Temperaturen i vattnet

#1 - 17 maj 2005 19:42
Har ett nystartat akvarium på 90 liter. Vi har haft en del problem med grumligt vatten, nitrat(?) förgiftning, vitapricksjukan.... vi har vidtagit alla åtgärder enl zoo affären men ändå tycks inte fiskarna helt ok... Jag har sett att temperaturen i vattnet varierar på flera grader från dag till dag och ibland även under dagen...detta kan väl inte vara bra? Temperaturen vi vill ha är 27grader men den pendlar mellan 24 och 28...vi har haft doppvärmare i, inställd på 27 grader, men då steg tempen till 31grader! Vad ska man göra åt detta? Behöver man göra något? Akvariet står mot en vägg vid ett fönster i söderläge..persiennerna är neddragna pga att akvariet blir för hett när solen ligger på. Någon som har några kloka råd!?

//Linn
#2 - 17 maj 2005 20:01
Kloka å kloka....misstänker att du har dålig cirkulation i ditt akvarium. Ställ ner värmaren några grader och avläs tempen efter minst 8 timmar. Tar lång tid innan tempen blir stabil.
#3 - 18 maj 2005 12:52
Tackar för svaret! Har sänkt tempen lite och väntar nu och ser om det vill stabilisera sej lite. Alla fiskar verkar må bättre och bättre utom en svärdbärarhane som ligger bland växterna eller under stenarna och trycker.. kommer fram när det är mat men blir då jagad av den andre hanen.. :(
#4 - 18 maj 2005 13:04
Det kan även vara så att din doppvärmare är trasig så kolla att värmen inte skenar iväg. Vore inte så roligt om fiskarna strök med på kuppen. Kolla värmen regelbundet under en viss tid för att se så att doppvärmaren fungerar. Jag brukar placera mina doppvärmare nära innerfiltret eller liknande. Upplever det som om värmen sprids snabbare i karet då.
#5 - 18 maj 2005 13:04
Temperaturvingel mellan 24 och 27 grader spelar absolut noll roll. Fisken stressas inte av så små ändringar. Den sortens vingel orsakas ofta av att termostaten på värmaren är lite oprecis (dvs värmaren slår på vid 24 och värmer till 27, för att hålla en inställd snitt-temperatur på 25-26 grader).

Nystartade akvarier är instabila, det är naturligt med vinglig vattenkvalitet första veckorna. Det är tyvärr inte ovanligt att nyinköpt fisk är sjuk heller, och medicineringen gör akvariet ytterligare instabilare. Gör regelbundna vattenbyten, stöka inte för mycket med akvariet (inga storrengöringar eller ommöbleringar!), så skall du se att det lugnar ned sig på nån vecka.
#6 - 18 maj 2005 13:05
Det vanligaste doppvärmarna har en inställning som du kan vrida på med olika tempraturer. Det brukar också finnas en lampa som tänder sig när den går igång då vattnet blir för kallt, så den kan du ställa in efter med. Ett bättre märke har vanligtvis högre kvalite och har mindre svängningar i tempen. Om du ligger i söderläge när ett fönster så är temperaturen väldigt olika i rummet där akvariet står. Är då doppvärmaren lite "svag" (lågt w för storleken på karet) eller ett mindre bra märke så kan det bli svängningar.

Nu fick du lite av mina tankar med *s*

Angående att du har haft problem med en hane som är nedtrackad är inte roligt. Jag ser att du har väldigt många olika fiskar i ditt kar men ej hur många. Har du mycket växter som indelar karet i olika områden? Det brukar hjälpa. Sen är det ju så att fiskar är individer och man kan ibland få tag i hanar som är rabiata och jagar bort alla hanar av sin egen art och är på hobnorna som bara den.

Lycka till med temperaturerna, hanen, och karet och hoppas du inte får några mer problem.
#7 - 18 maj 2005 13:41
[font=Comic Sans MS]Tack för alla era tankar och råd! Doppvärmaren är plac vid filtret och är inte trasig. Ang att inte stöka runt i akvariet så aktar jag mej för det eftersom det verkar som om det verkligen behövs en stabilisering av läget i akvariet. Fisken blir piggare och piggare och förhoppningsvis blir det bara bättre nu! Ja, vi har rätt många olika sorters fisk.. Det var ett pyssel att försöka få ihop det hela när vi har fem barn som skulle välja varsin egen fisk *S* .. Neontetror har vi 19, 4svärdbärare, 3 mollysar, 6 guppy, två små kamphonor, 2 malar (de prickiga med ett "segel" på ryggen) och en räka! Det finns gömställen och olika avdelningar i akvariet men jag befarar ändå att det är lite för litet..ett större är på G.. Håller tummarna för den "mobbade" hanen och hoppas att hela karet stabiliserar sej snart..:)[/font]

[font=Comic Sans MS][/font]

Annons