Tetratec 1200 lever om

#1 - 1 mars 2008 17:20
Japp, snart ser ni ett Tetratec 1200-filter flyga ut från ett höghus i Alby!

Blir helt enkelt tokig på ljudet, det är inte "en" luftficka - det är en oändlig luftficka. Pyshhhh pysshhhh frääääässssss. Timme ut, timme in.

Jag vet att det har diskuterats en del om just detta här på forumet, men är det nån som har en bra lösning? Det är ungefär 7 månader gammalt och har börjat låter mer och mer illa på sista tiden. Det är inget impeller-oljud, utan det är luft som bildas och pyser.

Vi har lutat filtret, låtit det stå lutandes (och då är det tyst en stund), rengjorts, bytt vadd, köpt ny impeller.

Det jag inte förstår är var luften bildas, är inte filtret tätt? Jag lämnar nog tillbaks det snart och köper ett nytt helt tyst.

Skaffar man småbarn, ja då vet man ju liksom att det ingår sömnlösa nätter - men inte visste jag att det gällde ytterfilter.
#2 - 1 mars 2008 17:33
Ta loss och smörj upp dina packningar..

Att det sen låter mer ju längre det går är lite oroande, om man kollar mot mitt gamla 2213 med en impelleraxel vars yta ser ut som Kvillekens bark låter den lite den första veckan innan slemmet grott till sig och packar in allting i en ljudisolerad värld och stabiliserar impellern..
#3 - 1 mars 2008 17:43
Tack för svaret, Gaffel - men vad ska man smörja med?
#4 - 1 mars 2008 17:47
gör ett inhopp: svar vaselin! kolla så packningen och resten av filtret är helt eftersom det måste handla om att den tjuvdrar luft...
#5 - 1 mars 2008 21:18
Prova med att sätta slangklämmor där det är skarvar på sugsidan, alltså där man trätt en slang på ett rör eller nippel, det kan lätt bli så att det sugs in luft där.
#6 - 1 mars 2008 22:05
Läs denna tråd om killen med samma problem (han hittade en lösning):
http://www.ukaps.org/forum/viewtopic.php?p=6513
#7 - 2 mars 2008 09:07
Tackar! Har ingen slangklämma hemma så jag börjar med att skära av slangarna en bit (eftersom de är uttöjda) och sedan skruva fast dem riktigt jäkla ordentligt med polygrip. Funkar inte det blir det slangklämma.
#8 - 2 mars 2008 09:40
Pazappa skrev:
Tackar! Har ingen slangklämma hemma så jag börjar med att skära av slangarna en bit (eftersom de är uttöjda) och sedan skruva fast dem riktigt jäkla ordentligt med polygrip. Funkar inte det blir det slangklämma.
tar du polygripen så drar du sönder grejerna... måttlig handkraft rekommenderas;)
#9 - 2 mars 2008 11:27
Har haft samma problem jag löste det genom att strypa vattenutgången (out) på filtret. Jag tänkte så här: Om det finns luftfickor någonstans betyder det att det inte är fyllt med vatten därinne om jag stryper vattenutsläpet men låter vatten in gå på fullt så fylls det på med mer vatten i filtret än vad som släpps ut det skulle inte ge utrymme för luftansamlingar i filtret. Det ska inte strypas helt så klart men jag ströp till det några sekunder och släppte sen på och gjorde så ett tag sen när jag kände att jag inte ville göra det mer lät jag en lätt strypning på utgången sitta kvar....har inte hört ett ljud sen dess och inga bubblor pyser längre heller..

MVH NNN
#10 - 5 mars 2008 19:17
har med problem med ett likadant ytterfilter, den "surrar" typ, lät knappt nått för nån vecka sen. har bara haft den i drygt 3 veckor :S
#11 - 5 mars 2008 20:56
Pytte86 skrev:
har med problem med ett likadant ytterfilter, den "surrar" typ, lät knappt nått för nån vecka sen. har bara haft den i drygt 3 veckor :S

Har du provat att skaka på filtret (typ minst 4 ggr vid olika tillfällen)för att få bort luftfickorna?

Står det inuti ett skåp eller är det fristående från nåt som kan verka resonansförstärkande?

Har du kollat att det inte är nåt skit som har fastnat i impellern?
#12 - 6 mars 2008 05:33
den står på golvet, jag har testat för att lyfta upp den för att se om det var nått som skapade vibrationer med det hjälpte inte, men ska prova att skaka om den och sen kolla impellern.

men nu e det dax för jobbet.

hadé!
#13 - 6 mars 2008 05:58
:D
Alla tetratec älskare...den som kommer på hur man ska göra för att även kunna bli nöjd med sitt tetratec ytterfilter får ta o skriva en rad i ciklidbladet tycker jag...
#14 - 6 mars 2008 07:23
Älskar dem inte men tycker de funkar bra..;)

Man köper filtret, läser instruktionsboken och gör som det står.. Det har funkat med båda mina filter:p
#15 - 6 mars 2008 09:15
Jag är nöjd med mitt filter, tyst och levererar enligt spec. Mitt Eheim 2028 är jag däremot kraftigt missnöjd med. Topplockspackning som håller max 2 år från en leverantör som försöker ta ut högre priser genom att åberopa kvalité. Pumpknapp som inte fungerar efter en stunds användande.

Annons