Tetra AquaSafe och EasyBalance?

#1 - 30 maj 2004 12:36
Hej.

Jag har förut bara använt AquaSafe till mitt akvarievatten. Nu när jag skulle köpa nytt pga att det tog slut sa människan i affären att jag kunde köpa EasyBalance istället, för det var "samma sak fast ännu bättre med fler funktioner".

På AquaSafe står det: "renar agressivt kranvatten direkt till naturligt och riktigt akvarievatten. Ämnen i kranvattnet som är skadliga för fisken neutraliseras. Fiskarnas gälar och slemhinnor skyddas med kännbara kolloider. Med viamin B mot stress. Används vid partiellt vattenbyte och inrättande av ett akvarium."

På EasyBalance står det: "stabiliserar pH och KH-värdet på ett tillförlitligt sätt, så att syrefall med livsfara för fisken säkert kan undvikas. EasyBalance sänker dessutom fosfathalten konstant, vilket motverkar hög algtillväxt samt tillfogar livsviktiga spårämnen och mineralämnen."

Stämmer det att jag kan utesluta AquaSafe?
#2 - 30 maj 2004 12:55
Inte om du har rester av klor eller tungmetaller i ditt kranvatten.
#3 - 30 maj 2004 13:08
Hur tar jag reda på om jag har det?
#4 - 30 maj 2004 14:20
Det kan du nog presumera då det finns mer eller mindre mycket av klor i nästan allt kranvatten.

Hör med kommunen om du vill ha exakta värden.

Cheers,
/Saving the Emperor
#5 - 30 maj 2004 15:32
Hur gör ni själva vid vattenbyten? Använder ni bara AquaSafe (eller motsvarande)?
#6 - 30 maj 2004 16:17
Jag använder inga vattenberedningsmedel. jag tycker det är bara slöseri med pengar, och mina fiskar klagar inte...
#7 - 30 maj 2004 16:20
Ja, jag använder bara AquaSafe och det fungerar bra till Göteborgsvatten.
Du kan ju testa om det andra preparatet är bra, det vet man ju inte förren man testat.
Du ser hur det funkar bäst på khuli eller andra fiskar med mycket slemhinnor. Dom kommer att simma längst med rutorna och försöka lämna akvariet om det inte funkar... Det gör mina om jag inte använder AquaSafe
#8 - 30 maj 2004 16:23
Jag kör oftast med Sera Aqutan, mest därför att man då doserar 5ml/20L istället för 5ml/10L vilket ju fallet är med Tetra AquaSafe. Kort sagt, flaskan räcker längre. [:-100]

Jag använder också Ektozon i förebyggande syfte, fast jag är osäker på hur viktigt saltet är egentligen, och slänger också i några droppar Sera Nitrivec någon timme efter vattenbytet för att snabbt få igång nitrifikationsbakterierna igen.

Tja, det är nog allt tror jag.

/Gud bevare Tsaren
#9 - 30 maj 2004 16:26
Ursprungligen skickat av Hajen_89

Jag använder inga vattenberedningsmedel. jag tycker det är bara slöseri med pengar, och mina fiskar klagar inte...

Blir inte dina diskusar sjuka lättare om du inte använder det.

Mina har inte varit sjuka så länge jag har använt det, men det tog slut sist jag bytte vatten och jag var för slö för att köpa nytt.
Nu har dom blivit sjuka...
#10 - 30 maj 2004 16:53
Blir inte dina diskusar sjuka lättare om du inte använder det.

Mina har inte varit sjuka så länge jag har använt det, men det tog slut sist jag bytte vatten och jag var för slö för att köpa nytt.

Nu har dom blivit sjuka...

Nej, faktiskt inte. De är pigga och alerta.
Men det är ju från person till preson om man vill använda det. Känner många som köper en sera aqutan för 189:- en gång i månaden.
Ingen kan säga att det är varken rätt eller fel.
#11 - 30 maj 2004 17:37
Ursprungligen skickat av Gud bevare Tsaren

... och slänger också i några droppar Sera Nitrivec någon timme efter vattenbytet för att snabbt få igång nitrifikationsbakterierna igen.

/Gud bevare Tsaren

Det visste jag inte att det fanns. Jag måste rengöra mina svampar i filtersystemet 1 gång i veckan för då är det för mycket bruna bakterier i. Kan dessa vara nitrifikationsbakterierna? Är deras uppgift, som det låter på namnet, att de bryter ner nitrit?
#12 - 30 maj 2004 18:07
Du ska ha bra ögon om du ser nitrifikationsbakterierna.
I Sera nitrivec tex är det 16 miljarder nitrosomas och nitrobakter på 100 cl.

Enkel förklaring av kvävekedjan: Proteinet i fiskarnas mat omvandlas i fiskmagen till avföring och urin innehållande bl.a. ammonium och/eller ammoniak (mycket giftigt), som med bakterien nitrosomas och syre bildar föreningen nitrit = NO2 (mycket giftigt), denna förenar sig ytterligare med bakterien nitrobakter och syre, som bildar slutprodukten nitrat.
#13 - 30 maj 2004 18:15
Indeed, <b>Kramfors</b> förklaring är klockren.

Efter en filterrengöring är det extra viktigt med litet Sera Nitrivec eller liknande bakteriekultur för att snabbt få igång en fungerande biologisk filtrering igen.

#14 - 30 maj 2004 18:17
Jag har hört att det bruna är nyttiga bakterier, så jag ser dem inte en och en men en hel massa bakterier. Jag undrar om jag har tillräckligt med sådana bakterier eller om jag behöver tillsätta fler. I och med att det finns så många i filtersystemet kanske jag inte behöver tillsätta fler?

Nitratet i sin tur, bryts det också ner?
#15 - 30 maj 2004 18:48
Hej!

Nitratet i sin tur, bryts det också ner?

Nej!

Alger och växter äter i viss mån upp produkterna i fiskbajset i de olika formerna. Även nitrat.

Men det blir alltid några rester kvar och det är därför du gör vattenbyte.

Urban
#16 - 30 maj 2004 18:52
Hej Hajen.
Hur var det tidigare i år,hade du inte endel bekymmer med dina fiskar typ gälparasiter och mask i huvudet och en del annat.
Mats
#17 - 30 maj 2004 18:53
Det bruna är s*it.
En enkel förklaring till, nitrosomas och nitrobakter bakterierna "bryter" ner ammonium och nitrit det struntar i alla andra föroreningar du har i vattnet, det får andra bakterier och svampar ta hand om.
Den gegga du har i filtret ska helst inte vara där, den tar plats för nitrosomas och nitrobakter bakterierna.
#18 - 30 maj 2004 18:56
Hej Hajen.

Hur var det tidigare i år,hade du inte endel bekymmer med dina fiskar typ gälparasiter och mask i huvudet och en del annat.

Mats

Gälparasiter har alla discusar, sen beror det på deras imunförsvar, om det kan ta hand om parasiterna. Det beror ju inte på vattenbyten.
Mask i huvudet har inte mina fiskar haft, så det måste du ha förväxlat med någon annan [;)]
#19 - 30 maj 2004 19:07
Hej Hajen.
Gälparasiter har alla diskus skriver du,myckt av det folk tror är gälp. kan vara andra faktorer.Dåligt vatten är en orsak grund av allt som tillsäts vårat kranvatten typ klor,sedan har du allt nersläp från luften som hamnar i våra sjöar.Du kan åka upp på fjället så se du nerskräppningen och följderna av surt nerfall.
MVH Mats
#20 - 30 maj 2004 19:13
Ursprungligen skickat av Kramfors

Det bruna är s*it.

En enkel förklaring till, nitrosomas och nitrobakter bakterierna "bryter" ner ammonium och nitrit det struntar i alla andra föroreningar du har i vattnet, det får andra bakterier och svampar ta hand om.

Den gegga du har i filtret ska helst inte vara där, den tar plats för nitrosomas och nitrobakter bakterierna.

Jag har tidigare frågat om det bruna i svamparna och fick då följande svar av fredrikakesson:

Det bruna gojset är nytto bakterier och slam från fiskarna.Det ska vara så.Man bör dock tvätta det försiktigt i ljummet vatten när det har blivit så pass igensatt så att genomströmningen minskar.

Jag vet att det fastnar skit också, men inte endast. Det ja undrar nu är om jag behöver tillsätta fler bakterier? Vad jag förstått av svaren hittills kan det vara bra då jag rengjort svamparna, för då finns det för få nyttobakterier? De finns ju i gruset också, men kanske inte tillräckligt.
#21 - 30 maj 2004 20:10
Du kanske behöver mer filtermaterial.
Det är bara ca 30% av ammoniumet som kommer från fiskens avföringen.
#22 - 30 maj 2004 20:19
Hej Hajen.

Gälparasiter har alla diskus skriver du,myckt av det folk tror är gälp. kan vara andra faktorer.Dåligt vatten är en orsak grund av allt som tillsäts vårat kranvatten typ klor,sedan har du allt nersläp från luften som hamnar i våra sjöar.Du kan åka upp på fjället så se du nerskräppningen och följderna av surt nerfall.

MVH Mats

Isåfall skulle det vara klor i akvarievattnet hela tiden?
Det försvinner efter 24 timmar, och jag tvivlar på att det är kloret eller något annat i vattnet som gör att discus har problem med gälarna.

Annons