Misuko skrev:Jag köpte Tetra test GH/KH (dropptest), men instruktioner finns varken på svenska eller engelska. Jag hittade det inte ens på webbsidan. Jag kan inte tyska eller dom andra språk som står där. Finns det någon som kan hjälpa mig?
Anna_mvb skrev:Ta 5 ml akvarievatten i kyvetten efter att du har sköljt den i akvarievatten innan.
håll droppflaskan med t.ex. GH lodrätt över öppningen och tillsätt droppviss provvätska, skaka efter varje droppe och se om färgen ändras från rött till grönt (som den är i flaskan)
för KH samma procedur men färgen från blått till gult
varje droppe motsvarar 1 grad, alltså om färgen ändras efter 5 droppar - då har man 5 grader
vill du mäta mer noggrant ta 10 ml vatten och då varje droppe motsvarar 0,5 grad
Hoppas att det hjälper
Anna_mvb skrev:Ta 5 ml akvarievatten i kyvetten efter att du har sköljt den i akvarievatten innan.
håll droppflaskan med t.ex. GH lodrätt över öppningen och tillsätt droppviss provvätska, skaka efter varje droppe och se om färgen ändras från rött till grönt (som den är i flaskan)
för KH samma procedur men färgen från blått till gult
varje droppe motsvarar 1 grad, alltså om färgen ändras efter 5 droppar - då har man 5 grader
vill du mäta mer noggrant ta 10 ml vatten och då varje droppe motsvarar 0,5 grad
Hoppas att det hjälper
Misuko skrev:Funkade bra. En fråga till; hur räknas det? Jag menar att om det räcker med svag grön/gul eller måste färgen vara stark?
Anna_mvb skrev:Hoppas att nån ska svara på denna fråga.
Jag nöjer mig när färgen ändrar sig.
Men det vare bra att veta om det måste vara stark gul resp. grön
ZZulan skrev:Jag har samma produkt, riktigt kasst att inte få med instruktioner på engelska ens. Bojkotta Tetra ! ;-)
Hur som helst, jag provade, blev efter första droppen ljusblott, andra droppen mer blott, tredje droppen ändrade inget. Vad betyder då det?
Gaffel skrev:Det är alltså kyvetten med akvarievatten som kontrastvätskan ska droppas i och inte akvariet vilket du säkert redan räknade ut när du försökte skaka akvariet.. ;)
ZZulan skrev:Jag har samma produkt, riktigt kasst att inte få med instruktioner på engelska ens. Bojkotta Tetra ! ;-)
Hur som helst, jag provade, blev efter första droppen ljusblott, andra droppen mer blott, tredje droppen ändrade inget. Vad betyder då det?