Termometer att lita på?

#1 - 20 juni 2013 21:46
Hejsan,
Jag har nu 5st olika termometrar till akvarierna och om jag sätter dem i samma burk så diffar det mer än 4 grader[:-9] mellan den högsta och den lägsta.

Var hittar man riktigt bra termometrar som man kan lita på?

Mvh
Popper
#2 - 20 juni 2013 21:56
Popper skrev:
Hejsan,

Jag har nu 5st olika termometrar till akvarierna och om jag sätter dem i samma burk så diffar det mer än 4 grader[:-9] mellan den högsta och den lägsta.

Var hittar man riktigt bra termometrar som man kan lita på?

Mvh

Popper

Det är nog egentligen mer än fråga om vad termometern får kosta. Billigaste termometrarna från 20 kronor ska man nog inte ha alltför höga krav på exakt temperatur.
De är nog i de flesta fall konsekventa i sin felvisning.

går termometern ner till 0 grader kan du ju göra en egen enkel kalibrering med isvatten... Du får ett hum om hur rätt de visar.

Vill du veta exakt är det nog krönta laboratorietermometrar för dyra pengar som gäller, eller 4-5 likadana billiga så visar de förhoppningsvis lika ;)
#3 - 20 juni 2013 22:07
Jag kör vanliga glastermometrar för 15-30kr och de visar alla en väldigt korrekt temperatur, mina 5 diffar absolut inte mer än en halv grad sinsemellan...
#4 - 20 juni 2013 23:38
Elektroniska ute/inne termometrar brukar visa fel, fast vara konsekventa. Jag har en labb-glastermometer jag litar på, den använder jag för att kalibrera mina elektroniska termometrar. Den jag har nu visar t.ex. 2 grader för lågt ute, och 2 grader för högt inne.

Har man ingen termometer man litar på får man hoppas att majoriteten av de termometrar man faktiskt har visar rätt, dvs att den riktiga temperaturen är ungefär medelvärdet på alla termometrarna.
#5 - 21 juni 2013 04:52
När man köper en termometer - välj då en som visar närmast ett medelvärde i butiken (jämför åtminstone några stycken )- ta inte bara den första i mängden.
Christer5
#6 - 21 juni 2013 08:29
Är det inte märkligt att det inte finns att köpa en temometer som visar rätt temperatur till rimligt pris !
#7 - 21 juni 2013 08:43
Jo, det är märkligt.
Jag antar det är för att ett par grader hit eller dit inte spelar någon verklig roll om man bara vill veta "är det varmt ute idag?".
Christer5
#8 - 21 juni 2013 08:59
Men man tycker att dom som tillverkar akvarietermometrar kunde ha en exklusivare modell som visar rätt .

Skulle gärna betala bra för en sådan. :)
#9 - 21 juni 2013 09:11
Ja det är ju när man som jag har diskus i runt 30 grader som det är otäckt att inte veta om det handlar om 26 grader eller 34grader i verkligheten, det är ju en enorm skillnad!
Jag har inte tänkt på detta som ett problem förrän jag av misstag skiftade två termometrar och det plötsligt blev så stor skillnad.

Var får man tag i en labb-termometer och vad är ett ungefärligt pris på en sån?

Mvh
Popper
Christer5
#10 - 21 juni 2013 09:30
Ett par graders fel kan ju betyda mycket nu när det är varmt.
#11 - 21 juni 2013 10:09
Men viktigaste är att fisken trivs - den tittar aldrig på termometern ;)
Ha aldrig övertro på värden. Lita på fisken o din fingertoppskänsla ;)
Försökt få tag på någon form av termometer i Filippinerna?
Vem behöver en termometer där egentligen. Ibland är det varmt och ibland ännu varmare.
Men jag hittade en till slut - för kyl o frys...
#12 - 21 juni 2013 10:54
Jag har inga termometrar alls,

doppar lillfingret i vattnet när jag matar. Det har funkat bra så här långt..
#13 - 21 juni 2013 11:23
doppar lillfingret i vattnet när jag matar. Det har funkat bra så här långt..

Så kör jag normalt - allt mellan 20 och 30 är OK och med lite erfarenhet är det intervallet lätt att känna med fingret - men jag använder termometer när jag ligger på extrema värden, framförallt när jag övervintrar fisk.
Christer5
#14 - 22 juni 2013 08:54
Man håller koll på vattnet och gödning samt olika former av belysning,varför skall man inte hålla koll vattentemp. ?
#15 - 22 juni 2013 09:45
Den här har jag, kostar 70:- köpt på Biltema - funkar alldeles ypperligt:).
#16 - 22 juni 2013 10:10
http://www.termometer.se/
Där har du alla möjliga modeller från enklaste till riktigt bra prylar.
#17 - 22 juni 2013 11:58
Inger H skrev:
Den här har jag, kostar 70:- köpt på Biltema - funkar alldeles ypperligt:).

Hur har du testat att den visar rätt?
#18 - 22 juni 2013 12:16
Azur skrev:
Hur har du testat att den visar rätt?

Jag har testat den tillsammans med två likadana + tre akvarietermometrar - det diffar på några tiondelar mellan dom. Har även en flyttermometer, som "reserv" i karet. Att jag använder den här nu, beror på att jag ledsnat på alla sugproppar, som lossnar till slut.

//Inger
#19 - 22 juni 2013 19:52
Temperaturmätning är ett bök. De vanliga termometrarna som är rimligt prissatta ligger vanligen på en onogrannhet på +- 1 grad, dvs visar terometern 22 grader så kan man anta någorlunda troligt att termometerns verkliga temperatur är nånstans mellan 21 - 23 grader. Det gäller alltså vanliga digitala eller vätsketermometrar. IR-termometrar är ännu lurigare, problemet är att de ofta ger ett så bra värde så man blir invaggad i säkerhet. Men när man kommer utanför vad de passar för, då kan det gå galet så helt bort i skogsbrynet, felvisningar på trettio grader är fullt möjligt. Det handlar dels om man mäter på material som ligger utanför inställningen (och billiga IR går inte ens att justera), dels om att man får in nån störning, t ex om man står framför glas och mäter så kan man få in reflekterad strålning från sig själv och mäta sin egen temperatur.

Nå, en vettig termometer mäter alltså med +- 1 grad, det finns exaktare men ju bättre man vill ha, ju djupare får man gräva i plånboken. Men det är en sak till, notera vad det står ovan att vad termometern visar är termometerns temperatur. Där finns ytterligare felkällor som kan ställa till det ordentligt. När det gäller just akvarium så är det inte så illa, att mäta i vatten är någorlunda säkert även om det går att ställa till det med sånt också. En felkälla är ju om man använder en sån där termometerremsa att sätta på utsidan, dels är de måttligt exakta, dels kan avkylningen från luften påverka.

Mäter man rumstemperatur däremot eller i all synnerhet om man mäter i ett terrarium så är det inga problem alls att komma flera grader från verkligt värde och det har alltså inget med kvalitén på termometern att göra, det är rent fysikaliska problem med strålning som gör att termomterns temperatur och den verkliga temperaturen kan skilja sig åt rejält.

Temperaturmätning är svårt. Temperaturmätning med precision är dessutom dyrt. Det innebär inte att man skall strunta i det men att man skall vara medveten om att det alltid finns en osäkerhet. På ett vis var det bättre med de gamla glastermometrarna, man läste mot en skala och såg att det inte blev helt exakt. Nu kan man ha en digital och läsa av 22.3 grader och så tror man att det betyder att det verkligen är 22.3 grader. Tyvärr men så enkelt är det alltså rakt inte.
#20 - 27 juni 2013 20:22
Tack för den redogörelsen :)

Jag få försöka "kalibrera" termometrar jag har och plocka den som visar mest riktigt och sedan märka upp hur fel de andra visar. Vet någon var man kan få en termometer "kontrollerad"?

Anledningen att jag vill veta mer exakt vad tempen ligger på är att jag håller diskus och dessa bör gå i relativt varmt vatten under uppväxt, ibland kan man även behöva köra en värmekur (35-36grader) mot flagelater och då kan 2-3 grader för mycket vara förödande.

MVH
Popper

Annons