Tetra test GH/KH instruktioner?

#1 - 27 november 2008 15:04
Jag köpte Tetra test GH/KH (dropptest), men instruktioner finns varken på svenska eller engelska. Jag hittade det inte ens på webbsidan. Jag kan inte tyska eller dom andra språk som står där. Finns det någon som kan hjälpa mig?
#2 - 27 november 2008 17:17
Misuko skrev:
Jag köpte Tetra test GH/KH (dropptest), men instruktioner finns varken på svenska eller engelska. Jag hittade det inte ens på webbsidan. Jag kan inte tyska eller dom andra språk som står där. Finns det någon som kan hjälpa mig?

Berätta vad du fick med för prylar.
#3 - 27 november 2008 17:41
En flaska där det står GH, en flaska där det står KH, mätflaska och instruktioner på tyska.
#4 - 27 november 2008 19:47
Ta 5 ml akvarievatten i kyvetten efter att du har sköljt den i akvarievatten innan.

håll droppflaskan med t.ex. GH lodrätt över öppningen och tillsätt droppviss provvätska, skaka efter varje droppe och se om färgen ändras från rött till grönt (som den är i flaskan)
för KH samma procedur men färgen från blått till gult

varje droppe motsvarar 1 grad, alltså om färgen ändras efter 5 droppar - då har man 5 grader

vill du mäta mer noggrant ta 10 ml vatten och då varje droppe motsvarar 0,5 grad

Hoppas att det hjälper
#5 - 28 november 2008 12:12
Anna_mvb skrev:
Ta 5 ml akvarievatten i kyvetten efter att du har sköljt den i akvarievatten innan.

håll droppflaskan med t.ex. GH lodrätt över öppningen och tillsätt droppviss provvätska, skaka efter varje droppe och se om färgen ändras från rött till grönt (som den är i flaskan)

varje droppe motsvarar 1 grad, alltså om färgen ändras efter 5 droppar - då har man 5 grader

vill du mäta mer noggrant ta 10 ml vatten och då varje droppe motsvarar 0,5 grad

Hoppas att det hjälper

Tack så jättemycket!
#6 - 2 december 2008 12:41
Funkade bra. En fråga till; hur räknas det? Jag menar att om det räcker med svag grön/gul eller måste färgen vara stark?
#7 - 2 december 2008 15:11
Anna_mvb skrev:

Hoppas att det hjälper

Det är alltså kyvetten med akvarievatten som kontrastvätskan ska droppas i och inte akvariet vilket du säkert redan räknade ut när du försökte skaka akvariet.. ;)
#8 - 3 december 2008 07:42
Misuko skrev:
Funkade bra. En fråga till; hur räknas det? Jag menar att om det räcker med svag grön/gul eller måste färgen vara stark?

Hoppas att nån ska svara på denna fråga.
Jag nöjer mig när färgen ändrar sig.

Men det vare bra att veta om det måste vara stark gul resp. grön
#9 - 5 december 2008 13:25
Anna_mvb skrev:
Hoppas att nån ska svara på denna fråga.

Jag nöjer mig när färgen ändrar sig.

Men det vare bra att veta om det måste vara stark gul resp. grön

Nej den behöver inte vara stark men den skall kunna bestå en kortare stund.. (får inte försvinna efter 5 sekunder) men det skiljer väl typ en droppe eller så eller?
#10 - 5 december 2008 13:52
Xul skrev:
Nej den behöver inte vara stark men den skall kunna bestå en kortare stund.. (får inte försvinna efter 5 sekunder) men det skiljer väl typ en droppe eller så eller?

Tack för information! Ja, en droppe.
#11 - 25 december 2008 11:04
Jag har samma produkt, riktigt kasst att inte få med instruktioner på engelska ens. Bojkotta Tetra ! ;-)

Hur som helst, jag provade, blev efter första droppen ljusblott, andra droppen mer blott, tredje droppen ändrade inget. Vad betyder då det?
#12 - 26 december 2008 13:35
ZZulan skrev:
Jag har samma produkt, riktigt kasst att inte få med instruktioner på engelska ens. Bojkotta Tetra ! ;-)

Hur som helst, jag provade, blev efter första droppen ljusblott, andra droppen mer blott, tredje droppen ändrade inget. Vad betyder då det?

Det där låter konstigt, ingen aning vad det betyr för nåt. Det ska gå från gult till blått.
#13 - 26 december 2008 21:13
Gaffel skrev:
Det är alltså kyvetten med akvarievatten som kontrastvätskan ska droppas i och inte akvariet vilket du säkert redan räknade ut när du försökte skaka akvariet.. ;)

:d:d:d det är inte lätt att skriva instruktioner , tro mig :d:d:d
jag fick mig ett gott skratt
#14 - 26 december 2008 23:48
Fortsätt droppa tills det slår över till gult.
#15 - 1 januari 2009 22:03
ZZulan skrev:

jag har instruktioner på svenska med i förpackningen :p
jag vet inte varifrån butikerna importerar olika produkter men står det inte på svenska så köper jag inte

Annons