termometer

#1 - 7 december 2007 15:17
köpte en sån där billig glastermometer för typ 39 spänn i dag och den visar 26-27 grader men doppvärmaren är inställd på 22 och rummet ligger åxå på 22 grader vad tror ni? är det doppvärmaren som är galen eller visar termomotern fel ?om de är 27 grader är väl det lite väl för min blåciklider? :confused:
#2 - 7 december 2007 15:23
Brukar värmaren vara på mycket? Isåfall är det nog termostaten som är fel.

Om du vill ha samma temperatur i akvariumet som i rummet behöver du inte ha någon värmare.
#3 - 7 december 2007 16:28
nja den e inte på så mycket tycker jag lite då å då
#4 - 7 december 2007 16:31
Vi har ingen doppvärmare, men ändå har vi en temp i karen på 26-27 grader (och jag lovar, vi har _inte_ så varmt inne... :p). Förmodar att lysrören värmer upp ganska rejält.
Men om du har den temperaturen och doppvärmaren är ställd på 22 grader, så borde den aldrig gå. Så nåt lurt är det, antingen i termometern eller i doppvärmaren?
#5 - 7 december 2007 16:49
kände på värmaren nu å höll fan på bränna fingrarna av mig så nu åkte den ut la i en digital temp nu (en sån där inne/ute temp å den visar att akvariumet och rumstempen ligger på 24,1 så det är väl ok antar jag
#6 - 7 december 2007 16:51
Lägg termometern i rummet och kolla om den fortfarande visar 26-27 gr
exempelvis på rumsbordet om det finns vidsega:rolleyes:
MVH PETER
#7 - 7 december 2007 17:05
evilsteken skrev:
kände på värmaren nu å höll fan på bränna fingrarna av mig så nu åkte den ut la i en digital temp nu (en sån där inne/ute temp å den visar att akvariumet och rumstempen ligger på 24,1 så det är väl ok antar jag

Då är det termostaten på värmaren som antingen totalt gått sönder eller som bara är dåligt kalibrerad.
#8 - 7 december 2007 18:25
evilsteken skrev:
köpte en sån där billig glastermometer för typ 39 spänn i dag och den visar 26-27 grader men doppvärmaren är inställd på 22 och rummet ligger åxå på 22 grader vad tror ni? är det doppvärmaren som är galen eller visar termomotern fel ?om de är 27 grader är väl det lite väl för min blåciklider? :confused:
som Lena skriver så är den inte kalibrerad, det så att doppvärmare stämmer aldrig med gradskalan!!! du är tvungen att mäta tempen på vattnet och lära dig att tex 22grader på doppvärmaren är = 27gr i verkligheten. alltså 5 grader i felkalibrering!
#9 - 7 december 2007 20:34
åheim skrev:
som Lena skriver så är den inte kalibrerad, det så att doppvärmare stämmer aldrig med gradskalan!!! du är tvungen att mäta tempen på vattnet och lära dig att tex 22grader på doppvärmaren är = 27gr i verkligheten. alltså 5 grader i felkalibrering!

okej tack för svaren hade ingen aning om det =) jag kör utan värmare ett tag nu för ca 23-34 grader borde väl vara helt okej för min blåciklider
#10 - 7 december 2007 21:30
jag har aldrig använt någon värmare, tycker det är enklast så.

men vissa fiskar ska ju ha varmare än vad man klarar att få med rumstemperatur + lampa.
jag tycker endast man behöver doppvärmare då, eller om man börjar få riktigt låga temperaturer. så kör utan :)
#11 - 7 december 2007 22:03
jag brukar kontrollera varje dag och snarare varje gång jag tittar in i akvariet ,,, själv hade jag problem med doppvärmare och dess termostat och fick den utbyt =) nu funkar det bra =)
Tycker att glas termometer är mkt bättre än de "digitala " man klistrar på ....
har en från juwel om nån vill ha helt ny =)

Annons