Terrarium Projekt

JeBoro
#1 - 12 november 2009 17:47
Hej!

Tänkte börja med ett litet projekt i mitt gamla 375L akvarium. Tanken är att jag ska göra ett terrarium av detta och bygga bakgrund av frigolit + gamla btn moduler. Ett måste är en vattendel och en landdel.

Just nu har jag många ideer och förslag på hur det ska se ut. Och mitt största problem är att jag har ingen aning om vad jag ska ha för djur i. Kan ju vara en bra sak och veta vad jag ska ha i innan jag börjar bygga och här behöver jag ER hjälp. Jag vill ha förslag på vad jag kan ha för djur i, grodor ödlor mm.

Är väldigt sugen på att komma igång och bygga och bilder kommer med så fort jag har börjat men först vill jag ha lite hjälp med val av djur och gärna tips till bygget med.

Tack på förhand Jesper:)
#2 - 12 november 2009 17:52
ska du ha "stora" ödlor som typ vattenagam eller leguan så är vattendelen ganska svår att hålla ren ...
men ska du ha typ salamander så är det nog lättare. dock trivs salamander i lite skitigare vatten så ska du ha fiskar i vattnet så kan det bli svårt
JeBoro
#3 - 12 november 2009 18:03
Tack för snabbt svar :)

Ja salamandrar är intressant och fiskar är inget tvång, men eftersom jag alltid har haft akvarium innan så känner jag att vatten måste jag ha på nåt sätt haha. Hur många olika sorter salamandrar finns det att få tag på.
Har letat mycket efter info men har inte hittat så mycket. Jag har varit här på zoopet länge som är en utmärkt sajt men har inte hittat så mycket här heller
#4 - 12 november 2009 18:06
nja det är mest fisk i huvusak här.

Jag tycker det skulle ascoolt om du hade lite landkrappor!! skulle nog även funka ihop med elbukssalamandrar. och kanske nån klockgroda till vattendelen??
JeBoro
#5 - 12 november 2009 19:05
Det var ett bra förslag, krabbor har jag inte haft en tanke på. Finns det ingen risk att dom skadar grodor eller ödlor om man har dom tillsammans?

Hittade lite info om orientalisk klockgroda http://hem.bredband.net/bombina/index.html
Någon som har erfarenhet av den?
#6 - 13 november 2009 03:51
Krabbor är nog bättre att skippa. Som i länken att försöka t ex ge 2-3 stycken syrsor åt en groda/gång är väl mycket. Möjligen hussyrsa men såna vill man inte ha någon som råkar rymma. Fältsyrsor som inte är vuxna är säkrare då. Ställ en burk i kylen tills dom är tröga och mata sen. Lättast är att helt enkelt mata i terrariumet. Ger man syrsor, oavsett vilken, så släpp in en åt gången bara så man har koll så inga blir kvar. Klockgrodor är vackra, aktiva och lättskötta grodor annars. Maten behöver inte ens vara levande när grodorna varit i ett tag. Men man måste peta på det så att det rör sig lite med en smal pinne t ex.
Går kanon med fiskar i vattendelen oxå.
JeBoro
#7 - 14 november 2009 09:56
Ok tack för tipsen :)

Ja det lutar åt klockgroda men man vet aldrig det är lätt att ändra sig, men det ska bli kul att prova på något annat än bara fisk.

Slänger in bilder så snart jag har börjat är som sagt var bara i planeringsstadiet än.
Tack Eriahl och Karrokaja för tipsen än så länge, kommer nog behöva mer hjälp sen :)
#8 - 14 november 2009 11:05
vi hade klockgroda i ett par år. trevliga krabater måste jag säga! lättskötta med. vi hade i en liten pump i vattendelen och sen massa rötter...

växter hade vi dracena, javaormbunke, javamossa och anubis... alla dessa kan växa ovan vatten om dem har fötterna i plurret! :)

lycka till!
JeBoro
#9 - 18 november 2009 10:17
En liten fråga till. Jag tänkte ha mossa i akvariet sen och jag undrar om man kan ta mossa ifrån skogen och i så fall vilken sort funkar bäst?

Jesper :)
#10 - 18 november 2009 16:05
Jag har kört med mossa från stenar så gör det inte så mycket om det råkar bli lite torrt någon gång. Är det fuktigt eller man duschar varje dag så är mossa från marken roligare kanske den verkar ha lättare för att växa tycker jag. Som sagt ta bort barr och kolla så inga myrbon åker med in. På landdelen tänker jag mossan då.
#11 - 18 november 2009 17:22
Slänger in på ett par klockgrodor. Äter spindel på sista med nyfikna guppy som åskådare
#12 - 18 november 2009 18:06
eriahl snygga grodor
#13 - 18 november 2009 21:19
Krokodil!!! när den blir för stor så får du ett par shyssta stövlar :d
JeBoro
#14 - 19 november 2009 11:37
eriahl skrev:
Jag har kört med mossa från stenar så gör det inte så mycket om det råkar bli lite torrt någon gång. Är det fuktigt eller man duschar varje dag så är mossa från marken roligare kanske den verkar ha lättare för att växa tycker jag. Som sagt ta bort barr och kolla så inga myrbon åker med in. På landdelen tänker jag mossan då.

Ok, tack för tipset
Och fina bilder på klockgrodorna :)
JeBoro
#15 - 19 november 2009 11:37
bong skrev:
Krokodil!!! när den blir för stor så får du ett par shyssta stövlar :d

Haha, nej krokodiler låter jag djurparker ta hand om :)
JeBoro
#16 - 6 december 2009 23:22
Jaha, satt förut idag och tänkte att nu är det dags att börja lite med mitt projekt.
Tog fram mina bitar av BTN moduler som jag har sen innan och tyckte att jag visste precis hur jag skulle ha det.
Jag tänkte bygga upp ett vattenfall i högra hörnet och dela av vänsterdelen av akvariet med en glasskiva. Sen hade jag tänkt ha en liten "bäck" från vattenfallet till vattendelen.
Ju mer jag tänkte på hur jag ska göra ju mer avancerat skulle det bli.
Så nu är jag tillbaka på ruta ett och jag har två alternativ.

1. Dela av vänster eller höger del av akvariet med vattenfall i vattendelen.
2. Dela av så att jag har vattendel hela framsidan och landdelen mot bakrutan.

Hjälp mig med tips kan inte bestämma mig hur jag ska göra.

Jesper
#17 - 7 december 2009 00:44
Lite svårt att se framför mig. Men att som i alt2 med vatten längs hela framrutan är snyggast tycker jag iaf. Kan ju köra en del av vattendelen ända till bakrutan någonstans oxå. Då slipper man se ev jord, grus eller vad man nu har i botten på landdelen. Man kan göra så det inte är en rak avdelning bara. Limma avdelningsglasen i vinklar så bredare landdel på någon plats eller sida. Kanske svårt att förstå mitt försök till beskrivning. Utan bild åtminstone.
JeBoro
#18 - 7 december 2009 10:00
Tack för tipset!

Jo jag tror att jag förstår precis vad du menar, tänkte i samma banor igår efter jag skrev inlägget.
Ska försöka fixa guld-medlemskap med så jag kan lägga in bilder på bygget.

Har även varit inne på Djurmagazinet i Jönköping och så fort jag är klar ska dom ta hem några klockgrodor åt mig
:)
#19 - 7 december 2009 17:09
jag måste lägga fram en rekomendation om slamkrypare, de är härliga djur som om de trivs blir väldigt tåliga, jag har en stor gammal Barbarus som bor i ett som är litet mer än 375l. De kräver en del men är förvånande tåliga och få djur har väckt mitt intresse mer.
jag ska själv snart påbörja ett prodjekt att bygga nytt akvaterrarium åt honom då mitt gamla akvarium inte går in i mitt nya boende.
#20 - 7 december 2009 17:38
Slamkrypare är riktigt söta små krabater.
Måste dock få titta in och rekommendera en alldeles landlevande liten krabat - grön Anolis. Lätta, vackra och absolut förtjusande ödlor som trivs med hög luftfuktighet. De skulle stormtrivas med så mycket utrymme, och då kan du ju tillägna vattendelen åt en firre eller två. ^^
JeBoro
#21 - 8 december 2009 10:06
Pickles skrev:
Slamkrypare är riktigt söta små krabater.

Måste dock få titta in och rekommendera en alldeles landlevande liten krabat - grön Anolis. Lätta, vackra och absolut förtjusande ödlor som trivs med hög luftfuktighet. De skulle stormtrivas med så mycket utrymme, och då kan du ju tillägna vattendelen åt en firre eller två. ^^

Ja jag har kollat lite på dom och dom är häftiga, någon som vet om dom funkar tillsammans med klockgrodor. Eller är det som med dom flesta andra ödlor att dom ska helst va själva?
JeBoro
#22 - 11 januari 2010 08:43
Är nu färdig med vattendelen. Det blev ett vattenfall på vänstersidan och vattendel hela framsidan. Har delat av vatten och landdel med glasskiva.
Jag var i affären igår för att köpa jord att fylla landdelen med, alla sorter innehöll någon slags gödsel. Den ekologiska matjorden innehöll hönsgödsel. Är det någon som vet vart jag kan få tag på matjord som ej innehåller gödsel.
JeBoro
#23 - 14 januari 2010 23:57
Jag hittade vad jag sökte igår. Köpte en säck med torv 100% ren utan gödning eller gödsel
#24 - 15 januari 2010 01:26
När kommer bilderna? :) Nyfiken på hur vattenfallet ser ut :D
#25 - 15 januari 2010 12:06
Jag håller med Nubi - var är bilderna? ^^

Angående ogödslad matjord köper man nog bästa varianten hos privatpersoner (vet att pappsen säljer med jämna mellanrum i alla fall, så det finns säkert söderöver också.) skulle jag tro.
Är du fortfarande liiite inne på anolisar, by the by? Vi hade våra tillsammans med eremitkräftor och det verkade inte störa endera parten. Skulle inte tro att de bryr sig nämnvärt om grodor heller.
Det enda jag kan tänka mig är att äggen möglar om de skulle få för sig att lägga några i en sådan fuktig miljö, men dem är det ju bara att plocka upp.
Gogo!
JeBoro
#26 - 4 februari 2010 03:30
Ja jag vet inte vad jag ska skylla på, har ej fått tummen ur och blivit guldmedlem än :P. Ingen som vet nån bra sida där man kan lägga upp bilder och länka till.

Karet är färdigt men är upptagen med ett nytt projekt :P.
Jag adopterade min systers sköldpadda som hon inte kunde ha kvar längre och jag håller på att bygga ett eget terrarium till honom. Det är lite panik för han bor för tillfället i mitt 375l och han möblerar om för fullt.

Men gärna tips om hemsida så kan jag nog hinna lägga ut bilder om några dagar.
#27 - 4 februari 2010 09:31
Photobucket är en sida. Försök inte smita undan utan bilder nu.
JeBoro
#28 - 4 februari 2010 21:16
Haha, nej jag ska försöka ta mitt ansvar på den biten :)

Tack för tipset!

Är nu reggad på photobucket

Annons