Temperaturen är för hög! Hjälp!

#1 - 14 mars 2008 13:35
Jag har ett nystartat akvarium som bara haft fiskar i sej 4 dar, och jag har varje dag tagit massa prover och mätt temperaturen i vattnet. Men temperaturen är alltid så mystiskt hög, mina fiskar vill ha 23-27 grader, och min doppvärmare är inställd på 24 grader. Men när jag mäter är vattnet lite över 27 grader men endå så jobbar doppvärmaren nästan alltid, bara ibland slår den av.
Hur löser jag de här?
#2 - 14 mars 2008 14:09
Testat ställa ner doppvärmaren ett par grader?
#3 - 14 mars 2008 14:12
Rekalibrera doppvärmaren om det går (inte alldeles vanligt) eller dra ner på temperaturen(ie ställ om den till lägre gradantal och sätt ner den i en separat hink där du mäter temperaturen tills du är nöjd med inställningarna). Annars är det nog bara att köpa en ny eftersom termostaten i den gamla verkar vara på upphällningen.

Om den inte går att kalibrera om hade jag nog köpt en ny doppvärmare alldeles oavsett eftersom jag inte skulle vilja riskera att den går bärsärk och kokar mina firrar.
#4 - 14 mars 2008 14:12
Få doppvärmare är exakta.. Ställ ner den ett par grader och kolla av termometern. Min doppvärmare står på 24 grader för att få 26,5 grader i karet..
#5 - 14 mars 2008 14:19
Har du kvar förpackningen kan du läsa på, vissa kan man själv ställa om så det blir rätt har jag för mig. (Min sambo sköter den tekniska biten) Vi hade samma problem när vi startade vårt senaste akvarium. Tror vi löste det som de andra skrivit innan, man får helt enkelt prova sig fram till rätt temperatur.
#6 - 14 mars 2008 14:20
Jo, pump och belysning ger någon extragrad i vattnet, likaså beror det på hur varmt man har inne, som lägst blir det ju det som rummet har om man inte har kylning..
#7 - 14 mars 2008 14:22
Jag har aldrig förstått hur jag klarade av det utan temperatur angivelse på värmaren.....

För egen del skulle det lika gärna stå kalle anka på skalan..

För du skall justera mot verklig temperatur i tanken och inte skalan.....

eller hur..:)
#8 - 14 mars 2008 14:30
arsch.. jajo.. man kanske är lite feg men det är rätt gott med en (något för svag) rekalibrerbar doppis, hängslen och livrem och allt det där... :D[:o]

Sålänge doppisen är relativt ny så är det ju lugnt att ställa om den, mardrömmen är en gammla/felaktig sak som kokar allt liv *burr*
#9 - 14 mars 2008 14:49
Okej! nu ställde jag ner den från 24 till 23 grader, får se hur mkt de sjunker i akvariet, skulle vilja att de sjönk ner till 26 grader ungefär

Annons