Tetra nu utan öga

#1 - 30 oktober 2004 09:42
Hej alla zoopetare!

Idag har en av mina svarta neontetror blivit av med sitt ena öga. Jag antar att han är chockad för han ligger på bottnen nu.

Tror ni att han kommer att klara sig? Han verkar ok annars. Jag har sett fiskar med ett öga i butiken förut och en gång följde en med hem, Piraten fick han heta, han simmade ju runt som alla andra, helt ok.

Sedan till frågan: Vem har ätit hans öga?
Jag misstänker nog koppartetrorna (har bara tre sådana kvar, tänker inte köpa fler). De är lite bitska tycker jag. Annars har jag rödmunstetror men de är så snälla. Kurvcikliderna tror jag inte heller att det är, de är så lugna. Någon som har någon idé om vem som är den skyldige?

Sedan till nästa fråga: Varför? Är de bara elaka? Måste hacka på de andra fiskarna?

Jag läste i en bok (Akvariets lexikon) att blodtetror (som jag inte har) kan äta någon svagare fisks öga och att det kan bero på att de helt enkelt är hungriga. Att de får för lite mat.

Kan det vara så? Jag försöker att inte mata för mycket. Matar kanske 2 ggr / dag med flingor och gvg-mix. Har även tubifex som de får ibland. Algtabletter / fodertabletter till malarna kanske varje - varannan dag.

Någon som har stött på samma problem? Jag vill ju inte att mina fiskar ska bli ögonlösa. Det finns väl inget som säger att problemet inte kommer att fortsätta om jag inte plockar bort den/de fisk/ar som är skyldiga?

/Peltis
#2 - 30 oktober 2004 09:49
Han är förresten död nu, klarade sig inte.
/Peltis
#3 - 30 oktober 2004 11:02
hm vad äckligt. men om du fick en "skadad" fisk med ett öga från affären tycker jag du skulle ha pratat med dom och därefter fått en ny. Bättre lycka nästa gång.. :)
har förresten också svarta neontetror, mycket fina fiskar. hur många har du?
#4 - 31 oktober 2004 10:36
Hej Lenis 3
Jo, jag var inte glad från början när jag fick en tetra med bara ett öga från affären. Men sedan blev han en liten favorit, så är det väl med de som utmärker sig. Han fick heta Piraten (som sagt) och vi tyckte han var en tuff liten firre. Han klarade sig bra under flera år.
Nu har jag 11 svarta neontetror. Och så har jag 10 rödmunstetror. Rödmunnarna stimmar jättebra. Och tillsammans är rödmunnarna och de svarta neonerna jättefina. Rödmunnarna simmar en våning under de svarta neonerna hela tiden så de konkurrerar inte om samma yta i akvariet utan matchar varandra bra.
/Peltis
#5 - 31 oktober 2004 10:58
jag fick en kilfläcksrasbora utan öga en gång.. hon i affären skakade den när hon tog upp den med håven, fast hon sa att den skulle klara sig ändå.. det gjorde han inte, han hette blodsvente i 3-4 dar, sen dog han... har nte handlat i den affären sen dess... *sur*

Annons