Tetra tes KH

#1 - 20 december 2005 22:10
Hej.
Köpte KH test från tetra som hade instruktion på tyska... och jag kan inte ett ord tyska.
Men när man droppar i 5 ml vatten räknar man den första droppen. Eller man börjar räkna först den andra, dvs hur många droppar som behövs för att reagensen ska bilda fällning?
#2 - 20 december 2005 22:38
Förstår inte riktigt vad du menar med att börja räkna med att man ska börja räkna med den andra droppen?
Du ska väl ha i allt vatten (5ml) och sedan tillsätta X droppar av reagensen sedan får du dit svar efter någon minut, brukar vara så....

Förstår du inte tyska så kan du ju alltid använda babel fish för att översätta tyska till engelska!
http://babelfish.altavista.com/
#3 - 20 december 2005 22:44
[QUOTE=Muti]Hej.
Köpte KH test från tetra som hade instruktion på tyska... och jag kan inte ett ord tyska.
Men när man droppar i 5 ml vatten räknar man den första droppen. Eller man börjar räkna först den andra, dvs hur många droppar som behövs för att reagensen ska bilda fällning?[/QUOTE]

Om jag förstått det rätt så är det såhär.

Om den ändrar färg vid exempelvis 5:e droppen så har du ett KH på mellan 4 och 5 osv osv.

Vill du få lite bättre noggrannhet så 5-dubbla mängden vatten och antal droppar.

Slår den då om vid exempelvis 4:e droppen så har du ett KH på mellan 0,6<->0,8
osv osv.

Annons