tempskillnad, kondens

#1 - 5 mars 2008 08:29
En fundering:
Hur pass stor temperaturskillnad går det att ha mellan vattnet i ett kar och den omgivande luften (kallt vatten/varm luft) innan det bildas kondens på glaset?
Antar att luftfuktigheten också spelar in på resultatet, men finns det något generellt gränsvärde?
#2 - 5 mars 2008 10:00
jag vet inte exakt men jag har ett öppet kar med 25gradigt vatten och 20 i rummet och det avdunstar alldeles för mycket, som tur är så är det ett litet kar men hade det varit ett 500 liters så hade jag antagligen fått problem...
#3 - 5 mars 2008 10:13
Om du ska få kondens på glaset, så måste det vara ordentlig temperaturskillnad, i och med att kondens sätter sig på den kallare ytan på en varm plats. Då måste alltså temperaturen i rummet kyla glaset så mycket att utsidan glaset blir många grader kallare än innehållet i akvariet. Det här kommer du med högsta sannolikhet inte vara med om.
Alltså... Kondens skulle du kunna få om rummet är väldigt varmt på sommaren och akvariet då håller ett antal grader kallare temperatur än rummet.
#4 - 5 mars 2008 10:23
... jag läste bara rubriken och då missförstod jag den riktiga frågan! Har du varmare i rummet än akvarievattnet så får du ingen kondens på glaset!
#5 - 5 mars 2008 10:34
Dahla skrev:
Om du ska få kondens på glaset, så måste det vara ordentlig temperaturskillnad, i och med att kondens sätter sig på den kallare ytan på en varm plats.

Jo, det vet jag, frågan var Hur stor temperaturskillnad

Dahla skrev:
Då måste alltså temperaturen i rummet kyla glaset så mycket att utsidan glaset blir många grader kallare än innehållet i akvariet. Det här kommer du med högsta sannolikhet inte vara med om.

Hur menar du nu?
Glaset kommer, om det inte är Väldigt tjockt glas, att hålla ungefärligen samma temperatur som vattnet, det kommer inte att anta rummets temperatur så länge vattnet håller en annan temp.
Glaset kommer att hålla en låg temp pga låg temp i karet, medan luften i rummet kommer att hålla en högre temperatur pga.. uhm.. rumstemperatur.

Dahla skrev:
Alltså... Kondens skulle du kunna få om rummet är väldigt varmt på sommaren och akvariet då håller ett antal grader kallare temperatur än rummet.

Tanken var att kyla vattnet i akvariet, antingen med överdrivet dyr vattenkylare eller något hemmaknåpat - det är därför jag funderar om huruvida kondens kommer uppstå eller ej
Även om det inte blir något av projektet så är det kul att veta om det finns något gränsvärde :)
#6 - 5 mars 2008 10:37
åheim skrev:
... jag läste bara rubriken och då missförstod jag den riktiga frågan! Har du varmare i rummet än akvarievattnet så får du ingen kondens på glaset!

Hallå här, det får jag väl visst?
Vatten i gasform i varm luft -> kall yta (glaset på ett kylt akvarium) -> vatten kondenseras
#7 - 5 mars 2008 10:40
Jo, precis. Du behöver väldigt tjockt glas och väldigt hög temperaturskillnad för att få kondens om du har varmare i akvariet än i luften.

Så det var kylare du pratade om... Vet inte riktigt vad som gäller där. Kan tänka mig att lufttrycket spelar stor roll här, samt luftfuktigheten.
Enklast är väl att testa med en burk cola i rummet där du har akvariet?
Sätt några i kylen, plocka ut efter olika lång tid, öppna och mät innehållets temperatur och se om det blir kondens på burken när du ställer den där!
#8 - 5 mars 2008 10:47
När jag fyllt upp nya kar har jag märkt att kondens brukar uppstå vid temperaturskillnader på ca 12-14 grader mellan vatten- och lufttemp.
#9 - 5 mars 2008 10:51
Jag fyllde nyss mitt 400-liters med 8-gradigt vatten. Hade ca 17-18 grader i rummet. Blev ingen kondens, så det Whistler säger kan mycket väl stämma. Jag var väl i och för sig väldigt nära kondens då.
Sen kanske det är lite skillnad, eftersom mitt är gjort av 10mm akrylplast.
#10 - 5 mars 2008 11:08
Om man får kondens eller ej, beror på daggpunkten.
Det är vid den temperaturen som omgivande luft når 100% relativ luftfuktighet, och kondenseras.

Daggpunkten kan beräknas ungefärligt ( +/- 1 grad ca ) med hjälp av denna formel:
Td= Temperatur för daggpunkten
T = Temperatur i rummet
RH = relativ luftfuktighet i rummet
Td = T - ( [ 100-RH ] / 5 )

Tar exemplet Dahla nämner:
Vi har 18 grader inomhus och en relativ luftfuktighet på 40% (normalt vid den här tiden på året)
Daggpunkten blir då: 18 - ( (100-40) / 5 ) = 6 grader.

Det är alltså den temperatur när kondens börjar bildas, så din observation är korrekt, det var nära daggpunkten :)
#11 - 5 mars 2008 11:46
Precis ett sånt svar jag ville ha, med formel och allt, tack :D

Så, säg att jag har 21+/-2 grader inomhus och RH 60%

alltså 20+/-2 - ((100-60)/5) = 12+/-2 grader

Men, värdet 5 där, var kommer det ifrån? varför 5?
#12 - 5 mars 2008 12:15
Den formeln är en approximation, jag antar att någon räknade fram att det var lämpligt :p
Jag såg nu att den formeln inte bör användas under 50% RH, det ger större fel, ovanstående beräkning är därför inte helt exakt.
Det finns en mer exakt formel också, men den utelämnade jag för att inte krångla till det mer ;)

Knappade ihop en liten Excel-lathund av den mer korrekta formeln:
http://www.botia.se/xls/daggpunkt.xls

EDIT: Husägare, tänk på att man kan använda den här formeln för att se om man riskerar fukt i krypgrunden också ;) (gissa varför jag kan den...)
#13 - 5 mars 2008 12:26
Lånar tråden lite.

Jag har problem med alldeles för mycket kondens på den heltäckande lysrampens undersida i ett av mina akvarier. Tempen i akvariet så här års ligger runt 25 grader och i lägeheten har jag ca 20.

På sommaren är det inte lika farligt även om tempen i akvariet blir mycket högre. Ända upp mot 28 ibland.

Skulle det bli mindre kondens i fall jag borrade några små hål i rampen? Fast då kommer det mindre behagliga ljuset från lysrören att synas va?
#14 - 5 mars 2008 12:33
Har du täckglas mellan rampen och karet?
#15 - 5 mars 2008 12:39
Har nu rotat litet och formeln Td = T - ( [ 100-RH ] / 5 ) gäller endast för relativ luftfuktighet över 50%

Annars används formeln

Td = (b * y(T,RH))/(a - y(T,RH))

Där
y(T,RH) = (a*T)/(b+T) + Log2.72 (RH/100)
b= 237,7
a= 17,27

"Log2.72 (RH/100)" innebär alltså log med basen 2,72 på RH/100 om det inte framgick.
kan inte lura ut hur man anger bas för log på min miniräknare, så jag kan inte kolla om formeln stämmer - kan någon assistera? vad blir Log2.72 (RH/100) om RH = 40?
#16 - 5 mars 2008 12:40
Jag kanske ska börja uppdatera tråden innan jag skriver inlägg som redan besvarats medans jag skrev ._.
#17 - 5 mars 2008 12:43
Loial skrev:
Har du täckglas mellan rampen och karet?

Nej det har jag inte (glömde skriva det). Det skulle bli alldeles för bökigt med den där heltäckande rampen. Men jag har inte heller täckglas i något av de andra akvarierna och där är kondensen inget problem.
#18 - 5 mars 2008 12:46
Är den här rampen av aluminium och dom andra av plast så borde det förklara en del. Har du varmare i det här karet? Är den här rampen tätare än dom andra?
#19 - 5 mars 2008 12:52
Öronräv skrev:
"Log2.72 (RH/100)" innebär alltså log med basen 2,72 på RH/100 om det inte framgick.

kan inte lura ut hur man anger bas för log på min miniräknare, så jag kan inte kolla om formeln stämmer - kan någon assistera? vad blir Log2.72 (RH/100) om RH = 40?

testa "ln(RH/100)" istället (log2.72 = ln).
#20 - 5 mars 2008 13:08
batski skrev:
Lånar tråden lite.

Jag har problem med alldeles för mycket kondens på den heltäckande lysrampens undersida i ett av mina akvarier. Tempen i akvariet så här års ligger runt 25 grader och i lägeheten har jag ca 20.

På sommaren är det inte lika farligt även om tempen i akvariet blir mycket högre. Ända upp mot 28 ibland.

Skulle det bli mindre kondens i fall jag borrade några små hål i rampen? Fast då kommer det mindre behagliga ljuset från lysrören att synas va?

Det du paratar om batski är inte samma sak som kondens på utsidan av glaset. Din kondes beror på att vattnet dunstar från akvariet och kondenseras när det kyls av på insidan av rampen. Din lösning är att kyla ner luften mellan vattnet och rampens insida, dvs ventilation, så att inte så mycket vatten avdunstar och skapar en hög luftfuktighet inne i rampen.

Det som det Öronräv pratar om är kondens på utsidan av akvarieglaset pga att rumsluften kyls ner av akvariet. Lösningen i extremfall är dubbelglasat akvarium.
#21 - 5 mars 2008 13:18
Loial skrev:
testa "ln(RH/100)" istället (log2.72 = ln).

Ah, visste inte att den knappen fanns, det var ju litet lättare :D
Bilagor:
#22 - 5 mars 2008 14:11
Öronräv skrev:
Hallå här, det får jag väl visst?

Vatten i gasform i varm luft -> kall yta (glaset på ett kylt akvarium) -> vatten kondenseras
och huuur skulle jag kunna gissa att du har kylanläggning till karet;)
#23 - 5 mars 2008 14:31
Loial skrev:
Är den här rampen av aluminium och dom andra av plast så borde det förklara en del. Har du varmare i det här karet? Är den här rampen tätare än dom andra?

Två av ramperna är av aluminuim, men ja jag misstänker att problemrampen sitter tätare än de andra.
#24 - 5 mars 2008 14:32
heeke skrev:
Det du paratar om batski är inte samma sak som kondens på utsidan av glaset. Din kondes beror på att vattnet dunstar från akvariet och kondenseras när det kyls av på insidan av rampen. Din lösning är att kyla ner luften mellan vattnet och rampens insida, dvs ventilation, så att inte så mycket vatten avdunstar och skapar en hög luftfuktighet inne i rampen.

Det som det Öronräv pratar om är kondens på utsidan av akvarieglaset pga att rumsluften kyls ner av akvariet. Lösningen i extremfall är dubbelglasat akvarium.

Oj, hade missat den "detaljen". Sorry!
#25 - 5 mars 2008 15:04
Whistler84 skrev:
När jag fyllt upp nya kar har jag märkt att kondens brukar uppstå vid temperaturskillnader på ca 12-14 grader mellan vatten- och lufttemp.

Dahla skrev:
Jag fyllde nyss mitt 400-liters med 8-gradigt vatten. Hade ca 17-18 grader i rummet. Blev ingen kondens, så det Whistler säger kan mycket väl stämma. Jag var väl i och för sig väldigt nära kondens då.

Sen kanske det är lite skillnad, eftersom mitt är gjort av 10mm akrylplast.

Kan väl fylla på med att jag har ungefärlig rumstemperatur 22 grader (mitt otempererade kar ligger på 24 grader dygnet om) och påfyllningsvattnet brukar ligga på 8-10 grader.
#26 - 5 mars 2008 15:10
åheim skrev:
och huuur skulle jag kunna gissa att du har kylanläggning till karet

Bah.

"Hur pass stor temperaturskillnad går det att ha mellan vattnet i ett kar och den omgivande luften (kallt vatten/varm luft) innan det bildas kondens på glaset?"

Jag tycker det framgår tydligt att vattnet är kallare än omgivningen :P
#27 - 5 mars 2008 15:15
Ingen som har ett daggpunktsdiagram? Sambandet mellan temperatur & luftfuktighet är en ganska enkel funktion, och enkel att läsa av ur en plot.

Jag googlade men hittade bara ett amerikanskt: http://www.columbia.edu/cu/gsapp/BT/EEI/CLADDING/06dewpt.jpg

Dvs vid en typisk inomhus luftfuktighet på 70% får man kondens om glaset blir kallare än 58 grader Fahrenheit = 15 grader Celsius.

Annons