Är bara kardinalerna stora så har det funkat hos nig iaf. Annars är tetror med högre kroppsform bättre då de inte kommer in i munnen på skalarerna lika lätt, tex Dolkstickstetran.
Vad är det för tetra som du tänkt dig ihop med diskusen?
Jag har både Rödmunstetra och kardinaler ihop med mina diskusar och det funkar fint.
Jag har haft funderingar på kilfläckstetra eller lykttetra ihop med diskus, tyvärr är de nog bägge för små för att funka med scalarer. Andra små tetror (med högre kropp) jag funderar över är citrontetra, riotetra och fantomtetra. Pristella är en gammal favorit också så klart.
När det gäller större tetror (=scalaresäkra) så har jag tittat på Colombiatetra och Nättetra (Moenkhausia Sanctaefilamente). Kollar man på nätet så får man en väldigt splittrad bild av bägge. Vissa säger att de ska vara helt fredliga, andra att de är fenbitare under vissa omständigheter, ytterligare några skriver att de avsiktligen attackerar och slår ihjäl annan fisk. Inte så kul att ha sådana fiskar ihop med scalare (fenbitning) eller discus (stress?). Frågan är vad som stämmer? Eller är det kanske så att olika miljöer och olika individer (fiskar) gör att beteendet inom arten kan skifta? Colombiatetran är rätt vacker i alla fall ...