Tetras AquaSafe?

#1 - 14 december 2004 19:32
Har ni alla i typ aquasafe medel i vattnet vid rengörning och delbyte?
Jag anväder en hink som jag fyller med vatten+ medlet. Men har hört att det finns de som sätter en slang på kranen och sen direkt ner i akvariumet.
Ha det bra!
#2 - 14 december 2004 19:49
Beror på vad man har för vatten i kranen, med clorering och så, och om man har kännsliga fiskar. Själv kör jag med seras aquatan vid stora vattenbyten för mina fjärilcikliders skull, men vet inte riktigt om det igentligen är nödvändigt, för vi har i princip inget klor i vattnet.
Vet man att man har mycket klor och inte har för stort akvarium kan man fylla upp vattnet i hinkar med duschmunstycket så det får genomluftas innan.
#3 - 14 december 2004 19:51
Vet inte om vi har mycket klor i vattnet. Tycker att det jobbigt att bära hinkar. Har ett 140l.
#4 - 14 december 2004 19:57
du kan lukta på vattnet, luktar det klor, då är det klor i :)
#5 - 14 december 2004 21:17
Hej.
Det är inte bara klor som safen tar bort utan alla andra föroreningar typ koppar från vattenrören,samt alla andra otrevliga ämnen som finns i vattnet.
MVH Mats
#6 - 16 december 2004 20:57
Hej Igen!
Men kan jag ha en slang ner i karet och samtidigt hälla i medlet? Eller blir det för outspätt?
Tyvärr så får jag inte bära tungt för tillfället, därför försöker jag komma på ett sätt att slippa bära. (min man har inte tid,lust att hjälpa till varje gång)
#7 - 16 december 2004 21:33
Dosera där strålen går ned i karet, det står på förpackningen att man inte kan överdosera så det är nog ingen fara. Det hoppas jag inte eftersom jag gör så...
#8 - 16 december 2004 21:37
Lilla My !!

Ta trädgårdsslangen kopplad till duschen, ställ in önskad temp. (känn me näven =)) sen lagom fart på kranen och så har du munstycke på slangen så vattnet strålar på ytan på vattnet så försvinner en del klor i luften direkt.
Du kan mäta upp före el. under tiden du kranar vatten i akvariet hur mycket vattenmedel du ska ha i karet.
Jag använder iofs inte tetra medel utan aqua + från Nutrafin.
Så gör jag till mina diskusakvarium och jag har inte haft en enda död diskus sen ena matvägrade i våras =)

//Matte
#9 - 16 december 2004 23:14
Ursprungligen skickat av drd

Ta trädgårdsslangen kopplad till duschen, ställ in önskad temp. (känn me näven =)) sen lagom fart på kranen och så har du munstycke på slangen så vattnet strålar på ytan på vattnet så försvinner en del klor i luften direkt.

På vissa orter går det inte att lufta ur klor ur vattnet pga av nån annan kemikalie som de tillsätter vattent.
#10 - 17 december 2004 01:10
Om man har vatten från egen brun, så kan det även vara idé att "lufta" vattnet i en hink eller balja ett dygn innan man har i det i akvariumet. Behövs normalt inte om man har komunalt vatten. Det brukar vara stabilt och rent.
#11 - 17 december 2004 10:09
Ursprungligen skickat av Lilla my

Har ni alla i typ aquasafe medel i vattnet vid rengörning och delbyte?

Förresten, vad menar du med rengöring? Du vet väl att du aldrig ska tömma akvariet och göra rent allting vad? Då blir det som att starta ett helt nytt akvarium med allt vad det innebär. Ammonium, nitritspik och allt sånt där som man inte vill ha.
#12 - 23 december 2004 15:36
Under alla mina år, ca 35, som akvarist har jag aldrig använt sådana medel. En period i forntiden hällde jag i något torvextrakt, torumin?, men det slutade jag med när jag inte märkte nån skillnad. Jag har aldrig märkt några problem vid vattenbyten som har kunnat hänföras till det nya vattnet. Prova utan är mitt råd, om du inte VET att vattnet kan vara problematiskt. Många medel är bara till för att tillverkarna och handlarna skall öka försäljningen. Förhoppningsvis är dom i alla fall inte skadliga.
#13 - 23 december 2004 15:56
Jag brukade ha i Aquasafe direkt i akvariet vid påfyllning. Men då jag gör så mycket vattenbyten så blev det oerhört dyrt. Så jag slutade och det funkar hur bra som helst utan!
Jag fyller på direkt från kranen genom slang. Orkade helt enkelt inte bära mer vatten en dag och skaffade slang istället. Hejsvejs!
#14 - 23 december 2004 19:15
använd inga medel ifall du inte har egen brunn......de e å slänga pengar i någon annans brunn
#15 - 27 december 2004 13:07
Ursprungligen skickat av enio

använd inga medel ifall du inte har egen brunn......de e å slänga pengar i någon annans brunn

Jag tycker du borde iaf kolla med VA-verket på din ort i fall vattnet innehåller kloramin. Det är lika viktigt med bra vatten för fiskar som det är med friskluft för oss. Man kanske inte alltid märker nån omedelbar skillnad, men det betyder inte att fiskarna inte påverkas av sämre vatten.

Annons