Terranatos dolichopterus

#1 - 15 juli 2009 16:55
Det visar sig att jag just dragit hem vinsten på Aquabid: 20 ägg från Terranatos dolichopterus. Till ett svinaktigt högt pris förvisso men i alla fall: det finns många slags galenskap!

Jag tar tacksamt emot synpunkter på skötseln av dessa rara och förunderliga fiskar.

För den som kan spanska finns bilder från deras habitat här: http://elkilliclub.org/foro/index.php?topic=746.0
#2 - 15 juli 2009 17:39
Köpte ägg av den en gång men äggen försvann allt eftersom. Så jag har fått för mig att äggen är ganska känsliga.
#3 - 25 juli 2009 09:34
Hur går det med kläckningen ?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 juli 2009 09:45
Väldigt snygga och de har en rätt ovanlig kroppsform för att vara killis.
Har aldrig haft den - men det gick snygga exemplar på Killiutställningen i Köpenhamn förra året så jag har i alla fall sett den IRL oxh det var en av de arterna jag fastande för där.
#5 - 25 juli 2009 10:21
Jag tror att jag läst för länge sedan någonstans att man får räkna med att 80% av äggen försvinner under torkningsperioden. Inte precis någon nybörjarart i alla fall.
Var det du som betalade 40 plus euro för äggen förresten?
#6 - 25 juli 2009 15:54
Yes, det var jag och det var ju alldeles för mycket. Äggen har inte kommit. Nej, inte någon nybörjarart precis. En utmaning!
#7 - 27 juli 2009 17:07
Så nu har äggen kommit. 25 enligt paketet. Kläckning om ytterligare 3 månader! Så här ser det ut så långt. Några ägg är synliga som mitt på den andra bilden. Det finns alltså gott om för planering av akvariet.
Bilagor:
#8 - 21 oktober 2009 17:09
Nu har det så äntligen blivit dags att blötlägga äggen.

Efter 1 dygn inga synbara tecken men idag på morgonen (1,5 dygn) syntes ett litet yngel och nu när jag kom hem från jobbet kan jag räkna till åtminstone 3. Så i med massvis med toffeldjur och annat smått som stått på odling sedan i våras.

De är rätt så skygga och gömmer sig helst på ytan av torven eller nedgrävda i den. Här är i alla fall ngr bilder på dem som de ser en dag gamla.

Det här är riktigt spännande!
#9 - 24 oktober 2009 16:25
Ynglen verkar leva ännu! I alla fall två av dem. De är små och verkar vara delikata, mycket små och nästan genomskinliga. Inte undra på att Terranatos anses svår. Det gäller väl att få dem över första tiden.

De är svåra att upptäcka: gömmer sig i torven eller bland rottrådarna från Salvinia, står alldeles blickstilla under långa stunder och simmar fritt bara när det vankas mat så jag kan inte få ut torven och torka om den. Det får vänta till senare. Men jag är väldigt nöjd med att de lever så långt!!! [:-100]
Bilagor:
#10 - 24 oktober 2009 16:45
Så här ser förresten barnkammaren ut. Det är en fotokyvett som jag använder och som står en ngt större plexiglasbehållare för att stå lite stadigare. Tyvärr är den ljusblå i färgen. Flytväxterna är Salvinia natans, som är bra för sina långa rötter där mat och yngel kan uppehålla sig..
#11 - 25 oktober 2009 13:46
Kul att du lyckades kläcka dessa :) Men hur fixar du vattenkvalitén i så små behållare?
#12 - 27 oktober 2009 18:07
Jag är inte säker på att jag fixar det. Min tanke är att maximera matinnehållet genom att hålla volymen nere. Plus vattenbyte. Det har fungerat med andra killis men om det fungerar med denna????

I vart fall fick jag en annan idé i förrgår och hällde över hela innehållet i en större burk (kanske 2 liter) då jag misstänkte att vattnet kanske blev för varmt.

Det är svårt att veta hur många yngel som lever för de för en dold tillvaro. Det är förvisso inga exhibitionister. Från början såg jag bara en t.ex. men efter ett tag visade det sig att jag hade 3. Om två har dött nu är frågan. I vart fall ser jag då och då ett yngel. T.ex. för bara 10 minuter sedan sågs det till men är nu komplett spårlöst försvunnet. Men de är som sagt väldigt diskreta. Och små. Och genomskinliga. Och orörliga. Vem vet - kanske alla tre finns där nergrävda i torven eller så finns det bara kvar ett.

Om detta inte lyckas kommer nästa steg vara att fiska upp torven, torka om den och pröva i ett mer inrett akvarium där de kan leta mat i skrymslen och vrår. Ibland tror jag vi städar för mycket i våra burkar.
#13 - 14 november 2009 20:11
Beställt ytterligare 25 ägg. Nu har jag en bättre idé om hur man skall göra med dem. Ett yngel kvar i alla fall från första omgången.
#14 - 14 november 2009 20:20
Då får man hålla tummarna att det blir fler överlevare från dessa då ;)
Hur stort har ynglet blitt nu då ?
#15 - 15 november 2009 20:26
drd skrev:
Då får man hålla tummarna att det blir fler överlevare från dessa då ;)

Hur stort har ynglet blitt nu då ?

Inte mycket större men det lever och växer fast långsamt.
#16 - 22 november 2009 10:33
En bild från idag på karet. Nere i vä hörn ser man ynglet. Karet är ju inte precis ngn skönhetsupplevelse men granskar man bottenlagret i ett rejält förstoringsglas ser man massvis med småvarelser (maskar, hoppstjärtar och annat) och det är väl det som håller ynglet vid liv. Så smått har jag börjat ge artemia och det hoppas jag skall få fart på tillväxten.

Nu väntar jag spänt på nästa sändning med ägg, nu när jag bättre vet hur jag skall göra för att rädda alla yngel som kläcks.
#17 - 22 november 2009 13:42
Surt att det eventuellt bara vart 1 yngel på första äggen....mycket dyr fisk du har där! 40 euro för ett yngel som man knappt ser! :p

Jag har spänt läst alla dina trådar om detta! Jag väntar just nu på mina första ägg!
#18 - 22 november 2009 15:30
Markus1984 skrev:
Surt att det eventuellt bara vart 1 yngel på första äggen....mycket dyr fisk du har där! 40 euro för ett yngel som man knappt ser! :p

Jag har spänt läst alla dina trådar om detta! Jag väntar just nu på mina första ägg!

Jo, priset får jag bara skylla mig själv för. Den här gången kostar det 28 €. Så vet jag också lite mer hur man går tillväga. Läropengar förvisso! Samtidigt är jag glad att i alla fall ett yngel fortfarande lever och frodas. Ett litet framsteg får man väl kalla det.

Det var nog matbrist som tog kål på två yngel. Man skall inte ha för rent har jag lärt mig. Plus någon enkel anordning så att man kan fånga upp torven för omtorkning och det hade jag inte riktigt planerat för. Nu blir torven i en liten glasskål.
#19 - 22 november 2009 15:58
Jag kommer nog också nöja mig med några få kläckta exemplar! Och som sagt är det ju läropengar..!

Tillsammans med mina 50 ägg skulle det finnas c:a 20000 artemia ägg också som ligger i torven..

Jag måste öva lite på att kläcka artemia! mina försök hittils har inte gått så bra :)
#20 - 22 november 2009 17:25
Markus1984 skrev:
Jag kommer nog också nöja mig med några få kläckta exemplar! Och som sagt är det ju läropengar..!

Tillsammans med mina 50 ägg skulle det finnas c:a 20000 artemia ägg också som ligger i torven..

Artemia lär inte kläckas i sötvatten - är det thai fairy shrimps du menar?
Och ja - kläcka artemia är viktigt om man skall dra upp killiyngel.
Och gärna större levande foder längre fram...
#21 - 22 november 2009 17:29
erikthur skrev:
Artemia lär inte kläckas i sötvatten - är det thai fairy shrimps du menar?

Och ja - kläcka artemia är viktigt om man skall dra upp killiyngel.

Och gärna större levande foder längre fram...

Det stod i förklaringen att det är en påse med 50st fiskägg samt c:a 20000 artemia ägg, så jag uppfattade det som att det skulle ligga i samma påse och kläckas samtidigt...

Ska göra ett försök att kläcka lite artemia imorgon!
#22 - 23 november 2009 19:42
Två yngel! Till min stora överraskning upptäckte jag precis att det finns ytterligare ett yngel i burken, ett som är ngt mindre. Någon gång har jag funderat om det inte finns fler - det som fanns där liksom förflyttade sig lite väl snabbt från ett ställe till ett annat. Mycket riktigt - det finns ett till. Väl att märka har jag inte torkat om torven. Jag tänkte mig inte för när jag startade upp så den möjligheten fanns knappast.

Det reser två frågor: måste man torka om eller kläcks alla levande ägg så småningom bara man väntar? Den andra: hur länge överlever ett ägg under vatten?
#23 - 24 november 2009 05:02
Torka om är helt klart rekommendationen. Äggen har fem oilka vilopauser (om jag kommer ihåg rätt) så en del ägg ligger och väntar på en ny torrperiod. Även om en del ägg kan kläckas sent så är chansen att få mer ägg kläckta större om man torkar om.
#24 - 29 november 2009 18:14
Jag tror att det senaste ynglet inte fanns från början utan är en senkomling (utan torkning då). Torven fick helt enkelt bli liggande.
#25 - 29 november 2009 18:34
whatever - torka om är reglen.
Som man säger i SKS - if they don´t hatch - dry, dry again.
:)
#26 - 1 december 2009 18:13
Har just fått nästa laddning ägg men som inte är redo för vatten förrän april/maj nästa år. Tååålamoood! Men då vet jag lite bättre hur man gör.
#27 - 1 december 2009 18:52
legob skrev:
Har just fått nästa laddning ägg men som inte är redo för vatten förrän april/maj nästa år. Tååålamoood! Men då vet jag lite bättre hur man gör.

Jag som tycker det är jobbigt att vänta till 20:e december för att kläcka mina! :|
Bilagor:
#28 - 14 december 2009 12:46
Hej på er.
Allt detta låter ju skitspännande! Jag är inbiten ciklidist men har börjat lite med Killis.
kan man beställa på vintern?
var beställerni ifrån? www.aquabid.com?
finns det ingen i sverige man kan beställa lite av?
/Carl
#29 - 14 december 2009 14:38
Beror väl lite på var du bor - det finns ju Skandinaviska Killisällskapet och några affärer i storstäderna med tillgång till killis - ssk Södermalms akvarieaffär.
Jag skulle inte köpa ägg på aqubid under vintern.
#30 - 17 december 2009 17:05
De små liven har överlevt och vuxit. Tyvärr är de [COLOR="DarkOrange"]enormt[/COLOR] svårfotograferad - rent otroligt snabba som de är. Så här blev det i alla fall häromveckan.

De har ett väldigt lustigt sätt att hoppa fram på bottenmaterialet. Man skulle kunna tro att det är små grodor och inte fiskar.

Nästa vecka tänkte jag försöka skopa över dem i ett nytt kar och torka om torven - om det nu inte är för sent för resterande ägg.
#31 - 17 december 2009 17:25
Det vet man aldrig - men torka om skulle jag iaf göra.
#32 - 17 december 2009 18:20
Ni som handlat på aquabid, hur går det till med betalning och leverans, jag har aldrig beställt från utlandet.
Jag vet att jag inte ska beställa förän temperaturen gått upp.
#33 - 17 december 2009 18:35
Det beror på säljaren.
Paypal, Western Union t ex (alt dollar/euro i rek brev)...
Leverans - oftast brev, ibland rek...
Räkna med extrakostnader...
#34 - 17 december 2009 19:08
Skickar jag pengar per posten?
Med extrakostnader menar du frakt?
Är det någon speciel säljare du kan rekommendera eller avråda från?
#35 - 17 december 2009 19:27
Paypal (via e-mail) är nog vanligaste betalningssättet.
Extrakostnader - frakt, rek el WU-avgifter etc...
Har inte kollat in Aquabid på ett bra tag så jag kan/vill inte ge några omdömen egentligen.
#36 - 17 december 2009 21:16
Saturnus80 skrev:
Ni som handlat på aquabid, hur går det till med betalning och leverans, jag har aldrig beställt från utlandet.

Jag vet att jag inte ska beställa förän temperaturen gått upp.

De gånger jag har beställt har det fungerat utan problem men PayPal är nog alternativet man skall välja.
#37 - 17 december 2009 21:23
Ok, tack så mycket. :)
#38 - 15 februari 2010 20:37
Efter översvämning juldagen (smältvatten från taket) fick akvarierna hastigt flyttas om och det tålde fiskarna inte. Båda är döda [:-123] så nu får jag invänta nästa runda av ägg och pröva igen. Fast nu med lite mer erfarenhet [:-100].

Bl.a. kunde jag notera att ynglen grävde ner och gömde sig i torven och ogärna simmade fritt. Alltså bör man ha ett bra bottenlager och förmodligen tätt tätt med växter. Så det får bli en burk för kläckning och överföring av ynglen till den riktiga burken ett och ett och i kläckningsburken lägger jag torven i en liten plastburk så att jag kan skilja ynglen från äggen.
#39 - 10 juni 2010 19:04
Det var väl i februari som jag köpte nya ägg på aquabid. Jag hanterade dem lite slarvigt och de torkade åtminstone 2 ggr så jag trodde nog inte att det skulle ge något men se! Åtminstone två mini-mini-yngel kunde jag sikta idag. Stora är de inte och inte lätta att upptäcka.

Det man ser är den lilla vita plastburken som torven med äggen kom i. Det runt omkring är gammalt akvariegrums plus zillioner med amöbor, cyclops osv.. Flytväxterna är Salvinia. Allt för att hålla de små liven på gott humör. Asken tänkte jag fiska upp efter ett tag och torka om.

Jag vet inte - den fisken har jag fått på hjärnan. Jag skall lyckas!
#40 - 12 juni 2010 19:57
Bra kämpat Legob! Vad är det för burk du använder och var kar du köpt den? Ser inte ut som en vanlig (svindyr) Petbox? Det går åt en del byttor när man är killiot...

Mvh
Winnie
#41 - 12 juni 2010 21:23
Nu har jag hittat [COLOR="RoyalBlue"]tre[/COLOR] yngel och efter det tog jag upp torven idag, lät den stå i ett annat kar under några timmar ifall ngt yngel hade gömt sig där - men inte. Så nu står den på torkning.

De är [COLOR="SeaGreen"]rysligt[/COLOR] små och [COLOR="SeaGreen"]fantastiskt[/COLOR] svåra att upptäcka och dessutom blixtsnabba. De gillar inte att bli påtittade med ficklampa. Antingen håller de sig precis över bottenslörpet eller uppe bland Salviniarötterna som nog är rätt så perfekta gömställen för små yngel.

Byttorna kommer från Akvarievalvet här i Norrköping. Det är såna där med gallerförsett plastlock och en liten genomskinliga lucka. De är rätt så billiga när de är små. (Denna håller väl en 3-4 liter tror jag). Plasten är en aning rökfärgad tyvärr och plast är ju plast och repar lätt. Men så här till yngel passar de perfekt.
#42 - 14 juni 2010 10:59
Winnie skrev:
Bra kämpat Legob! Vad är det för burk du använder och var kar du köpt den? Ser inte ut som en vanlig (svindyr) Petbox? Det går åt en del byttor när man är killiot...

Mvh

Winnie

Tycker det ser ut som en petbox från Exoterra (?). I och för sig brukar de inte vara rökfärgade, men det finns i alla fall några olika "märken" på petboxar. Har sett en del slitna varianter som sålts begagnat i djuraffärer som varit lite rökfärgade dock.

Tycker inte petboxar är speciellt dyra egentligen, åtminstone inte om man jämför med vad man skulle få betala för ett glasakvarium. Man har ju köpt en del petboxar, men föredrar helt klart glasakvarium. Men petboxarna fyller en utmärkt funktion som yngelakvarium/förvaring av överbliven fisk.

Herpers Choise (http://herperschoise.se/) har annars ett rätt bra utbud på petboxar, de har bl.a. Hagens jättevariant på 38 liter :D
#43 - 15 juni 2010 17:02
Skarpa ögon har du. Exoterra är precis vad det är. Eftersom jag aldrig minns priser kan jag säga vad de kostade men inte var de mycket i alla fall. Och precis som du säger är de väldigt praktiska vid yngel och annat smått.

Ynglen lever och frodas av allt att döma. Jag matar för glatta livet med mängder av fr.a. toffeldjur men också annat smått-smått, t.ex. ättiksålar och mikromask. Hittills är de tre och torven står på torkning. Allt verkar lovande.
#44 - 19 juni 2010 14:19
Dagens bilder på ynglen som växer rätt så fort och redan börjar få teckning. Det är samma yngel men på ena bilden är huvudet skarpt och på andra stjärten.

Jag kan knappt tya mig till torven är färdigomtorkad (oops! - ett nytt svenskt ord).
#45 - 22 juni 2010 18:04
Fina bilder!
#46 - 26 juni 2010 17:21
Här är en rar liten filmsnutt som jag råkade fånga när jag testade närbilder på min splitter nya videokamera (Sony DHR-CX550VE).

" target="_blank">

I sista scenen kan man nästan se hur den lilla nano-hjärnan funderar på vad det är den ser: "Månne det är ätbart?" Inte! På tok för stort! [:-96]

Senaste bilderna på det mellanstora ynglet. När de är små gömmer de sig i bottengrumset, nu helst bland rötterna till Salvinia.
#47 - 2 juli 2010 15:45
Katastrof! I förrgår natt rev en av katterna (bengalen är starkt misstänkt) ner burken. Hela härligheten på golvet på morgonen och det som såg så lyckat ut.
#48 - 9 juli 2010 10:25
Efter olyckan med katten lyckades jag övertala en tysk odlare (www.samskillifish.com) att sälja några fiskar och igår kom två par för 45 €.

Här är några bilder från händelsen och en från akvariet.

Nu har jag sett den omtalade breating bag också och det var väl de som höll fiskarna vid liv för både tyska posten och svenska verkar ha gått ner i sommarkoma.
#49 - 9 juli 2010 12:59
Vad var det mer i plastpåsarna?
#50 - 9 juli 2010 20:01
Hade faktiskt tänkt tipsa dig om hans Aquabid-auktioner när jag läste om din lilla olycka, men glömde bort det. Breathing bags är riktigt bra.

Vad tog han för frakten förresten?
#51 - 12 juli 2010 17:46
erikthur skrev:
Vad var det mer i plastpåsarna?

Vatten.:D
#52 - 12 juli 2010 17:49
oaken skrev:
Hade faktiskt tänkt tipsa dig om hans Aquabid-auktioner när jag läste om din lilla olycka, men glömde bort det. Breathing bags är riktigt bra.

Vad tog han för frakten förresten?

Själva frakten gick på 15 € och hela härligheten (4 fiskar i bästa kondition) gick på 45 €, alltså 15 € per par. Kan man knappast pruta på.

Här är f.ö. en länk till breathing bags: http://www.novalek.com/kordon/articles/breathing_bags.html
#53 - 12 juli 2010 19:12
Tyckte det såg ut som stora snäckor på bilden. Har själv köpt på mej ett 80-tal kordonbags för några år sedan men mitt enda experiment med dessa blev inte så långvarigt. Försöksfisken dog efter någon vecka. Tunna plastpåsar är det.
#54 - 12 juli 2010 19:59
Mjo, de är tunna. Men jag tycker de är förvånansvärt hållbara för att vara så tunna. Kanske kvalitén har förbättras nu på senare år? Vad vet jag. Minns att Akvarielagret gjorde ett experiment med Guldfiskar när påsarna var nya för en massa år sen. Vill minnas att de var i påsarna i åtminstone 2 veckor, men mitt minne kan svika mig.
#55 - 13 juli 2010 09:03
legob skrev:
Själva frakten gick på 15 € och hela härligheten (4 fiskar i bästa kondition) gick på 45 €, alltså 15 € per par. Kan man knappast pruta på.

Här är f.ö. en länk till breathing bags: http://www.novalek.com/kordon/articles/breathing_bags.html

Okay, bra pris då med tanke på att han sålde dem på Aquabid för 25€ paret. Men han fick dem ju inte sålda så han kanske var villig att gå ner i pris :)
#56 - 31 augusti 2010 17:12
Nyfiken på uppdatering.
:)

Annons