tetra test 5 i 1

#1 - 11 oktober 2006 16:22
kan dom bli gamla????( i burkan alltså)och jag har svårt att läsa av den jag antar att från vänster ska det vara bra och att det blir sämre längre åt höger man kommer och att det går på några sek...har jag fattat det rätt?????

jag fårstår inte förteckningarna kan ni hjälpa mig[:o] så man vet vad som är vad när något blir stark i färgen:confused:
#2 - 11 oktober 2006 21:39
Dessa multitest är inte alltid så rättvisande, men "bättre än inga alls". Jag har JBL's stickor och de har en färgskala för varje ämne.
NO3: 0-40 ok, 40-80 varning, över 80-200 dödligt.
NO2: 0 ok, 0,5 varning, över 1 dödligt.
GH: 0-2 dödligt, 5-18 ok, över 50 dödligt.
KH: 0-2 dödligt, 5-10 ok, 17 varning, 40 dödligt.
pH: 5,5 dödligt, 6 varning, 6,5-7,5 ok, 8-8,5 varning, över 9 dödligt.

Tycker dock dessa test ger en luddig förklaring på det dåliga och bra. Vissa fiskar trivs i lågt pH osv. Testen har ett utgångsdatum.

//Camilla
#3 - 12 oktober 2006 07:18
Du har ett bäst-före-datum på burken (längst ner under testvärdena). Mitt TetraTest har alltid visat värdena rätt, även fast de gått ut i datum för över ett år sedan (då jämför jag med JBL dropptest som jag har).
Du stoppar ner stickan i vattnet, tar sen upp den och låter den ligga en minut innan du läser av den.

Det första värdet (NO3) bör väl vara ungefär som Camilla skriver.
Det andra värder (NO2) bör vara 0, dvs helt vitt.
Det tredje värdet (GH) ska du kolla hur många gröna prickar du har och jämföra med skalan. Både GH och KH (fjärde värdet) visar hårdhet i vattnet men jag tror det räcker om du kollar på KH. Vilka värden som är bra är helt beroende på vilka fiskar du har. Men man kan säga att med lägre KH-värde så ändrar sig pH-värdet lättare.
Det sista värdet (pH) är också helt beroende på vilka fiskar du har, men vanligtvis så är ett neutralt vatten bra (dvs runt 7).

Du kan ju läsa av och sen skriva här vilka värden du får och vad du har för fiskar ;).
#4 - 12 oktober 2006 12:38
ojojojojojojoj jag har enligt den ett dödligt akvarium!!!!!!!!!

på affären när den köptes sa dom att den kan gå ur tiden pga att man öppnar den och det kommer in fukt i den, så min första fråga är ska det vara färger på den INNAN man stoppar den i vattnet?????

svaren blev:
NO,3: 100:(
NO,2 0:)
GH: allt rosa:confused: :confused: en prick grönare:mad:
KH:0
ph:6.4

ojojoj vad ska jag göra nu då???????

min fiskar är:
elefantnosfisk
guramis
olika tetror
hajmal(som ska flytta till eget snart)
corall platy
olika malar
kräfta
labyrintfisk (den snälla kampen)
albino "haj"

hittade inte min lapp med namnen på så...[:o]

nu känner jag bara HJÄLP!!!!!!! kan säga att det blev på fyllning av vatten i går inte mycket med tanke på storleken men ändå kan det ha någon betydelst för svaret:confused:
#5 - 12 oktober 2006 13:01
Ja, det ska vara färger innan du stoppar ner den i vattnet:). Två vita, tre gröna och två gula.

NO3 ligger nog lite för högt, men jag vet inte hur farligt det är.
GH ligger någonstans mellan 10 och 16. Jag tycker det låter konstigt att det är så högt när KH är 0, men jag vet inte riktigt hur de hänger ihop. KH 0 låter faktiskt inte särskilt bra (om det stämmer). Det kan i och för sig vara bra för en del fiskar, men pH-värdet blir nog väldigt instabilt.
pH 6,4 är ganska lågt, men är nog inga problem för de flesta fiskar men jag vet inte riktigt hur det är med dina, möjligtvis att kräftan vill ha hårdare vatten. Lågt pH är nog vanligt om man har lågt KH också.
#6 - 12 oktober 2006 13:20
ja inte känner jag mig klok över det här:confused: :confused: ska jag byta vatten och ha i vatten beredning eller vad?????
ska kolla det andra akvariumet om det är hårdare vatten där kanske kräftan vill flytta:)
#7 - 12 oktober 2006 14:08
Får hoppas nån som kan det här lite bättre med vattenvärden kan svara ;). Men jag skulle nog ha bytt vatten för att få ner NO3 i alla fall.
#8 - 13 oktober 2006 15:20
tack för svaren:) någon annan som vet vad jag ska göra:confused:
#9 - 13 oktober 2006 16:31
Jag skulle byta en del vatten 25-30% och hålla koll på värdena tills jag fått dem att stämma. Testa kranvattnet direkt för att se om du har bra värden på vattnet. Jag använder även Aquasafe som vatten beredning. Vet inte vad du har för typ av filtrering av akvarievattnet?

//Camilla

Annons