 15 september 2006 15:27
albjohn skrev:
Förmodlgen där filtren säljs.

Det fanns inte reserv delar där jag köpte mitt.

Så vart finns det?filtret har inte pajat men om det skulle...
#12 - 15 september 2006 15:52
tetra 1 skrev:
Det fanns inte reserv delar där jag köpte mitt.

Så vart finns det?filtret har inte pajat men om det skulle...

Visst är väl säljaren skyldig att tillhandahålla/beställa reservdelar eller åtminstone borde han kunna hänvisa till grosisten/importören.

Tetra är ju inget litet uddamärke så nog borde det gå att fixa.

Det är ju inget svar på din fråga men det kanske finns någon annan som behövt reserdelar som vet hur det fungerar ?
#13 - 17 september 2006 14:06
Jag har haft TetraTec EX1200 nu i drygt ett halvår. Det är mer högtljudt än vad jag trodde det skulle vara efter alla positiva köpare här på zpt, men sjävla filtret är super!!! Jag har fortfarnade kvar samma filtermaterial som man fick med när man köpte det, tycker att det inte är så jättebra blås i den med all filtrervadd och filtermattor, m.m. Ska plocka bort det mesta (utom biobollarna och makaronerna) och sätta in antingen nåt som liknar makaroner eller biobollar, nåt grovt alltså, och kanske ha kvar nån liten, grov, filtarmatta-bit.
Jag har filtret till ett 160l växtkar och det tycker jag är lagom. Jag skulle inte ha det till ett 500l (som det stod att man kunde ha?) iaf.

Enda nackdelen med mitt filter är ljudnivån, annars är det lätt att komma igång med (mitt första ytterfilter faktiskt), att rengöra, det går jämnt och har för mig aldrig läckt än.
När saker som är "samma" produkt inte är likadana så känns det ju inte dirket som att det är kvalitet, några bara här på zpt säger att det är tyst och andra att det är lite högljudt, eller så är det bara alla som tycker att "högljudt" är olika högt.
#14 - 18 september 2006 14:48
biotopofil skrev:
Mmm: Kopte den for 950 spann inkl frakt. Billigaste jag hittade den for i Sverige var 1250kr. Filterdelar ingar, men vill du kopa mer gar det fran Tropical Marine Centre. (Ar i England nu, och har darfor inte de vackra svenska special bokstaverna)

Ja, det var billigt! Köpte själv i Danmark (då jag inte bor så långt därifrån) för strax under 1000:- (795 DKK) men det var ju utan frakt :).

Annons