Byggt en bakgrund och ska fylla med vatten osv i karet om någon dag.
Hur länge behöver testfiskarna va i karet för att det ska va OK att köra ner de "riktiga" fiskarna?
hall skrev:Hade tänkt köpa några guppys eller neon tetror
Erik Åhlander skrev:Neontetror kanske fungerar - men om bakgrunden gör att pH:t faller så lär dom inte reagera nämnvärt. Guppy är opportunist och överlever det mesta, men dör guppyn lär det vara ohälsosamt för de flesta djur. En Julidochromis borde säga ifrån direkt om det är giftigt.
EDIT: Levande dafnier brukar annars vara en klassisk testorganism, men numera finns inte levande foder i var och varannan zoobutik - och det är inte heller riktigt säsong att fånga ute. Om moina är en bra ersättare vet jag inte, men borde vara det.
hall skrev:Problemet är jue att jag har 20 snart vuxna malawis, ca 15yngel och 9 malar i ett 100liters kar som bara väntar på att få komma tillbaka till sitt vanliga kar... Skulle jag inte redan haft fiskarna skulle jag väntat någon vecka.
Så den relevanta frågan är hur länge fiskarna klarar sig till 100% i 100liters karet.
Piscator skrev:Det handlar ju inte bara om vad den nya bakgrunden ev. släpper ifrån sig utan även om nitrifikationsprocessen som vid alla uppstarter.