roosterboy skrev:mina 22 neontetror stimmar nonstop bortsett från matdags.
Inte sett det så mycket, så intensivt på neoner innan, men dessa är fantastiska.
Även röd fantomtetra har jag hört ska vara grymma stimmare.
Förmodligen går de på jakt straxt innan skymning och en stund efter morgonen... kanske borde matning ske dessa tider då det stämmer med deras inre klockatoggaj skrev:Mina kardinaltetror stimmar otroligt bra två timmar innan och fram till att ljuset släcks men jag förstår inte varför de stimmar så bra då och inte tidigare under dagen då de kan vara utspridda i hela karet.
022helpek skrev:Förmodligen går de på jakt straxt innan skymning och en stund efter morgonen... kanske borde matning ske dessa tider då det stämmer med deras inre klocka
candra skrev:Jag har ca 30 neontetror, men jag tycker inte som stimmar så bra, dom är överallt i karet =(, men undrar om det är "för mycket" växter i karet, så det bättre kan gömma sig? För vad jag förstår stimmar dom för att hålla ihop för "rovdjur" Känns som då mina fiskar är för trygga i mitt kar. Köpte också rödmunnar, och dom stimmar sådär, men inte alls som i filmen ovan, det är så jag vill ha, men får inte till det...
varför inte??
022helpek skrev:Förmodligen går de på jakt straxt innan skymning och en stund efter morgonen... kanske borde matning ske dessa tider då det stämmer med deras inre klocka
Tetragonopterus orbicularis brukar det latinska namnet varaMicke_A skrev:Vad är en diskustetra? Skivtetra?
roosterboy skrev:ursäkta att jag halvkapar tråden lite, men du söker en tetra som stimmar, jag efterlyser en tetra som INTE är så glupsk på ägg och yngel. Finns det ens en sådan?
Storlek och utseende är obetydligt, sålänge dom håller sig under 15 cm.
MyrasHusse skrev:man bör ju kanske ha ett rovdjur i akvariet som får dom att stimma, men vadå?
Någon halvstor ciklid kanske - det kanske inte är så dumt att ha scalare och neoner ihop - scalarer har ju tetror på menyn... gäller bara att hålla alla individer lagom stora... i djurparker gör de så att de anlägger rovdjursområden nära gräsätarna så att de stimulerar varandra.... något inom akvaristiken?MyrasHusse skrev:då sätter vi igång knölarna som sitter på våra halsar och knäcker nöten ;)
Jag har kakaduor och svarta neoner ihop - mina neoner stimmar rätt ofta även om de inte verkar så jätterädda för kakaduorina...MyrasHusse skrev:någon dvärg ciklid kanske funkar? med neoner?
022helpek skrev:Du har så rätt det är ju fråga om trygghet eller fördelar vid jagt som gör att stimfiskar stimmar. Ett bra sätt att få fiskar att stimma är väl att se till att det finns någon större fisk med samt att omgivningen är lite farlig så det kan nog vara så att lite mindre växter kan göra susen - man brukar säga att bakgrund och sidor skall ha höga växter och så skall det vara öppet vatten simvatten i mitten. Min erfarenhet är att det är bra att ha en hållplats av grottor eller växt där de kan hänga.
Här sätter du ett finger på en springande punkt - vi vet faktiskt inte vad som är bra eller dåligt för fisken eftersom beteendestudier på fisk i det stora görs på ciklider eller på laxar (som viserligen är en slags tetror men...) Tetror har man inte gjort så mycket beteendestudier på - åtminstone är det svårt att hitta någon skrift om beteenden hos tetror. Jag tror att tetror och andra stimande fiskar bara har sets som en homogen grupp (en misstanke som jag fått efter att läst en massa artbeskrivningar som rutinmässigt säger samma sak - stimmande fiskar skall vara minst 10 stycken och de är snäll eller fredliga osv - trots att de så som Buenos Aires tetran och serpatetran kan tänka sig att leva i par och gärna dra kritsträcksrand i ett akvarium för att slippa sällskap av artfränder...candra skrev:Tjena! Ja, men det är precis så jag har, höga växter och även på sidorna och öppet vatten i mitten.., stor grotta har jag också på vä sida. Men när jag fick rödmunnarna , 15 st, så stimmade det som första 3 dagarna, kul tänkte jag...mmm, men dom gick sen ihop med neonerna.
Men tänkte att jag kanske har för många och för "kort" akvarium, 121 långt och 41 djup och höjd 50...och jag har 6 st scalarer!!...men inte fan stimmar fiskarna som i filmen i tråden... Grrrrr... =)=) Men såg nu på filmen, att han släppte i dom precis, mina stimmade också sådär vid nyisläpp... =)
Ja en tjej som jag var hos, hade bara neoner i sitt akvarium, kanske var 200 cm långt.. med ca 5 växter i bara, och du dom stimmade, det var riktigt läckert, men kanske inte så bra och naturligt för fisken..?
022helpek skrev:Här sätter du ett finger på en springande punkt - vi vet faktiskt inte vad som är bra eller dåligt för fisken eftersom beteendestudier på fisk i det stora görs på ciklider eller på laxar (som viserligen är en slags tetror men...) Tetror har man inte gjort så mycket beteendestudier på - åtminstone är det svårt att hitta någon skrift om beteenden hos tetror. Jag tror att tetror och andra stimande fiskar bara har sets som en homogen grupp (en misstanke som jag fått efter att läst en massa artbeskrivningar som rutinmässigt säger samma sak - stimmande fiskar skall vara minst 10 stycken och de är snäll eller fredliga osv - trots att de så som Buenos Aires tetran och serpatetran kan tänka sig att leva i par och gärna dra kritsträcksrand i ett akvarium för att slippa sällskap av artfränder...
Konstaterade just att mina lekande fantomtetre honor faktiskt bosatt sig vid var sin växt och försvarar den växten mot alla andra av samma art... har aldrig sett det beteendet i någon beskrivning - här har vi en spännande värld att utforska och dokumentera... kom gärna med i tetra gruppen jag startat för att samla kunskap
022helpek skrev:Mats Bryzell vilket härligt inlägg du hade - jag gillar långa inlägg - och som djurpsykolog håller jag med dig om jagtbeteendet för det är ofrånkomligt att när tetrorna av de strömlinjeformade typerna stimmar så är det vid matdags vilket talar för din teori om att stim är ett jakt beteende och det är svårare att få fram det bland mätta glada tetror...
Det som är intressant att de fiskar som stimmar är mestadels dessa som du själv räknar upp, medan andra tetror som mina white fin och svar fantomtetra eller för den delen mina buenos aires och serpatetror heller verkar ha något behov av att stimma ens när de får mat eller när de blir rädda. Möjligen kan de hänga vid någon sten eller växt tillsammans när de är skraja men simma nej inte ens i mitt stora akvarium.
Serpatetrorna slog ihjäl varandra med liv och lust - de två sista tog en krita och drog ett sträck i akvariet och höll sig i var sitt hörn tills de förenade sig med resten av stimmet i fiskhimlen.
Frågan är om stimmet storlek har någon betydelse - för alla som har bra stimmande i akvarierna har ju många avlånga tetror. Man måste ha de mängder som du prata om för att se bra stim... intressant intressant
De enda i mina burkar som stimmar på riktigt är mina pansarmalar....