Tempratur

#1 - 27 augusti 2008 18:33
Tjenare, jag undrar om ni har något effektivt sätt att få ner tempraturen, kom inte med dumma förslag som att lägga en flaska med vatten som legat i frysen eller dylikt bara! :D

Jag ska hämta mina Sewellia lineolata nästa vecka och dem vill ha 20-24 grader. Jag har 26 grader i mitt akvarium nästan hela tiden, har tagit bort en del av täckglaset. Finns de nått annat sätt? :confused:

[SIZE=1]På sommaren kommer jag ju få ett redigt helvete iaf, undra om dem verkligen klarar 30*C. Ska bygga ett fläkthus till dess så jag har något som fläktar på ytan då.[/SIZE]
#2 - 27 augusti 2008 19:43
Tja, fläkt som du säger, men vad är det för fel på ett gäng isbitar i karet egentligen?? Funkar ju kanon..!
Ps. Har du kopplat ur doppvärmaren...?[:o];)
#3 - 27 augusti 2008 20:05
NIC skrev:
Tja, fläkt som du säger, men vad är det för fel på ett gäng isbitar i karet egentligen?? Funkar ju kanon..!

Ps. Har du kopplat ur doppvärmaren...?[:o];)

Men de är ju de här jag menar, vem vill gå och lägga is bitar i sitt akvarium hela dagen, varje dag? :D

Ps. har inte kopplat in den ;)
#4 - 27 augusti 2008 20:10
jo den som kanske vill sänka tempen i sitt kar.. va trodde du.. besides så är detta en otrolig simpel temporärlösning jämfört med fläcktar osv..
#5 - 27 augusti 2008 20:14
Ibanez skrev:
jo den som kanske vill sänka tempen i sitt kar.. va trodde du.. besides så är detta en otrolig simpel temporärlösning jämfört med fläcktar osv..

Men jag är ju inte hemma hela tiden..
#6 - 27 augusti 2008 20:15
Måste försvara beerzon här :p... Han menar ett sätt att hålla tempen på 24gr utan att använda temporära lösningar eftersom han skaffar en fisk som inte vill ha varmare än 24gr.

Inte så kul att hålla på med fläktar och isbitar hela året :D

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig komma på nån lösning men du löser det säkert så småningom ;)
#7 - 27 augusti 2008 20:20
beerzon skrev:
Men jag är ju inte hemma hela tiden..

nä det e sant men som temporär lösning så är isbitar eller isflaska de enda alternativen.. fläcktar är en kanon slutgiltlig lösning..
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 27 augusti 2008 20:59
Vill man ha en bra stationär lösning så köper man en kylare till sitt akvarium - det säljs sådana och en såfan kostar några tusenlappar.
Vill man inte lägga dom pengarna kan man försöka montera lite små datorfläktar som kyler ner vattnet.

Sedan återstår som sagt de lite simplare lösningarna som isbitar, öppet akvarium utan täckglas, ha golvpump istället för innerfilter etc.
#9 - 28 augusti 2008 05:08
Tack Nina. :D

Tack kjell för tipsen, ska försöka hitta en 12volts dosa så jag kan börja koppla fläktarna.
#10 - 28 augusti 2008 09:26
Är de många som har svårt att få ner tempen? Själv kör jag utan täckglas och en ramp som ligger över hela (ej tätförlutande) så de är små glipor fram och bak på karet. Slår jag av doppvärmaren så sjunker tempen :o Har bara en värmare för tillfället då den i yngelkaret exploderade. Min käre bror vad här och jag skulle lägga grus ifrån älven i yngelkaret så han drog ur pumpen och jag tog upp den, sen tog jag upp doppvärmaren och då trodde jag såklart att han drog ur den också men ICKE! den blev ju garanterat stekhet ovanför vattnet och sen satte jag ju ner den i karet och POFF! en doppvärmare mindre :D
#11 - 28 augusti 2008 09:36
En lösning är att skaffa större kar som är svårare att värma upp ;)

Mitt 450 med täckglas och heltäckande ramp, dock med en 2cm springa längs hela bakkanten, håller 24-25 grader dagtid. Ingen doppvärmare, utan belysningen bestående av 4*36W lysrör med HF-don monterade i rampen står för all uppvärmning (och så 2 innerfilter och en liten cirkulations-pump också)
#12 - 28 augusti 2008 11:16
Pratade med en som hade haft svensk insjöfisk för några veckor sedan.

Han hade en lång slang till pumpens utsug och drog in den i en liten frys som stod brevid akvariet. Där han även förvarade fiskmaten.

Ett något drastigt sätt att sänka temperaturen på, men det fungerade:)
#13 - 28 augusti 2008 11:48
Ett mycket mer effektivt sätt att kyla vattnet än att dra en slang genom en frys är att köra en modiferad AC eller om man vill kalla det luftvärmepump i sverige kanske.
Det absolut smidigaste måste vara att ha en luft-vatten värmepump, om nu dom komersiella på marknaden även kan köra ut kallt vatten i systemet.

En frys blir förvisso kall, men den tar tid på sig att kyla, även om man har 10m slang i frysen kommer den inte att hinna kyla vattnet speciellt mycket.
#14 - 28 augusti 2008 14:31
Mekal:
Karet är väl inte så litet, 300 liter. :)

c90368:
Har ingen frys i mitt rum. :D

heeke:
Vill inte lägga ut några pengar, och absolut inte så mycket på en AC. :D
#15 - 28 augusti 2008 18:21
Ska erkänna att jag läst lite dåligt om grund infon i tråden.

Att komma ner under de 26 grader du har är svårt utan kylare.

De flesta av de grader du har över rumstemperaturen beror nog på belysningen.
Om du har "gamla" drossel driv don till rören så byt/flytta dom så att inte värmen dom avger värmer vattnet.
Byt ev. innerfilter mot ytterfilter.
Fläktar kommer ju inte få ner temperaturen under vad du har i rummet.
Även med en ev. kylare så får du problem, ett kar med lägre temperatur i vattnet än rumstemperaturen ger ganska ofta kondens på utsidan glaset (beror på temperaturskillnad och luftfuktighet)
#16 - 28 augusti 2008 19:09
beerzon skrev:
Mekal:

Karet är väl inte så litet, 300 liter. :)

Nej de har du rätt i :D Men i yngelkaret som är nånstans runt 30-40 liter (har inte orkat kolla) så är de inga som helst problem att få ner tempen heller om de inte är nån värmare där :D de ligger just nu på så där 23 grader :)
#17 - 5 september 2008 18:41
heeke skrev:
Fläktar kommer ju inte få ner temperaturen under vad du har i rummet.

Det beror på hur mycket fläkt/luftström du tillsätter.
När luften passerat vattenytan kommer vatten att avdunsta och då kan vattnet faktiskt bli kallare än rumsluften, fenoment används i något som kallas evaporativ kylare.
Haken är som jag ser det, allt vatten som avdunstar ska ta vägen någonstans.

Annons