Tetra som stimmar bra?

#1 - 29 januari 2011 16:04
Vad ska man välja för tetra som stimmar bra i ett stim på ca 30st?:confused:
#2 - 29 januari 2011 16:07
vad jag märkt så är rödmunnar överstyva på att stimma.
Oavsett vilket kar, eller i vilken mängd dom varit i, så har dom alltid stimmat.
#3 - 29 januari 2011 16:11
fler*?
#4 - 29 januari 2011 16:19
Svarta neoner tycker jag stimmar rätt bra och moskitotetra....
#5 - 29 januari 2011 16:45
mina 22 neontetror stimmar nonstop bortsett från matdags.
Inte sett det så mycket, så intensivt på neoner innan, men dessa är fantastiska.
Även röd fantomtetra har jag hört ska vara grymma stimmare.
#6 - 29 januari 2011 16:50
Mina svarta fantomer är mer av shaoling typen - de hänger bara runt i små grupper ... det är kul att de röda stimmar mer...
#7 - 29 januari 2011 16:55
roosterboy skrev:
mina 22 neontetror stimmar nonstop bortsett från matdags.

Inte sett det så mycket, så intensivt på neoner innan, men dessa är fantastiska.

Även röd fantomtetra har jag hört ska vara grymma stimmare.

Jag har samma erfarenhet av kardinaltetra oxå!Kan man dra slutsatsen att typ alla tetror med långsmala kroppar är bra på stimma?
#8 - 29 januari 2011 17:07
hmm... .Intressant tanke!!
Det enda jag kan säga är att jag (och detta är bara en iaktagelse utan värde) aldrig sett varken sorgmantlar eller citroner stimma.
#9 - 29 januari 2011 17:36
Min tanke är iallafall att köra någon tetra som stimmar bra i mitt 325L kar och ha mycket rötter och växter + den sortens tetra som stimmar bra. tror de skulle kunna bli nice eller vad tror ni?
#10 - 29 januari 2011 17:47
Jag har hört att vinkeltetror ska stimma bra, men jag har inte sett det själv:)
#11 - 29 januari 2011 17:54
jag skulle ändå köra på rödmunnar. För det första är dom orgasmiskt snygga, för det andra så är dom i min mening den bästa stimfisken du kan ha i ett akvarie.
#12 - 29 januari 2011 19:43
Mina kardinaltetror stimmar otroligt bra två timmar innan och fram till att ljuset släcks men jag förstår inte varför de stimmar så bra då och inte tidigare under dagen då de kan vara utspridda i hela karet.
#13 - 29 januari 2011 19:47
Hur bra är orgasmiskt? bara så jag vet...
#14 - 29 januari 2011 19:49
ja du, ett byxbyte var gång akvariet beskådats är väl ingen möjlighet ;D
#15 - 29 januari 2011 19:57
svea skrev:
Hur bra är orgasmiskt? bara så jag vet...
'
Enligt mina erfarenheter mycket bra
#16 - 29 januari 2011 22:13
låter som man kanske ska satsa på rödmunnar.
Men hur många kan man ha max i ett 325L så man vet på ett ungefär?
#17 - 30 januari 2011 06:57
tja ska du bara ha rödmunnar eller något mer?
#18 - 30 januari 2011 08:29
#19 - 30 januari 2011 09:45
Här har du/ni en film som kommer förvandla er till vattenfall, halkrisk pga dräggel!

[video=youtube;R664-oTwjzY]
&feature=rec-LGOUT-real_rn-1r-6-HM[/video]
#20 - 30 januari 2011 10:11
toggaj skrev:
Mina kardinaltetror stimmar otroligt bra två timmar innan och fram till att ljuset släcks men jag förstår inte varför de stimmar så bra då och inte tidigare under dagen då de kan vara utspridda i hela karet.
Förmodligen går de på jakt straxt innan skymning och en stund efter morgonen... kanske borde matning ske dessa tider då det stämmer med deras inre klocka
#21 - 30 januari 2011 10:13
022helpek skrev:
Förmodligen går de på jakt straxt innan skymning och en stund efter morgonen... kanske borde matning ske dessa tider då det stämmer med deras inre klocka

låter logiskt.
#22 - 30 januari 2011 10:43
Jag har ca 30 neontetror, men jag tycker inte som stimmar så bra, dom är överallt i karet =(, men undrar om det är "för mycket" växter i karet, så det bättre kan gömma sig? För vad jag förstår stimmar dom för att hålla ihop för "rovdjur" Känns som då mina fiskar är för trygga i mitt kar. Köpte också rödmunnar, och dom stimmar sådär, men inte alls som i filmen ovan, det är så jag vill ha, men får inte till det...
varför inte??
#23 - 30 januari 2011 11:03
candra skrev:
Jag har ca 30 neontetror, men jag tycker inte som stimmar så bra, dom är överallt i karet =(, men undrar om det är "för mycket" växter i karet, så det bättre kan gömma sig? För vad jag förstår stimmar dom för att hålla ihop för "rovdjur" Känns som då mina fiskar är för trygga i mitt kar. Köpte också rödmunnar, och dom stimmar sådär, men inte alls som i filmen ovan, det är så jag vill ha, men får inte till det...

varför inte??

Du har så rätt det är ju fråga om trygghet eller fördelar vid jagt som gör att stimfiskar stimmar. Ett bra sätt att få fiskar att stimma är väl att se till att det finns någon större fisk med samt att omgivningen är lite farlig så det kan nog vara så att lite mindre växter kan göra susen - man brukar säga att bakgrund och sidor skall ha höga växter och så skall det vara öppet vatten simvatten i mitten. Min erfarenhet är att det är bra att ha en hållplats av grottor eller växt där de kan hänga.
#24 - 30 januari 2011 12:13
022helpek skrev:

Det har jag inte tänkt på men det låter rimligt. Ska börja mata då de stimmar. Tack för tipset.
#25 - 30 januari 2011 17:55
Jag köpte 9st diskustetror idag och de stimmar väldigt tätt ännu så länge. Har också läst att de är duktiga på att stimma tätt.
#26 - 30 januari 2011 17:57
Dre skrev:
Jag köpte 9st diskustetror idag och de stimmar väldigt tätt ännu så länge. Har också läst att de är duktiga på att stimma tätt.

Vad är en diskustetra? Skivtetra?
#27 - 30 januari 2011 18:11
Micke_A skrev:
Vad är en diskustetra? Skivtetra?
Tetragonopterus orbicularis brukar det latinska namnet vara
ser ut så här http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRn24n6c7wSo9-XdBlmwBtso8eYF2lr-WhVcMSf1oihVKs3Rj-RPQ&t=1

den kraftigt tillplattade kroppen kan tyda på att den vill ha mycket växter och då kan det vara så att den stimmar enbart som ung eller är en shaoler som bara stimmar när den är rädd...
#28 - 30 januari 2011 18:25
ursäkta att jag halvkapar tråden lite, men du söker en tetra som stimmar, jag efterlyser en tetra som INTE är så glupsk på ägg och yngel. Finns det ens en sådan?
Storlek och utseende är obetydligt, sålänge dom håller sig under 15 cm.
#29 - 30 januari 2011 19:06
man bör ju kanske ha ett rovdjur i akvariet som får dom att stimma, men vadå?
#30 - 30 januari 2011 20:01
roosterboy skrev:
ursäkta att jag halvkapar tråden lite, men du söker en tetra som stimmar, jag efterlyser en tetra som INTE är så glupsk på ägg och yngel. Finns det ens en sådan?

Storlek och utseende är obetydligt, sålänge dom håller sig under 15 cm.

NIX - inte som jag känner till - alla är de glupska från moskitotetror till laxar....
#31 - 30 januari 2011 20:02
MyrasHusse skrev:
man bör ju kanske ha ett rovdjur i akvariet som får dom att stimma, men vadå?

ja där har vi en nöt att knäcka
#32 - 31 januari 2011 15:18
då sätter vi igång knölarna som sitter på våra halsar och knäcker nöten ;)
#33 - 31 januari 2011 16:12
MyrasHusse skrev:
då sätter vi igång knölarna som sitter på våra halsar och knäcker nöten ;)
Någon halvstor ciklid kanske - det kanske inte är så dumt att ha scalare och neoner ihop - scalarer har ju tetror på menyn... gäller bara att hålla alla individer lagom stora... i djurparker gör de så att de anlägger rovdjursområden nära gräsätarna så att de stimulerar varandra.... något inom akvaristiken?
#34 - 31 januari 2011 16:28
någon dvärg ciklid kanske funkar? med neoner?
Bilagor:
#35 - 31 januari 2011 16:33
MyrasHusse skrev:
någon dvärg ciklid kanske funkar? med neoner?
Jag har kakaduor och svarta neoner ihop - mina neoner stimmar rätt ofta även om de inte verkar så jätterädda för kakaduorina...
#36 - 31 januari 2011 20:49
022helpek skrev:
Du har så rätt det är ju fråga om trygghet eller fördelar vid jagt som gör att stimfiskar stimmar. Ett bra sätt att få fiskar att stimma är väl att se till att det finns någon större fisk med samt att omgivningen är lite farlig så det kan nog vara så att lite mindre växter kan göra susen - man brukar säga att bakgrund och sidor skall ha höga växter och så skall det vara öppet vatten simvatten i mitten. Min erfarenhet är att det är bra att ha en hållplats av grottor eller växt där de kan hänga.

Tjena! Ja, men det är precis så jag har, höga växter och även på sidorna och öppet vatten i mitten.., stor grotta har jag också på vä sida. Men när jag fick rödmunnarna , 15 st, så stimmade det som första 3 dagarna, kul tänkte jag...mmm, men dom gick sen ihop med neonerna.
Men tänkte att jag kanske har för många och för "kort" akvarium, 121 långt och 41 djup och höjd 50...och jag har 6 st scalarer!!...men inte fan stimmar fiskarna som i filmen i tråden... Grrrrr... =)=) Men såg nu på filmen, att han släppte i dom precis, mina stimmade också sådär vid nyisläpp... =)

Ja en tjej som jag var hos, hade bara neoner i sitt akvarium, kanske var 200 cm långt.. med ca 5 växter i bara, och du dom stimmade, det var riktigt läckert, men kanske inte så bra och naturligt för fisken..?
#37 - 31 januari 2011 20:58
candra skrev:
Tjena! Ja, men det är precis så jag har, höga växter och även på sidorna och öppet vatten i mitten.., stor grotta har jag också på vä sida. Men när jag fick rödmunnarna , 15 st, så stimmade det som första 3 dagarna, kul tänkte jag...mmm, men dom gick sen ihop med neonerna.

Men tänkte att jag kanske har för många och för "kort" akvarium, 121 långt och 41 djup och höjd 50...och jag har 6 st scalarer!!...men inte fan stimmar fiskarna som i filmen i tråden... Grrrrr... =)=) Men såg nu på filmen, att han släppte i dom precis, mina stimmade också sådär vid nyisläpp... =)

Ja en tjej som jag var hos, hade bara neoner i sitt akvarium, kanske var 200 cm långt.. med ca 5 växter i bara, och du dom stimmade, det var riktigt läckert, men kanske inte så bra och naturligt för fisken..?
Här sätter du ett finger på en springande punkt - vi vet faktiskt inte vad som är bra eller dåligt för fisken eftersom beteendestudier på fisk i det stora görs på ciklider eller på laxar (som viserligen är en slags tetror men...) Tetror har man inte gjort så mycket beteendestudier på - åtminstone är det svårt att hitta någon skrift om beteenden hos tetror. Jag tror att tetror och andra stimande fiskar bara har sets som en homogen grupp (en misstanke som jag fått efter att läst en massa artbeskrivningar som rutinmässigt säger samma sak - stimmande fiskar skall vara minst 10 stycken och de är snäll eller fredliga osv - trots att de så som Buenos Aires tetran och serpatetran kan tänka sig att leva i par och gärna dra kritsträcksrand i ett akvarium för att slippa sällskap av artfränder...
Konstaterade just att mina lekande fantomtetre honor faktiskt bosatt sig vid var sin växt och försvarar den växten mot alla andra av samma art... har aldrig sett det beteendet i någon beskrivning - här har vi en spännande värld att utforska och dokumentera... kom gärna med i tetra gruppen jag startat för att samla kunskap
Bilagor:
#38 - 31 januari 2011 21:19
022helpek skrev:
Här sätter du ett finger på en springande punkt - vi vet faktiskt inte vad som är bra eller dåligt för fisken eftersom beteendestudier på fisk i det stora görs på ciklider eller på laxar (som viserligen är en slags tetror men...) Tetror har man inte gjort så mycket beteendestudier på - åtminstone är det svårt att hitta någon skrift om beteenden hos tetror. Jag tror att tetror och andra stimande fiskar bara har sets som en homogen grupp (en misstanke som jag fått efter att läst en massa artbeskrivningar som rutinmässigt säger samma sak - stimmande fiskar skall vara minst 10 stycken och de är snäll eller fredliga osv - trots att de så som Buenos Aires tetran och serpatetran kan tänka sig att leva i par och gärna dra kritsträcksrand i ett akvarium för att slippa sällskap av artfränder...

Konstaterade just att mina lekande fantomtetre honor faktiskt bosatt sig vid var sin växt och försvarar den växten mot alla andra av samma art... har aldrig sett det beteendet i någon beskrivning - här har vi en spännande värld att utforska och dokumentera... kom gärna med i tetra gruppen jag startat för att samla kunskap

Ja, jag gick med den nu, när jag fick en inbjudan, visste inte hur jag skulle hitta den förut =).
Ja, kan kan tänka mig att mina neoner skulle stimma ordentligt i mitt kar...om jag bra hade 10-15 st...man ser ju på naturprogram där det är hav av stimfisk, men då är ju det stimmet "litet" om man tittar på ytan dom simmar i... =) Nää, jag måste bara införskaffa ett större kar...=)=)
#39 - 1 februari 2011 10:03
"Neeeej, nu kommer han den där Bryzell igen med ett av sina asjobbiga långa inlägg..."

Jag har läst lite i denna tråd och den är lik ganska många tidigare trådar här på zoopet. Ett vanligt diskussionsämne är tetrors förmåga att stimma i akvarium - och det faktum att de gör det, ganska bra, den första tiden då de är nyintroducerade i karet. Det verkar som om vissa tetror har en något "lättare" förmåga att samlas i större grupper, till exempel Rödmunstetran, medan sådana som Neontetra, Kardinaltetra, Glödbandstetra och liknande verkar stimma enbart en kortare tid då de är nyligen isläppta - och när viss fara hotar, framför allt bökande, ommöbleringar och håvdragningar i karet.
Nyintroducerade tetror stimmar för att omgivningen är okänd.

Ofta har man en vision om ett kar med stimmande tetror, kanske i still med detta;

Filmen är från mitt 960-kar med ungefär 200 st. Glödbandstetror och ett 50-tal Kejsartetror.
Kejsartetrorna bildar egentligen inga stim överhuvudtaget - förutom då det är absolut fara och då samlar de sig mer i stora grupper. Glödbandstetrorna däremot har en mer naturlig "stimkaraktär".

Efter en tid i karet brukar det oftast se ut såhär;

Nu uppstår frågan; stimmar tetrorna om det kommer en större fisk i karet som vill äta upp dom? Svaret är; Nej, och det beror på att det är just ett akvarium vi talar om.
Antingen så blir faktiskt tetrorna uppätna av den större fisken - till exempel en grupp större Scalarer - eller så delar tetrorna upp sig i mindre grupper om de blir jagade som mat eller om de blir bortjagade på grund av revirhävdande. Oftast bryr sig inte ens större fiskar om tetror i ett akvarium om det inte handlar om att äta upp dom - och det blir i slutändan ett reducerande av tetragruppen man har i akvariet.

Stimbeteendet ser man (givetvis i naturen) i större kar där tetrorna stim-simmar till något. Tetror rör sig i stora grupper, stim, då de förflyttar sig i jakt på mat och ställen där de kan fortplanta sig. Stimmandet är självklart ett skydd när stimfisk rör sig. När en bra matplats har hittats och ett lugn i omgivningen registrerats luckras stimmet upp i ett mer utspritt, kaosartat gruppbeteende - det är detta vi ser i våra kar.

Vi ger tetrorna en strikt avgränsad plats där ett lugn ganska snabbt infinner sig - mat kommer regelbundet och några rovdjur finns inte i närheten (såvida man inte planerar att hålla fisk som livnär sig på tetror). Det går inte att simma från karet, glasrutorna sätter stopp för detta, och därför blir omgivningen "känd" och det uppluckrade gruppbeteendet infinner sig.
Skulle nu en imaginär lucka i en av glasrutorna i karet öppna sig mot ett större akvarium så skulle tetrorna stimma ihop sig och förflytta sig dit, behålla det stimmande beteendet en tid - för att sedan återgå till "akvariebeteende". I naturen finns det inga gränser för tetrorna - de rör sig hela tiden i nya omgivningar och stimmar därför mer eller mindre hela tiden.

Jag tror att vi måste tänka lite annorlunda när vi funderar på stimfisk i akvarium, och helt enkelt acceptera att tätt sammanhållna stim bara upprätthålls under korta perioder.
:)
Bilagor:
#40 - 1 februari 2011 10:13
Mats Bryzell vilket härligt inlägg du hade - jag gillar långa inlägg - och som djurpsykolog håller jag med dig om jagtbeteendet för det är ofrånkomligt att när tetrorna av de strömlinjeformade typerna stimmar så är det vid matdags vilket talar för din teori om att stim är ett jakt beteende och det är svårare att få fram det bland mätta glada tetror...
Det som är intressant att de fiskar som stimmar är mestadels dessa som du själv räknar upp, medan andra tetror som mina white fin och svar fantomtetra eller för den delen mina buenos aires och serpatetror heller verkar ha något behov av att stimma ens när de får mat eller när de blir rädda. Möjligen kan de hänga vid någon sten eller växt tillsammans när de är skraja men simma nej inte ens i mitt stora akvarium.

Serpatetrorna slog ihjäl varandra med liv och lust - de två sista tog en krita och drog ett sträck i akvariet och höll sig i var sitt hörn tills de förenade sig med resten av stimmet i fiskhimlen.

Frågan är om stimmet storlek har någon betydelse - för alla som har bra stimmande i akvarierna har ju många avlånga tetror. Man måste ha de mängder som du prata om för att se bra stim... intressant intressant

De enda i mina burkar som stimmar på riktigt är mina pansarmalar....
#41 - 1 februari 2011 10:29
022helpek skrev:
Mats Bryzell vilket härligt inlägg du hade - jag gillar långa inlägg - och som djurpsykolog håller jag med dig om jagtbeteendet för det är ofrånkomligt att när tetrorna av de strömlinjeformade typerna stimmar så är det vid matdags vilket talar för din teori om att stim är ett jakt beteende och det är svårare att få fram det bland mätta glada tetror...

Det som är intressant att de fiskar som stimmar är mestadels dessa som du själv räknar upp, medan andra tetror som mina white fin och svar fantomtetra eller för den delen mina buenos aires och serpatetror heller verkar ha något behov av att stimma ens när de får mat eller när de blir rädda. Möjligen kan de hänga vid någon sten eller växt tillsammans när de är skraja men simma nej inte ens i mitt stora akvarium.

Serpatetrorna slog ihjäl varandra med liv och lust - de två sista tog en krita och drog ett sträck i akvariet och höll sig i var sitt hörn tills de förenade sig med resten av stimmet i fiskhimlen.

Frågan är om stimmet storlek har någon betydelse - för alla som har bra stimmande i akvarierna har ju många avlånga tetror. Man måste ha de mängder som du prata om för att se bra stim... intressant intressant

De enda i mina burkar som stimmar på riktigt är mina pansarmalar....

Ja, det är just detta att tetrorna stimmar när de är i rörelse till något, alltså på jakt efter mat eller kanske lekplatser etc. I akvariet är de på samma "kända" plats hela tiden.
De lite större terorna, de högresta lite "platta" tetrorna, typ Rosentetra och liknande har ju också ett stimbeteende, men snarare i gruppform - som snabbt sprider ut sig i små revirformationer.
Mängden tetror spelar roll, tror jag, men även storleken på karet.
Vi ser också att tetror inte nödvändigtvis är "rädda" för större fisk, faktiskt är de rovgiriga och nappar åt sig frisimmande yngel av de flesta större ciklider (om vi håller oss till storlekar som gäller Discus och Scalarer). I dom lägena spelar det ingen roll hur mycket den yngelvårdande cikliden jagar undan tetrorna, de återkommer hela tiden för att äta.
:)

Annons