Tetraodon lineatus (fahaka kulfisk)

#1 - 21 april 2007 22:32
Har helt snöat in på kulfiskar och blir mer och mer sugen på att skaffa mig en "stor en". Någon vänlig själ som vet var jag får tag på en fahaka?
#2 - 22 april 2007 07:50
Egypten är nog det närmaste...

Det lär ju inte vara frågan odlade djur. Och strömmen av vildfångade djur från Nordafrika är inte imponerande. Men man vet aldrig. Du får be din lokala zoohandlare höra sig för med de stora grossisterna.
#3 - 22 april 2007 09:07
Kanske går att beställa från USA eftersom det finns en del filmer med dem på youtube som verkar vara amerikanska. Men det kanske inte går att beställa från USA pga lång frakt och så?
#4 - 22 april 2007 13:11
Mm blir nog svårt. Får kolla runt på lite pufferforum.
#5 - 24 april 2007 13:58
Men fahaka puffer är inte så ovanliga... "hydro^" på zoonen har ju två st ;) sen brukar de dyka upp på säljes sidan på ciklid.se ibland.
#6 - 31 maj 2007 16:17
fahaka!!

jo du,. det e inte så lätt har också frågat många och mycket,. men gå ska det nog!!är själv en galnig når det handlar om tetraodon. tror snart min sambo kastar ut mej hom tycker jag börjar få aldeles för många akvarier. men men jur afärer vill ju oftast inte ta hen så stora kulfiskar, men det skulle nog vara om du går rakt på en grossist och lägger en beasällning isf!!
#7 - 3 juni 2007 19:35
vet du vart en fahaka fins till salu???
#8 - 4 juni 2007 18:10
www.havannazoo.se hade nåt liknande... kongo kulfisk 12cm, ganska lik lineatusen tycker jag...
#9 - 13 juni 2007 20:55
kongo kulfisk är en helt annan typ än fahaka...
Gillar att gräva ner sig på botten och är väldigt inaktiv..
#10 - 14 juni 2007 15:11
ahaa... my bad!
#11 - 9 mars 2008 22:44
Vinsta ZOO!!!

Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO

Stockholm
Stockholm
Stockholm
Stockholm
Stockholm
Stockholm

Sverige
Sverige
Sverige
Sverige
Sverige
Sverige
#12 - 15 februari 2010 16:57
Bilal skrev:
Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO!!!Vinsta ZOO

Stockholm

Stockholm

Stockholm

Stockholm

Stockholm

Stockholm

Sverige

Sverige

Sverige

Sverige

Sverige

Sverige

kan man köpa fig 8 där eller???
#13 - 17 mars 2010 15:26
Jag har ett litet tips annars om du ska beställa från USA (vilket jag tycker funkar prima)

Jag använder alltid gratisservicen från viadress.com när jag handlar från USA eftersom att de ger dig en gratis virtuell adress i USA, så du kan handla från alla USAs försäljare och även USAs eBay, sedan kan Viadress vidarebefodra dina paket hem till dig.

Man kan registrera sig gratis på http://viadress.com , man får ett email med sin amerikanska adress direkt. Du kan även låta viadress köpa dina produkter åt dig utan någon provisionsavgift om försäljaren inte tar internationella kreditkort. Det är verkligen användbart! Spana in det: http://www.viadress.com
#14 - 18 mars 2010 12:30
Oj, en fahaka! Det är ett monster med rätt illasinnad attiyd till allting... Men coola är de! Fråga din akvariebutik om de kan ta hem sådana, de är inte helt ovanliga. Lär nog kosta en del, dock.
#15 - 17 april 2010 20:41
Finns en här till bra pris tycker i alla fall jag:
http://www.ciklid.org/kop_salj/kop_salj_visa.php?nr=41377
#16 - 18 april 2010 19:29
He he.

Jo kom över ett gäng minifahakas. Fick mina att äta idag, rätt så glupska när de väl kommer igång. Och extremt nyfikna.
#17 - 5 maj 2010 13:40
Tre dagar tog det för min lille att äta upp en hel oskalad ishavsräka. :p Har nu även köpt ett gäng siameser och en ancistrus som han verkar helt obrydd om. Hur går det för din Dalle?
#18 - 5 maj 2010 22:47
Här är en bild på min knodd![:o]

http://img94.imageshack.us/img94/4508/dsc03277p.jpg
#19 - 6 maj 2010 08:46
Se upp när du är nere med handen i akvariet när han blir större... ;)
#20 - 9 maj 2010 15:37
Jens, jo det gäller att ha koll senare. =)

Min är löjligt förtjust i all sorts räkor. Mysis, gammarus, ishavsräkor osv. Han äter inget torrfoder alls, man kanske ska ta och göra en riktigt kraftig räkmix med lite torrfoder så han får i sig lite mer vitaminer och sånt?
Bilagor:
#21 - 9 maj 2010 17:20
Jo det går bra för min, släng ihop en riktig mördarräkmix! Mer näring än bara räkor och frysfoder :D Växer som fan på mixen!

Jag gruvar mig lite tills den är 20-30 cm... Alltså när lillbiocellatusen på 5-6 cm biter och det tar rätt så gör det ont.. En fahaka kan nog lätt ta ett finger när den är i size :S
#22 - 10 maj 2010 13:14
Hej Alex!

Kan bara meddela att det går bra för kusinen i Västmanland också! Han var ganska medtagen den första tiden men nu fungerar det bättre. Jag har matat med räkor och daggmask hittills och det går hem.

/
Torbjörn
#23 - 10 maj 2010 13:38
Kul att höra Torbjörn!

Kulfiskar verkar ha rätt så hög ämnesomsättning så det gäller att mata dem hela tiden, annars magrar de fort.

Ska försöka mig på en mix jag med. Annars lär Dahlbergs kula gå om min i size. :D
#24 - 13 maj 2010 11:36
Gjorde en mix bestående av räkor, lax, banan och tetra bits. En riktig tungviktarmix!:d Sjunker som en giljotin i vattnet och kulan verkar tycka om det.

Bevare Dalle! [:-92]
#25 - 26 maj 2010 19:38
Matdags! :d

#26 - 27 maj 2010 07:53
Hehe, jädrans vilken fart han fick när det var matdags. Tetrorna och siameserna får nog se upp om ett tag...och kanske fingrarna också... :S

En tanke vore om du skulle vitaminberika käket med Fishtamin? Inte så dyrt och rätt drygt.
#27 - 27 maj 2010 10:30
Den fan bet mig igår när jag tog upp honom för flytt! Blev bara en liten rispa, men ändå. Tänkte faktiskt just innan "Fiskar biter ALDRIG i försvar, de vill bara fly när man bråkar med dem!"... Right..

Längtar tills jag ska möblera om nån rot i karet när han är 30 cm+... Rolig fyllegrej iofs: "Du får en öl om du stoppar ner handen till Fahakan!" :D:D
#28 - 3 juni 2010 21:34
Jens A. skrev:
Hehe, jädrans vilken fart han fick när det var matdags. Tetrorna och siameserna får nog se upp om ett tag...och kanske fingrarna också... :S

En tanke vore om du skulle vitaminberika käket med Fishtamin? Inte så dyrt och rätt drygt.

He, jo det är ett jäkla driv i den.

Jag tror inte det är nödvändigt med mer vitaminer. Har slängt i en hel del diskusgranulat i mixen som borde täcka upp vitamin och mineral behovet. Pressade även i en halv citron också.

Igår åt han sin första hela räka dessutom [:o]
#29 - 8 juni 2010 22:13
#30 - 9 juni 2010 04:54
Lol, matar min med kräftor på 13 cm.
#31 - 9 juni 2010 17:43
Är det så din fahaka blev ihjälhuggen?
#32 - 9 juni 2010 18:30
Det är så man gör den till en riktig viking.
#33 - 9 juni 2010 19:28
Appro på viking:
#34 - 13 juni 2010 21:44
fahaka

Det känns som om jag ligger lite efter i växandeprocessen men jag har haft lite krångel med det större akvariet som fahakan är på väg till. Annars är det ju en fascinerande ämnesomsättning på den här fisken. Jag kör fortfarande daggmask, gråsuggor,räkor och lite räkmix.
/Torbjörn
#35 - 13 juni 2010 23:01
Appro på viking:

Viking? Ser mer ut som en Lule-Fahaka... Under vikingatiden var det slavarnas slavars hundars fjolårs-skit man kallade för Lule-Fahaka.

Källa - Wikipedia:

[ATTACH]31744[/ATTACH]
#36 - 30 augusti 2010 21:50
Gossen växer på än. Varierar med räkor och lite mix, vilket han verkar tycka om. Nu har även alla neontetror försvunnit och kvar är 5 siameser. Men de är lite väl snabba för honom. :)

Fotade av vår allas Johanski.
#37 - 30 augusti 2010 21:56
Sjukt fin! :D
#38 - 31 augusti 2010 11:54
Vilken härlig fisk..

första gången jag såg en stor kulfisk var den gula dem har på A-lagret. Blev kär direkt men trodde det bara finns större kulfiskar i saltvatten. Jag upptäckte dock nyligen fahakan och blev chockad. Måste skaffa mig en jag med inom en snar framtid :)

Vad kostar dem på ett ungefär? Svåra att hitta? Hur stort kar bör man ha för 1 exemplar, 300-500l ?
Bilagor:
#39 - 31 augusti 2010 12:32
A. meleagris är fina :D 500 liter är väl okej för en fahaka. Gärna mer såklart. Det finns ju Tetraodon mbu också :D 70 cm :p Fahaka kostar väl runt 4-500 kr och mbu kanske runt 2-3000. Fahaka är inte jättelätta att få tag på, Mbu är svårare.

Annons