TEST äv nitrit etc.

#1 - 6 februari 2006 11:24
Gjorde alldeles precis ett test med en Aquavital multistick

ph: ca7,2
dkh: 15
dgh:>14
nitrit: ok (vitt, inget kryss)
nitrat: 10

vad betyder allt detta nu då?

Mvh /Ulrika
#2 - 6 februari 2006 12:34
att du har lyckats med ditt vatten :P
PH är ju hur surt/basikskt ditt vatten är och vad som är rätt beror på vad dina fiskar vill ha
Nitrat behöver dina växter men får inte bli förmycket.
KH är hårdheten (hur stor buffert vattnet har)
Nitrit är skadligt och bör bara finnas i låga halter eller inget alls
GH har jag alldrig brytt mig om faktiskt ... mitt följer kh
#3 - 6 februari 2006 12:45
AHA!!! Så det beror alltså inte på vattnet att mina fiskar dör? Neontetrorna speciellt.
#4 - 6 februari 2006 12:49
hmm ditt KH värde e kanske lite högt
vad har du för test .. Har du ingen referns skala på ditt test som säger vad gränsvärden är
#5 - 6 februari 2006 12:55
Nä, ingen referens om bra värden på instruktionen. Bara hur testet skall göras...
#6 - 6 februari 2006 13:00
du läser väll av dom mot en färgskala
står det inget på den färgskalan?
#7 - 6 februari 2006 13:20
Ja, kanske...
det står:
dKH= Karbonat hårdhet
1* (grad) dKH=1,78* (grader) TAC
1* (grad) dKH= 21,8 ppm.

Vet inte vad detta betyder dock... sen sår det ngt linkande på dGH, men det var la inte så relevant?
#8 - 6 februari 2006 13:27
men du ?
2st neontetrer 2 barber?

Dom dör nog anv ensammhet

ha minst ett stim på 10st av tetror och 6st barber
#9 - 6 februari 2006 14:09
Ja du... Jag hade ju det.... men de dör ju bara! Hade ett stim med 11 neontetror, nu har jag 2 kvar... Jag försöker ju ta reda på vad som ha hänt! *SUCK*
#10 - 6 februari 2006 14:28
när gjorde du vattenbyte sist
vad har du för inredning osv
vad har du för filter
#11 - 6 februari 2006 14:32
Hur mkt i dKH ska man ha då???

Vattenbyte i fredags.
Sand, stenar, växter, 2 rötter.

Nytt filter
#12 - 6 februari 2006 14:38
vilket filter?
vad för stenar ?
vilken sand ?

Försökte titta på din zoon men du har länkat fel tydligen
#13 - 6 februari 2006 15:41
UNI filter 1000
Vanliga stenar (ingen aning vad för sort.. Hittade i naturen för flera år sen)
(Haft akvarium i flera år förut å)
Småkorning sand
#14 - 6 februari 2006 16:42
filtret verkar va mer än tillräkligt för ditt akvarium

Dina stenar kan va problemet
kolla om det verkar vara metaller i dom
testa o ta ur dom o göra ett vattenbyte på 50% och ett till nån dag senare
#15 - 6 februari 2006 16:51
Jasså!! Ojdå! Men dem har jag använt förut, och då gick det bra. Fast å andra sidan då bodde jag i Märsta (det dog nog då m) och nu bor jag i Uppsala.
Hur kan man kolla om det är metall i dem? Vart kan man få tag på metallfria stenar då??
#16 - 6 februari 2006 16:54
Kom på en sak till. har väldigt mkt med syrebubblor i karet. Både från en speciell syrepump samt ifrån filtret.
#17 - 7 februari 2006 13:10
[QUOTE=Ullis]AHA!!! Så det beror alltså inte på vattnet att mina fiskar dör? Neontetrorna speciellt.[/QUOTE]

Hur länge har du haft fiskar i akvariet? Har du märkt något avvikande beteende som att de simmar vid ytan och kipar efter syre?

Jag visste inte att kranvattnet i Uppsala var så hårt. Vet du om din sand eller dina stenar är kalkhaltiga?

Använder du vattenberedningsmedel vid vattenbyten?

Jag skulle nog ta bort luftpumpen om jag vore du. Det räcker med filtret. Luftpumpen driver snarare CO2 ur vattnet vilket inte är bra för växterna, vilket i sin tur kan tom innebära mindre syre.
#18 - 7 februari 2006 14:50
Åh herregud!!

Är det syret som dödar dem?? Oj oj oj!! Ska ta bort det då! Räcker det med det syre som kommer ut via filter pumpen=?
#19 - 7 februari 2006 15:20
Nej, det är inte syret som dödar dom. Och att ditt KH-värde är lite högre än genomsnittet spelar inte nån roll. Jag misstänker att neontetrorna dör pga ammoniak eller nitrit. (Multisticktest är inte alltid pålitliga.) Är karet nystartat? Du har iallafall nytt filter (utan bra bakterier?). Det kan vara så att neontetrorna råkade ut för ammoniak- eller nitritspikar vid uppstarten av karet. Det satte ner deras immunförsvar och så dör dom i följdsjukdomar nu.
#20 - 7 februari 2006 15:38
[QUOTE=dinajel]Nej, det är inte syret som dödar dom. Och att ditt KH-värde är lite högre än genomsnittet spelar inte nån roll. Jag misstänker att neontetrorna dör pga ammoniak eller nitrit. (Multisticktest är inte alltid pålitliga.) Är karet nystartat? Du har iallafall nytt filter (utan bra bakterier?). Det kan vara så att neontetrorna råkade ut för ammoniak- eller nitritspikar vid uppstarten av karet. Det satte ner deras immunförsvar och så dör dom i följdsjukdomar nu.[/QUOTE]

Precis, jag tror också på ammoniak. Luftpumpen är inte bra för växterna (vilket även innebär mindre syre i vattnet), men det kan inte vara den som dödar dem. Ammoniak är det första giftet som bildas i ett nystartat akvarium, innan bakteriefloran hunnit etablera sig.

Tillsätter du nån form av bakteriekultur?

Vattnet syresätts bäst genom att rikta utblåset från filtret så det blir cirkulation vid vattenytan. Växterna bidrar också till ett syrerikare vatten. Luftpumpar är däremot inte bra.
#21 - 7 februari 2006 15:38
Har haft igång karet i ca 4-5 månader. Det senaste neontetrestimmet inandlades i december /typ 19e el 20e). satte igång karet i september, då jag flyttade.

Jag behöver ej ta bort syrepumpen dådå??
#22 - 7 februari 2006 15:42
Varför säljs luftpupar dådå?
Hade ingen förut, men när jag skaffat det verkade fiskarna mkt aktivare...
Jag blir förvirrad o villrådig..... :(
#23 - 7 februari 2006 15:53
[QUOTE=Ullis]Varför säljs luftpupar dådå?
Hade ingen förut, men när jag skaffat det verkade fiskarna mkt aktivare...
Jag blir förvirrad o villrådig..... :([/QUOTE]

Luftpumpar kan användas för att driva bottenfilter, men det är ett gammalt system. Ett fungerande filter är det enda du behöver.

Det finns en del information om filter, akvarievatten och annat att läsa om du klickar på länkarna på första sidan.
#24 - 7 februari 2006 16:09
Så då behövs ej det separata syresystemet. Det räcker alltså med filtret. det finns ett syresystem på den, det går bra?
#25 - 8 februari 2006 01:12
[QUOTE=Ullis]Så då behövs ej det separata syresystemet. Det räcker alltså med filtret. det finns ett syresystem på den, det går bra?[/QUOTE]

Ja det går bra. Ta bort luftpumpen och rikta istället utblåset från filtret så att det blir cirkulation vid vattenytan.

Annons