Tetratec EX 1200 eller Eheim 2217?

#1 - 15 september 2008 15:34
Jag går och funderar på vilken av dessa jag ska köpa. Det viktiga för mig är att filtret är tyst. Vad jag har hört så går åsikterna isär om ljudnivån på Tetratecen.

Någon som har erfarenhet av något av filtrerna?

-Per
#2 - 15 september 2008 16:33
Har bägge filtren och Tetra Tec är det tystare av de bägge filtren, även om Eheimen inte låter mycket den heller . Dessutom så ingår allt filtermaterial med Tetra filtret om du köper det, vilket tillkommer på eheimen.
#3 - 15 september 2008 16:50
Klockrent svar!

Jag lutar redan åt ex1200, någon som kan få mig att luta mer åt andra hållet? :)
#4 - 15 september 2008 17:01
Kolla vad det är för flöde med filtermaterial i på båda pumparna, och där tror jag att Eheim är snäppet vassare. Jag har tre stycken av dessa evighetsmaskiner och är mer än nöjd, men skulle även kunna tänka mig att prova Tetratec någon gång:).
Om du gör en sökning på bägge dessa namn här på Zoopet så kommer du att få läsa hur mycket pajkastning som helst då alla föredrar sitt "eget" märke;), men en del matnyttigt med.
#5 - 15 september 2008 17:12
Jag har läst manualerna till båda och jag tycker att Tetratecen verkar modernare i sin konstruktion.

Ska gå och suga på karamellen någon dag till...
#6 - 15 september 2008 17:39
Modern är tetratec medan eheim 2217 är en precis som namnet en klassiker:D
Kan även nämnas att både eheim 2215 eller 2217 tappar ytterst liten effekt även om filtret kläggar igen.
Då det gäller tetratec har jag läst här på zoopet om att anslutningen mellan slang och fäste kläggar igen o på så vis försämrar flödet.

Så om du ska fråga mig så skulle jag rekommendera eheim 2217 classic enbart för att det inte tappar flödet nämnvärt ens med lavagrus.

Nackdelen är att du inte får med filtermaterial, men det kan ju vara en fördel egentligen då du kan välja filtermaterial utifrån ditt akvaries förhållande.

Ps. har två gamla eheim 2215 och tre 2217 som har ex-antal år på nacken och jag har på bara ett 2215 behövt byta pumppackning en ända gång.
#7 - 15 september 2008 20:11
Är det någon i Göteborgsområdet som har något av dessa filter så att jag skulle kunna få provlyssna? :)
#8 - 15 september 2008 22:49
Perrx skrev:
Är det någon i Göteborgsområdet som har något av dessa filter så att jag skulle kunna få provlyssna? :)

Japp,, lägg ett pm med ditt tele: så slår jag en signal,
det jag kan säga om detta filter är, att det är lätt att rengöra (slang avstängning dvs kopla bort slangarna utan att tömma dem)
tyst (endast susar litet vid fullblås) ett tilltalande yttre.

// Mella
#9 - 15 september 2008 22:54

Kan även nämnas att både eheim 2215 eller 2217 tappar ytterst liten effekt även om filtret kläggar igen.

Då det gäller tetratec har jag läst här på zoopet om att anslutningen mellan slang och fäste kläggar igen o på så vis försämrar flödet.

Så om du ska fråga mig så skulle jag rekommendera eheim 2217 classic enbart för att det inte tappar flödet nämnvärt ens med lavagrus.

Nackdelen är att du inte får med filtermaterial, men det kan ju vara en fördel egentligen då du kan välja filtermaterial utifrån ditt akvaries förhållande.

Ps. har två gamla eheim 2215 och tre 2217 som har ex-antal år på nacken och jag har på bara ett 2215 behövt byta pumppackning en ända gång.

Detta med att det KLAGGAR IGEN har då inte jag märkt av 4 mån konst körning.....
#10 - 16 september 2008 06:13
Mella-okej, var väl tur för dig det:D

Själv så har jag kört eheim 2217 i snart 2år utan att rengöra och utan direkta minskningar i flödet.
#11 - 16 september 2008 07:17

Håller med, hade en tetra-tc 1200 och visst kläggar slangarna igen snabbt, bytte tom en gång slangar men problemet återkom..bytte sedan till en fluval fx5..mmmm..inte ett enda problem..helt ljudlös och fungerar som en klocka..har varit igång i ca 8 månader utan minsta fel/ ojud eller annat...som en klocka
#12 - 16 september 2008 07:39
Himla tyst åheim har varit i den här debatten, åheim är annars en som har delad erfarenhet av tetrapacken, det är en ganska snygg design,(skitsamma eftersom den ändå ska stå gömd i en möbel)den är lättare att serva eftersom den har snabbkoppling.(finns piratkopplingar eller gardena till classic)

2213-60 classic kör inloppet i botten av kanistern vilket gör att avtappning/backspolning av mulm och exkrementer är en dans på rosor, tittar man sen på reservdels marknaden så finns det ex fortfarande siter som säljer kompletta reservdelskit till eheim 1018..
#13 - 16 september 2008 08:25
Hmmm, det är lite detta jag tröttnat på.
Varför ska det bli en debatt varenda gång som någon frågar om ett ytterfilter? Jag vet min ståndpunkt vilka filter jag gillar och vill någon köpa ett annat filter än vad jag själv har, låt den göra det:).
Jag har ingen provision på hur många jag får över till Eheimlägret och eftersom det finns såpass många olika tillverkare på ytterfilter och då även användare av dessa så kommer smaken alltid att vara som baken.

Perxx, åk du och lyssna på de olika ytterfiltrena och bilda dig en egen uppfattning och köp det filtret du tycker faller dig på smaken;).
#14 - 16 september 2008 10:40
Japp diskussionen gick väl ut på vilket som var tystast??
#15 - 16 september 2008 12:26
Tystast är nog tetratecen(med option på tyst).
Jag har två av mina 2217 eheim filter i ett 540liters kar ungefär 50cm från där jag sover och störs inte alls.
#16 - 16 september 2008 13:09
Har två st. tetra tec 1200 och de är helt knäpptysta; som i graven!!!
Undrar bara hur slangarna kleggas igen!?? Mina har visserligen lite avlagringar typ som alger men inget mer!!:D

Annons