Det blidde ett Tetratec EX 1200 från Hornbach i Botkyrka/Fittja
Kostade 905:- !!
Förmodligen för att dom säljer dåligt eller att det är en utgående modell men vafan.
Kom hem, sköljde ur och följde anvisningarna som följde med samt några tips här ifrån om att ta ur kolet och det finaste filtermediet.
Tre pumptag o sen i med strömmen och poff sa det så pumpa den storm i karet!
Den sög ju i sig ca 12-13L vilket sänkte vatten nivån i karet nog för att mina Fluval +4 och Aquael fan 3 skulle spruta vatten över ytan =)
Fyllde på med vatten o nu står den o pumpar jäms med de andra under natten.
Kanske blir lite mycket men det ska dom nog klara av. Fiskarna ser inte ut att bry sig men växterna gjorde ett ordentligt skutt så jag får ner o plantera lite imorn =)
Håller er uppdaterade om hur jag tycker det fungerar om några dagar.
Men måste poängtera att det är väldigt tyst! Hör det bara om jag kryper in under karet och lyssnar 10-20cm från det.
Kan tipsa om att det stod 3-4st kvar och till det priset tror jag det blir svårslaget.
Ungefär vad jag kände när jag köpte min Tetratec 1200. Vilket förbyttes till helt andra känslor när jag efter ca ett år skulle rensa filtret och var tvungen att öppna snabbkopplingen. Då började läckaget och när jag dessutom kom på att det var ett känd fel (sök på "leaking tetratec" på google) så blev jag less. Men jag önskar dig lycka till och hoppas att det kända felet med snabbkopplingen som leder till att det läcker vatten mellan kanistern och pumphuvudet äntligen är åtgärdat. Om inte leta här efter en tråd om läckande tetratec där det finns foton och förklaringar av vilka gummipackningar du skall skaffa, .... de packningarna som ibland inte sattes dit i fabriken....