Test av video i inlägg

admin
Christian Alfredsson
#1 - 7 januari 2009 19:11
Testar video i inlägg

admin
Christian Alfredsson
#2 - 7 januari 2009 19:12
Man skriver: [HTML]
[/HTML]
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 7 januari 2009 19:12
Funkar ju bra
admin
Christian Alfredsson
#4 - 7 januari 2009 19:14
Testa lite i denna tråd så får vi bestämma om vi ska ha kvar möjligheten. Verkar funka riktigt bra så.

Ni kan väl posta någon egen cool film som ni har på youtube här. Kanske en film på ert akvarium?
#5 - 7 januari 2009 19:22
Jag har sett dessa inlägg i ett annat forum, och jag tycker det vore kanon om det funkade här med:). Lite dumt att behöva länka till tuben var gång någon har en film att visa...
Bra jobbat!
#6 - 7 januari 2009 19:28
[youtube]mnZz5LDo_QU&[/youtube]

Edit: Funkade! :) Ska fixa lite fisk videos nu
#7 - 7 januari 2009 19:36
funkar ju toppenbra!
#8 - 8 januari 2009 14:07
Då blir det snart möjligt att länka in bilder också då? ;)
Bilagor:
#9 - 8 januari 2009 14:13
Använder man just den här koden varje gång? Var skriver man liksom den...? Sorry att jag är stenkorkad nu!

Edit; kan någon leda en gammal man i handen och berätta precis hur man gör?
Att embedda funkar ju uppenbarligen inte....
#10 - 8 januari 2009 14:30

Det funkar helt enkelt såhär att du tar adressen till filmen, exempelvis
http://www.youtube.com/watch?v=CiTl91L-8fs

Det du skall skriva inom [youtube] taggarna är således "CiTl91L-8fs"

[edit]
la in MaxB's film istället för den tidigare
#11 - 8 januari 2009 14:36
Det funkar helt enkelt såhär att du tar adressen till filmen, exempelvis
http://www.youtube.com/watch?v=zekiZYSVdeQ

Det du skall skriva inom [youtube] taggarna är således "zekiZYSVdeQ"[/QUOTE]

Jesus H. Krist... jag känner mig så jävla korkad nu alltså...[:o]

Ok - adressen till filmen kopierar jag. Går sedan till mitt inlägg här på zoopet... men sedan? Det där med youtubetaggar.. vad är det?
Sorry som självaste fan nu alltså - men det här vill jag förstå mig på.
#12 - 8 januari 2009 14:39
provar igen
#13 - 8 januari 2009 14:42
Taggar är ett uttryck man brukar använda inom bla. programmering. En tagg har en början och ett slut, exempelvis taggen för fet stil börjar med [B] och slutar med [/B.] (utan punkt), likadant är det för taggen för att lägga till videoklipp ifrån youtube. Börjar med [youtube] och slutar med [/youtube.](utan punkt).

När du citerade mitt inlägg så såg du hur taggen för att lägga in den youtubefilmen såg ut:)
#14 - 8 januari 2009 14:42

Edit; HOHOHOOOOO nu kom jag på det!

Den här funktionen måste ju få stanna!
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 8 januari 2009 14:43
[SIZE=4]OBS OBS OBS[/SIZE]

Samma copyrightregler gäller självklart för videos som för allt annat.
För att ni skall få rätt att lägga in videos så måste det vara era egna eller så måste ni ha tillstånd till detta.
#16 - 8 januari 2009 14:43
Bra jobbat MaxB:)
#17 - 8 januari 2009 14:47
Sultanen skrev:
Taggar är ett uttryck man brukar använda inom bla. programmering. En tagg har en början och ett slut, exempelvis taggen för fet stil börjar med [B] och slutar med [/B.] (utan punkt), likadant är det för taggen för att lägga till videoklipp ifrån youtube. Börjar med [youtube] och slutar med [/youtube.](utan punkt).

När du citerade mitt inlägg så såg du hur taggen för att lägga in den youtubefilmen såg ut:)

Ah, käre Sultan, jag kom på det ändå, har ju en liter tapetklister i skallen - men tack att du tog dig tid att hjälpa mig!:)
Det här är en grej jag väntat länge på.
Man har ju embeddat miljoner filmer i div. bloggar och sånt tidigare men fasen vad gott om man fortsättningsvis kan göra på detta sätt här på zoopet!
#18 - 8 januari 2009 14:48
Tja Max :)

Så här funkar det med taggarna som beskrivs ovan.

Leta på din Film. och klicka på den, sen kopierar du namnet utan ? och = precis som jag gjort ovan.
#19 - 8 januari 2009 14:49
Ah han komma en hel del svar innan jag var klar ;P
#20 - 8 januari 2009 14:56
[SIZE=4]OBS OBS OBS[/SIZE]

Samma Copyright regler gäller självklart för videos som för allt annat.

För att ni skall få rätt att lägga in videos så måste det vara era egna eller så måste ni ha tillstånd till detta.

Är det verkligen så när man bara länkar?
Vet att det är Zoopets tolkning av copyrightlagen, men vart går gränsen juridiskt.
Det är ju en stor skillnad att kopiera och lägga på en egen server (typ som det fungrara med bilderna på Zoopet i dagsläget) och att bara länka in material som faktiskt ligger kvar på ursprungsplatsen (i detta fallet med filmerna, på Youtubes servrar)
#21 - 8 januari 2009 14:59
Klart man borde få länka? :X
#22 - 8 januari 2009 15:01
Well, ta en titt på piratebay som länkar till en hel del copyrightskyddat material, det borde väl vara ett bevis på att det inte är olagligt att länka?
#23 - 8 januari 2009 16:10
Mitt tittande killiägg:

:d
#24 - 8 januari 2009 16:16
underbar!!
#25 - 8 januari 2009 18:20
"IW8JHQfTJss"
#26 - 8 januari 2009 18:23
sikket mög, fattar inte...
Men cool funktion, måste ju få stanna!
#27 - 8 januari 2009 18:23
http://www.youtube.com/watch?v="IW8JHQfTJss"
#28 - 8 januari 2009 18:23
Bah..!:mad:
#29 - 8 januari 2009 18:31

[youtube]IW8JHQfTJss[/youtube.]
Ta bara port punkten ur raden ovanför så funkar den:)
admin
Christian Alfredsson
#30 - 8 januari 2009 18:46
Skapa nya trådar och lägg era filmer i så det blir lite diskussion
#31 - 8 januari 2009 18:49
Bra om folk lär sig använda funktionen först, det jag saknar är en knapp under den "avancerade" svarsmodulen som infogar youtubetaggarna och när du ändå är igång så rensa bort ett par av de onödiga knapparna som folk ändå inte använder typ [PHP][HTML][CODE] taggarna.:)
admin
Christian Alfredsson
#32 - 8 januari 2009 18:54
När det gäller YouTube så har de inget emot att man länkar videofilmer: http://www.youtube.com/youtubeonyoursite , det är snarare så att de vill att man ska göra det. Den som vi länkar till har kvar copyrighten. Det som kan vara problem är om man länkar till filer som inte får ligga där. Det bör ju Youtube plocka bort då det är deras ansvar.

Fördelen med denna videolänkning är att det enbart går från den siten som så tydligt talar om att det är bra att länka till videofilmerna.
#33 - 8 januari 2009 18:56
Sultanen skrev:

[youtube]IW8JHQfTJss[/youtube.]

Ta bara port punkten ur raden ovanför så funkar den:)

[youtube]"IW8JHQfTJss"[youtube]
#34 - 8 januari 2009 18:57
:d:d:dnu så, tackar för hjälpen!:d:d:d
#35 - 8 januari 2009 19:56
Så lite så:)
#36 - 8 januari 2009 21:05
admin skrev:
När det gäller YouTube så har de inget emot att man länkar videofilmer: http://www.youtube.com/youtubeonyoursite , det är snarare så att de vill att man ska göra det. Den som vi länkar till har kvar Copyright en. Det som kan vara problem är om man länkar till filer som inte får ligga där. Det bör ju Youtube plocka bort då det är deras ansvar.

Fördelen med denna videolänkning är att det enbart går från den siten som så tydligt talar om att det är bra att länka till videofilmerna.

Håller med till viss del. Det kan, med en sådan policy från Youtubes sida, aldrig kan bli någon diskussion.
Men att någon upphovsrättsinnehavare till något på internet (vad som helst) säger att man inte får länka, är ju nästan samma sak som att säga att man inte ska titta/lyssna/känna på verket i fråga.

"Titta gärna på min tavla när den hänger i mitt galleri, men du får inte titta på dokumentären på tv som filmades i mitt galleri"

Finns det överhuvud taget något fall, någonstans, där någon fällts för brott mot upphovsrättslagen pga så kallad "hot-linking"?

Som en liten parentes:
Att vissa servrar gör "hot-linking" omöjligt (rent tekniskt) har knappast med upphovsrätten att göra, utan snarare server belastning som inte genererar att annonser visas, och därmed går annonsintäkter förlorade.
admin
Christian Alfredsson
#37 - 9 januari 2009 08:42
Det är rätt som du säger att det varit ett tekniskt problem. Jag skulle dock vilja ha någon text från YouTube som säger att videofilmer blir länkade om man laddar upp dem.

Letade igår kväll efter min gamla akvarierumsfilm men hittade den inte. Får göra en ny.
#38 - 9 januari 2009 11:30
Sultanen skrev:
Bra om folk lär sig använda funktionen först, det jag saknar är en knapp under den "avancerade" svarsmodulen som infogar youtubetaggarna och när du ändå är igång så rensa bort ett par av de onödiga knapparna som folk ändå inte använder typ [PHP][HTML][CODE] taggarna.:)

Kan vi få en sådan? Tror folk kommer ha mycket lättare för att komma igång och använda funktionen då, de flesta har inte läst denna tråd och går annars miste om funktionen om de inte ställer frågan i en kommande tråd när de ser en länkad video.
#39 - 9 januari 2009 11:49
NIC skrev:
:d:d:dnu så, tackar för hjälpen!:d:d:d

Satan så mager han ser ut att vara nu.....har du slutat mata El Biggo med kardinaltetror eller ?
#40 - 9 januari 2009 12:01
admin skrev:
Skapa nya trådar och lägg era filmer i så det blir lite diskussion

är det bara youtube som gäller eller funkar google video med?
admin
Christian Alfredsson
#41 - 9 januari 2009 12:08
Jag kan fixa Google video också men vill bara ha en medans vi testar.

Du kanske kan svara på varför man ska aktivera Google video också?
#42 - 9 januari 2009 13:07
admin skrev:
Jag kan fixa Google video också men vill bara ha en medans vi testar.

Du kanske kan svara på varför man ska aktivera Google video också?

Nja det behöver man väl inte. Det är bara jag som som lagt mina filmer på google. :)
#43 - 10 januari 2009 08:47
Mycket roligt med Test av video i inlägg ska bara bli Guldmedlem med ! :d :p ;)
#44 - 10 januari 2009 09:51
Är det ok nu då att lägga in filmer som inte är ens egna eller ska vi behöva lägga in hela länken?
#45 - 10 januari 2009 11:32
Länka material kan man ju göra hej vilt. Det är väl när man tex kopierar en bild, sparar ner den på sin egen dator och postar den någonstans man är olaglig. Att posta en länk är helt okej. Kanske var det ni skrev innan men jag tyckte det var lite oklart?

Och detta räknas som att länka trots att filmen syns här, och inte bara skrivs som en länk, eller?
#46 - 10 januari 2009 12:06
Länka material kan man ju göra hej vilt. Det är väl när man tex kopierar en bild, sparar ner den på sin egen dator och postar den någonstans man är olaglig. Att posta en länk är helt okej. Kanske var det ni skrev innan men jag tyckte det var lite oklart?

Och detta räknas som att länka trots att filmen syns här, och inte bara skrivs som en länk, eller?

Jag tror att Kjell menar att inte ens det är tillåtet.
#47 - 16 januari 2009 19:51
Tycker de är mycket roligt att ni som har filmer slänget upp dom här :d
admin
Christian Alfredsson
#48 - 16 januari 2009 21:13
Jag tycker man ska göra separata trådar. Testtråden kan vara till för de som vill lära sig.
#49 - 16 januari 2009 21:39
Men när man filmar med kameran så kan man ju inte lägga in det formatet rakt in på youtube, hur gör man då för att byta format? Typ från Mov?
#51 - 17 januari 2009 06:49
Men det programmet gick väl bara att använda om man redan hade lagt upp en film på youtube och sen ville konvertera den till annat format?
#52 - 17 januari 2009 07:11
har nu testat att lägga upp .mov .gp3 och wmi på youtube men inga har blivit klara på mindre än 5 minuter, varav jag har stängt av dom.

Är det normalt att det tar så lång tid, eller vad gör jag fel?
#53 - 17 januari 2009 07:15
admin skrev:

Och där har jag ingen aning om vad jag ska söka på. :p
#54 - 17 januari 2009 07:29
JojjeN skrev:
har nu testat att lägga upp .mov .gp3 och wmi på youtube men inga har blivit klara på mindre än 5 minuter, varav jag har stängt av dom.

Är det normalt att det tar så lång tid, eller vad gör jag fel?

Japp det är normalt - det tar rejält med tid - det är bara att vänta...
Youtube formaterar dessutom om filmen efter uppladdningen vilket också tar tid.
admin
Christian Alfredsson
#55 - 17 januari 2009 07:42
Låt den stå på längre än 5 minuter. Något timme innan du ger upp.
#56 - 17 januari 2009 08:54
Jag tittade innan hur stort mitt video klipp blev, 60 mb. W00t tänkte jag, men lät det stå på i en timme. Sen stod det att det var klart, men att video klippet inte var tillgängligt att titta på. Om jag nyss lagt upp filmen så skulle jag vänta några minuter till. Så jaja. Vi får väl se hur dewt går.
#57 - 17 januari 2009 08:57
[youtube]btSjubqIxvM&[/youtube]

Edit: YES! nuså, tackar Christian! :D
#58 - 18 januari 2009 09:52
Jag använder "Total Video Converter" och "Any Video Converter".
Gratisprogram, lätta att använda, så kan du konvertera innan du lägger upp filmen.
#59 - 26 januari 2009 10:29
En film där mina Haplochromis sp. "red back scraper" och Lipochromis sp. "matumbi hunter" matas med räkrom.

Fler filmer här.

Annons