Hejsan.
jag ska köpa ytterfilter till mitt 540liters kar, vilket av dessa skulle ni rekomendera?
Sen så är ju am-top ganska så billigare så fundarar lite på att köpa 2st sånna, vad tror ni om det?
Pytte86 skrev:
Sen så är ju am-top ganska så billigare så fundarar lite på att köpa 2st sånna, vad tror ni om det?
*db* skrev:2st tetratec EX 1200 eller 1 aquael unimax700(plus)
jag har en tetartec och de är väldigt tysta och lätthanterliga MEN väldigt dåligt flöde och det är otroligt viktigt för att det ska fungera bra, jag har en ex 700 (700L/tim) och den pumpar inte mer än 190-200L/tim när den gått några veckor och det blivit lite skit i slangarna.... jag är mycket nöjdare med mitt fluval 205 som håller ett bra flöde månad efter månad! mitt tips är att du kör med en fluval 405 och kanske ett innerfilter för lite mer fart på vattnet!Pytte86 skrev:Hejsan.
jag ska köpa ytterfilter till mitt 540liters kar, vilket av dessa skulle ni rekomendera?
biotopofil skrev:2st Tetratec? Trodde man bara behövde pumpa dubbla akvarievolymen per timme, och då räcker väl en?
Har en tetratec 1200 i mitt 480 l och det har jag aldrig haft några problem med. 12 liter filtervolym är finfint.
Pytte86 skrev:Hejsan.
åheim skrev:aquael unimax 700 har 15L filtervolym och pumpar 1400L/tim monterad i karet med filtermaterial, det gör varken amtop, fluval eller tetratec utan de pumpar mellan 30-50% av den uppgivna pumpkapaciteten så det måste man ta med i beräkningen;) (väldigt svårt för konsumenten att veta det verkliga flödet när man köper ytterfilter:mad:) http://www.pwss.se/product.php?productid=3067&cat=308&page=1 tystare än denna finns inte i den här storlek av pump:)
Narii skrev::o varför är du inte nöjd me den? Har själv funderat på att skaffa en.
svar ja;) och aquael är tystare även om tetratec är tyst!Martin_Blomberg skrev:När jag var förbi Bromma Zoomarknad provlyssnade jag deras Aquael under växtkaren. Just det exemplaret brummade mera än Tetratecen. Har du både Tetratec och Aquael igång hemma?