Testfiskar

#1 - 4 mars 2007 15:22
Byggt en bakgrund och ska fylla med vatten osv i karet om någon dag.

Hur länge behöver testfiskarna va i karet för att det ska va OK att köra ner de "riktiga" fiskarna?
HazelCR
#2 - 4 mars 2007 15:25
Det blir knepigt att försöka svara på.
Vad har du byggt för bakgrund?
Ett generellt svar från mig blir ca 1 vecka med testfiskar. Men jag skulle testa längre om jag verkligen skulle vilja anse mig säker på bakgrundsbygget.
#3 - 4 mars 2007 15:56
Frigolit, husfix, vattenfärg, epolan V lack...

Borde man inte märka på testfiskarna om det e något fel i akvariet att dom går upp till ytan o så efter bara typ 2 dagar?..

För d akvariet jag ska ha bakgrunden i används redan. så jag kmr få ha 20malawis o 7 malar i ett 100 liters, och vet inte om dom klarar sig i det så länge:/..

Jag själv har räknat tömma karet idag, silikona imorong, torka 2dagar, fylla karet, testfiskar 2dagar... Alltså att fiskarna får vara i 100litert i ca 5 dagar.
#4 - 4 mars 2007 19:29
Vad har du för testfiskar?
#5 - 4 mars 2007 21:12
Hade tänkt köpa några guppys eller neon tetror
#6 - 4 mars 2007 21:43
Det känns som att det är meningslöst att bara testa 2 dagar. Om man har ett fullt friskt akvarium och köper nya fiskar så tar det ju minst 2 dagar innan fiskarna har vant sig vid akvariumet. Är det något fel på bakgrundsbygget som orsakar problem så skulle jag gissa att det tar åtminstone några veckor innan du upptäcker problemen.

Regeln brukar vara att man skall skynda långsamt. Du kommer att ha akvariumet många år, så det borde inte göra så mycket om du tar det lugnt i några veckor innan du sätter i de riktiga fiskarna.
#7 - 4 mars 2007 23:20
hall skrev:
Hade tänkt köpa några guppys eller neon tetror

Neontetror kanske fungerar - men om bakgrunden gör att pH:t faller så lär dom inte reagera nämnvärt. Guppy är opportunist och överlever det mesta, men dör guppyn lär det vara ohälsosamt för de flesta djur. En Julidochromis borde säga ifrån direkt om det är giftigt.

EDIT: Levande dafnier brukar annars vara en klassisk testorganism, men numera finns inte levande foder i var och varannan zoobutik - och det är inte heller riktigt säsong att fånga ute. Om moina är en bra ersättare vet jag inte, men borde vara det.
HazelCR
#8 - 5 mars 2007 03:29
Neontetror kanske fungerar - men om bakgrunden gör att pH:t faller så lär dom inte reagera nämnvärt. Guppy är opportunist och överlever det mesta, men dör guppyn lär det vara ohälsosamt för de flesta djur. En Julidochromis borde säga ifrån direkt om det är giftigt.

EDIT: Levande dafnier brukar annars vara en klassisk testorganism, men numera finns inte levande foder i var och varannan zoobutik - och det är inte heller riktigt säsong att fånga ute. Om moina är en bra ersättare vet jag inte, men borde vara det.

För många år sedan, då det diskuterades att sätta gränsvärden för miljögifter i vatten, så diskuterades det bl.a. att nyttja neontetror. Tankegångarna var att man skulle uttrycka sig i hur många % som dog i förhållnade till en viss tid.
Jag tror aldrig detta togs i bruk. Vet du mer?

Det finns ju gränsvärden för enskilda ämnen, men svårigheten är väl som alltid att kunna ge ett relavant miljövärde, då fler substanser är inblandade. Det var väl det som ledde till att ta hjälp av levande fiskar, gissar jag.
#9 - 5 mars 2007 12:39
Låt lacken härda minst en vecka gärna längre, sen borde det inte vara några problem.
Största problemet med lacken om den inte får härda ordentligt är att den drar åt sig fukt och kan bli lite "mjölkaktig" till utseendet, speciellt där lacken är som tjockast.
#10 - 5 mars 2007 13:49
Problemet är jue att jag har 20 snart vuxna malawis, ca 15yngel och 9 malar i ett 100liters kar som bara väntar på att få komma tillbaka till sitt vanliga kar... Skulle jag inte redan haft fiskarna skulle jag väntat någon vecka.

Så den relevanta frågan är hur länge fiskarna klarar sig till 100% i 100liters karet.
HazelCR
#11 - 5 mars 2007 13:55
hall skrev:
Problemet är jue att jag har 20 snart vuxna malawis, ca 15yngel och 9 malar i ett 100liters kar som bara väntar på att få komma tillbaka till sitt vanliga kar... Skulle jag inte redan haft fiskarna skulle jag väntat någon vecka.

Så den relevanta frågan är hur länge fiskarna klarar sig till 100% i 100liters karet.

Länge, om du bara har något som ser till att få lite ytrörelse i karet, så att syresättningen blir tillräckligt bra samt att du matar och sköter vattenbyten.
Att fiskarna dör beror isåfall på att de får för sig att slå ihjäl varandra. Men om de går trångt nog, så kanske ingen malawi försöker upprätta något som liknar ett revir.

Eftersom du lackat bakgrunden, ska den ju vara säker att använda. Vänta tills lacken torkat/härdat och så i med firrarna!
#12 - 5 mars 2007 21:09
Problemet är inte att du har 20 fiskar i ett för litet kar
Problemet är att du har för brottom.

Låt saker ta sin tid .. dina 20 ciklider mår nog bättre i ett 100L än i ett akvarium som kanske tar kål på dom totalt istället

Fiskarna klarar sig 1mån i det lilla om de skulle vara så ... Kommer bli lite bråk o du lär byta vatten varje dag men de går.

Nästa gång planerar du lite bättre ... kanske kollar me akvariebutiken om dom kan passa dom en mån eller så mot en slant ..
#13 - 5 mars 2007 21:26
Det handlar ju inte bara om vad den nya bakgrunden ev. släpper ifrån sig utan även om nitrifikationsprocessen som vid alla uppstarter.
#14 - 5 mars 2007 22:01
Håller med ovanstående talare!! det är nog det största problemet att stoppa ner 44st fiskar i ett nystartat kar! Om jag var du skulle jag köpa typ 5 stora flajboxar och introdusera ett få antal i taget i det nya karet... fast då lär man ha ett antal innerfilter liggandes (vilket jag har ;b)
#15 - 6 mars 2007 16:14
Piscator skrev:
Det handlar ju inte bara om vad den nya bakgrunden ev. släpper ifrån sig utan även om nitrifikationsprocessen som vid alla uppstarter.

Jag har lagt mitt inkörda filter (4mån) i en spann med vatten... denna ska ner i karet.. så det borde väl inte va så farligt att lägga ner 20nästan vuxna malawis o 9 malar?.. ynglena ska stanna i 100 litarn
#16 - 6 mars 2007 21:03
Jag tror att nyttobakterierna i filtret behöver genomströmning för att överleva, men är långt ifrån säker på att jag har rätt - är på djupt vatten.. [:-96]

Hoppas att någon med bättre underbyggda kunskaper i filterbranschen kan ge säkrare information.

Annons