Temperaturproblem

#1 - 4 februari 2007 15:31
Efter att ha funderat i mer än 35 år, så har jag då äntligen blivit med akvarium.
Ett begagnat 160-liters.
Nu till problemet: Temperaturen. Doppvärmaren som följde med verkar ha en felaktig termostat som man inte riktigt kan lita på på - den står på när den är inställd på 22 grader fast vattnet är 27.
När lysrören slås på, så stiger temperaturen och är runt 27-28 grader, alldeles för varmt tycker jag. Ska man behöva installera kylfläktar för att komma ned i 25-26?
#2 - 4 februari 2007 15:33
köp en ny doppvärmare så är det löst. värmen stiger alltid när ljuset är tänt...
#3 - 4 februari 2007 15:37
Är det en Jäger värmare? Har för mig att dom går att "kalibrera" genom att lyfta upp den blåa knoppen uppe på toppen.
#4 - 4 februari 2007 15:40
Om värmaren i övrigt är i skick kan du pröva dig till rätt temperatur. Graderingen överensstämmer inte alltid med verkligheten, men enklast är det att köpa ny.
#5 - 4 februari 2007 16:08
Tack för svaren.
Jo, men det stora problemet är, hur fanken man kan få ner temperaturen?
Skulle behöva en kylare istället för en värmare känns det som.
#6 - 4 februari 2007 16:09
Samma här...

topcabbie skrev:
Efter att ha funderat i mer än 35 år, så har jag då äntligen blivit med akvarium.

Ett begagnat 160-liters.

Nu till problemet: Temperaturen. Doppvärmaren som följde med verkar ha en felaktig termostat som man inte riktigt kan lita på på - den står på när den är inställd på 22 grader fast vattnet är 27.

När lysrören slås på, så stiger temperaturen och är runt 27-28 grader, alldeles för varmt tycker jag. Ska man behöva installera kylfläktar för att komma ned i 25-26?

[:o] Köpte ett beg. 140 liters. Värmaren fungerade men stängde inte av vid angiven temp. När de blir gamla tror jag egenskaperna försvinner. Jag fick köpa ny!!! Risk för överhettning i karet annars....Men du kanske har ett märke som går att reglera? Har 27 grader i mitt.:)

Annons