Temperatur på tillsatta vattnet?

#1 - 28 februari 2005 18:01
När man tagit bort lite vatten för att fylla på med nytt, hur varmt ska detta vattnet då vara? Ska det vara så kallt som möjligt för att undvika att eventuella tungmetaller följer med ledningarna och sedan låta dopvärmaren värma det till önskad temperatur? Är detta dåligt för fiskarna eller ska man ha en ganska lik temperatur på vattnet man tillsätter trots att det kanske följer med metaller från ledningarna? Vad säger ni? tacksam för svar:)
#2 - 28 februari 2005 18:18
Jag kör med så lik temperatur som möjligt, finger känsla, men jag har hört om många som fyller med vatten som är ett par grader kallare.
Du bör inte låta det bli för stor temperaturskillad (2-3 grader efter fyllning, gissar jag) detta är inte bra för fiskarna.
#3 - 28 februari 2005 18:26
okej tack för svaret...så man behöver inte tänka på att det följer med metaller och skit från kranen då det är tempererat?
#4 - 28 februari 2005 18:39
Har hört folk här på forumet som fyller med kallvatten utan problem...
#5 - 28 februari 2005 18:47
Alltid nåra grader kallare än i karet...
#6 - 28 februari 2005 21:57
När jag byter vatten så byter jag mellan 60-80% så jag försöker fylla med ungefär samma temp, ev. någon grad kallare.
Gjorde en liten miss för några veckor sedan och fyllde på med väldigt kallt vatten, tippar på att det var 15-20 grader i karet när jag var klar. Som tur var så stoppade jag i handen, av någon anledning jag inte minns. Det blev till att byta ut lite mer vatten med högre temp.
Fiskarna betedde sig minst sagt underligt, och någon strök med.
#7 - 30 november 2005 11:37
Klurade lite på detta för någon dag sedan. Jag har kopplat min slang till kallvattnet, tänkte att det är bättre att köra där för att undvika så mycket tungmentaller som möjligt. Tänkte att gradtalet inte skulle göra så mycket när man byter 40-50% vatten och kör det i en relativt liten stråle.
Har en lite snabbare termometer på mitt 540l kar än vad jag har på mitt 136l, såg då att tempen sjunker rätt kraftigt. När jag hade fyllt i allt vatten så var vattnet nere på 22.3 grader (i mitt mindre brukade det gå ner från 26 till 23 på typ en halvtimme). Fiskarna verkade inte bry sig så hårt, men det är sannorlikt inte bra att sänka 6.7 grader på 10-15 min? Bör jag köra vattnet på kranen istället så jag kan blanda det till lämplig temp?
#8 - 30 november 2005 11:41
Jag brukar hålla mig på säkra sidan och ha ett par grader kallare vatten än det vatten som finns i akvariet. Fast o andra sidan så byter jag bara 20% vid vattenbyten. Så jag skulle nog kunna använda riktigt kallt vatten och endå så skulle det bara bli en marginell skillnad.
#9 - 30 november 2005 11:49
Mjo.. funderade på om jag kanske ska byta 20% två gånger i veckan istället för 40-50% en gång i veckan. Eftersom jag har discus så tror jag inte 20% en gång i veckan är speciellt bra.
#10 - 30 november 2005 11:51
Det kan du ha rätt i. Blir mindre omställning för dem då. De är ju lite ömtåligare.
#11 - 30 november 2005 12:29
Satt och funderade på samma sak igårkväll och kom fram till att det bästa är nog bra att ha en ganska liten differens på temperaturen. Kör man rent kallvatten nu på vintern så får man göra väldigt små vattenbyten för att inte temperaturen skall droppa markant. Därför kör jag med lite halvljummet vatten vid vattenbyten. Men jag mäter inte temperaturen utan kör på känsla.

Men då är frågan om det är farligt för fiskarna simma i ljummet kranvatten. Många har nu/tidigare skrivit om tungmetaller i vattnet. Hur är det med den saken egentligen?

Är det nåt att oroa sig för. Vad är det för tungmetaller isåfall, koppar och vad mera?
#12 - 30 november 2005 12:33
Jag vet inte riktigt hur det är med metaller i våra vatten.
Fast däremot så tror jag på att det är bra att först spola kranen så att man får ut den vattenmängden som har varit stilla i vattenledningarna innan man fyller på sitt akvarie.
#13 - 30 november 2005 12:48
Nje. har väl ingen fakta om det heller. Men när man ska koka något så tar man ju kallvatten och inte varmvatten. Just pga att varmvattnet inte är så hälsosamt för att dricka? Kanske är nått för mythbusters? ;)
Om det inte är hälsosamt för mig att dricka det så vill jag ju inte att mina fiskar ska simma i det. Aquasafe eller liknande kanske inte är fel om man kör med tempererat vatten? ...bara jävligt dyrt ;)
#14 - 30 november 2005 13:00
Vattenberedningsmedlen avlägsnar inte metallerna men eftersom det oftast är jonformen av den rena metallen som är farlig innebär vattenberedningsmedlen en bindning eller chelatering av jonerna så att de oskadliggörs för fisken.

Natriumtiosulfat fungerar för att binda/neutralisera klor, dosering vet jag inte.
Askobinsyra neutraliserar klor 1 kryddmått 1000 l.
#15 - 30 november 2005 14:51
[QUOTE=Anders87]okej tack för svaret...så man behöver inte tänka på att det följer med metaller och skit från kranen då det är tempererat?[/QUOTE]

Man kan använda vattenberedningsmedel som binder dessa metaller och andra skadliga ämnen, som klor (chloramin). Men det är nog bäst att temperaturen är ungefär samma som i akvariet.
#16 - 30 november 2005 15:08
Sen beror det ju lite på vilka fiskar man har också. Vissa är känsligare än andra.

Jag har precis gjort 100-150% vattenbyte i växtburken (pga helrenovering däri) och därmed sjönk temperaturen från c:a 24-25 grader till c:a 19 grader. Mina kilfläcksrasbora verkar inte bry sig överhuvudtaget, vad jag än gör med burken. Kilfläcksrasbora verkar vara ett extremt tåligt släkte.
#17 - 30 november 2005 15:17
[QUOTE=dinajel]

Jag har precis gjort 100-150% vattenbyte i växtburken.[/QUOTE]

Nu snackar vi rejäla vattenbyten. ;)
#18 - 30 november 2005 18:14
Nu har jag googlat lite och kommit fram till att man inte skall dricka varmvatten. Se t. ex. http://www.slv.se/templates/SLV_Page____4298.aspx

och sen några förklaringar till varför ( en bit ner på sidorna)

http://www.lulea.se/lulea/LuleaKommun/Verksamhet/va_avfall/vanliga_fragor.asp

och

http://www.boras.se/gatukontoret/vattenochavlopp/kontaktaoss/faq.4.633e5e10039748abd7fff37055.html

Sammnfattningsvis så kan varmvatten innehålla kopparrester och värmetåliga bakterier. Jag har dock fortfarande inte hittat något svar på hur fiskarna eventuellt skulle påverkas.
#19 - 30 november 2005 20:21
Är någon orolig för koppar i vattnet så finns det CU test.
#20 - 30 november 2005 20:35
[QUOTE=apisto_vf][QUOTE=dinajel]

Jag har precis gjort 100-150% vattenbyte i växtburken.[/QUOTE]

Nu snackar vi rejäla vattenbyten. ;)[/QUOTE]

Nu snackar vi om omöjliga vattenbyten - 100% torde vara max rent matematiskt sätt...

Om jag skulle byta 30% direkt från kranen skulle jag använda enbart kallt.
Om jag skulle byta 60% direkt från kranen skulle jag använda tempererat.
Om det inte rörde sej om riktigt sydliga sydamerikanska arter förstås.
Då passar kallt alldeles utmärkt. :)
#21 - 30 november 2005 20:38
Hur får man till ett 150% vattenbyte?

Tappar man av 100%, fyller på 50% och tappar av det också. Och sedan fyller upp 100% ? :)
#22 - 30 november 2005 20:53
Nya vattenledningar "ska" väl vara ofarliga? Kollade upp detta då jag hade nyfödingar hemma. Människoyngel alltså. ;) Jag minns tyvärr inte vart jag fick veta att varmvatten från nya ledningar inte innehåller koppar, men det var inte farligt för ett spädbarn att få i sig lite och då borde fiskarna klara det oxå?

Jag känner med handen och försöker få så lik temperatur som möjligt. Nu har jag köpt ett gäng termometrar så jag ska börja mäta vattentemperaturen i fortsättnignen.
#23 - 30 november 2005 21:36
När jag installerade bergvärmepump så blev det en pump med rostfri varmvattenberedare och livsmedel godkända rör för varmvattnet.
CU värdet i akvarievatten ska inte överstiga 0,3 mg/l.
#24 - 30 november 2005 21:52
[QUOTE=mam]Nya vattenledningar "ska" väl vara ofarliga? Kollade upp detta då jag hade nyfödingar hemma. Människoyngel alltså. ;) Jag minns tyvärr inte vart jag fick veta att varmvatten från nya ledningar inte innehåller koppar, men det var inte farligt för ett spädbarn att få i sig lite och då borde fiskarna klara det oxå?[/QUOTE]
Om nya kopparrör desto mer koppar är vad jag kommer ihåg från tidigare i alla fall. Fiskarna måste simma omkring i vattnet "24 hours" - det behöver inte babyn i alla fall...
#25 - 30 november 2005 21:55
[QUOTE=Gimbo]Hur får man till ett 150% vattenbyte? Tappar man av 100%, fyller på 50% och tappar av det också. Och sedan fyller upp 100% ? :)[/QUOTE]
Nja, man tappar ur 90%, fyller upp till hälften, tappar ur hälften av det, fyller upp, tappar ur hälften, fyller upp, osv. På så vis har du på sätt och vis bytt nånstans runt 95-99% av vattnet, men man kan se det som att man har bytt mycket mer eftersom av den totala volymen på 90 liter så har jag bytt cirka 150 liter vatten, dvs. cirka 150%.:)
#26 - 30 november 2005 21:59
[QUOTE=erikthur][QUOTE=mam]Nya vattenledningar "ska" väl vara ofarliga? Kollade upp detta då jag hade nyfödingar hemma. Människoyngel alltså. ;) Jag minns tyvärr inte vart jag fick veta att varmvatten från nya ledningar inte innehåller koppar, men det var inte farligt för ett spädbarn att få i sig lite och då borde fiskarna klara det oxå?[/QUOTE]
Om nya kopparrör desto mer koppar är vad jag kommer ihåg från tidigare i alla fall. Fiskarna måste simma omkring i vattnet "24 hours" - det behöver inte babyn i alla fall...[/QUOTE]

Där har du en poäng. ;)

Däremot förstod jag det som att man använder annat än koppar nu. Jag har ingen aning, det är vad jag har hört bara. Jag hör ofta fel, å andra sidan. :o
#27 - 1 december 2005 08:16
Temperaturen sjunker väldigt snabbt när man tillsätter kallvatten märkte jag igår. Säkerligen är det väl ännu mer på vintern.
Slammsög igår nämligen. Tillsatte två spannar kallvatten efter det. Tempen sjönk från 30.1 till 29.4. Rätt bra för 30-40l till ett 540l ;)
Ska se om jag kan fästa mitt munstycke på kranen istället, annars får det bli en sväng till biltema igen.
#28 - 1 december 2005 08:19
Gick in och kollade på www.nav.se som jag får mitt vatten ifrån.
Där kan man läsa:
Om vatten får stå stilla en tid i kopparledningar kan man få förhöjda halter av koppar i dricksvattnet. Man kan se blågröna missfärgningar i badrumsporslinet och vattnet får en besk eller kärv smak. Det finns dessutom ett misstänkt samband mellan höga kopparhalter och diarréer hos spädbarn. Var därför noga med att låta vattnet rinna ett tag innan du använder det. OBS: Varmvatten kan innehålla mer koppar än kallvatten. Använd aldrig varmvatten eller vatten som stått länge i ledningarna till mat eller dryck, särskilt inte för att bereda välling eller modersmjölks-ersättning!
#29 - 1 december 2005 09:03
Angående detta med vatten.
Mina föräldrar hade akvarium för flera år sedan. Av dem har jag fått höra att det bästa vattnet för fiskarna är om jag häller upp kallt vatten i hinkar eller liknande och låter det stå i minst ett dygn. Då ska tydligen alla tungmetaller och liknande sjunka till botten (eller nåt) och vattnet blir rumstempererat.
Detta anser jag vara väldigt struligt. Jag har varken så många hinkar eller plats för det!

Så jag har hittills alltid kört med kallt vatten, som jag sedan blandar med kokt vatten tills jag får samma temperatur som i karet eller en grad mindre. (mäter med samma termometer som finns i akvariumet). Därefter har jag haft i en blå vätska köpt i zoo-affären (tror den heter akvasafe). Först sen har jag i det till fiskarna.
Kan tillägga att jag tycker det tar lång tid att byta vattnet och det känns lite krångligt. Gör jag fel????

Kanske det finns någon som har lite goda råd åt mig. Jag har ett akvarium som inte är så jättestort. Så det blir inte många hinkar jag byter per gång, men några blir det.
#30 - 1 december 2005 10:00
[QUOTE=Guppy1]Så jag har hittills alltid kört med kallt vatten, som jag sedan blandar med kokt vatten tills jag får samma temperatur som i karet eller en grad mindre. (mäter med samma termometer som finns i akvariumet). Därefter har jag haft i en blå vätska köpt i zoo-affären (tror den heter akvasafe). Först sen har jag i det till fiskarna.
Kan tillägga att jag tycker det tar lång tid att byta vattnet och det känns lite krångligt. Gör jag fel????[/QUOTE]

Vad smart! Varför har jag inte tänkt på det med att koka vatten som man sen blandar med kallt vatten? Har man en vattenkokare går det ju ganska fort :)

Jag brukar ha en hink med vatten som jag precis har tömt ur akvariet att jämföra temperaturen med, så jag får ungefär samma temperatur. Det gör nog inget om det nya vattnte är ½ grad kallare eller så.
#31 - 1 december 2005 10:35
Känns bra bökigt om man har ett 540l akvarium ;)
Vad rymmer en hink? 15-20l? Säg 17,5l per hink, jag brukar då inte fylla dem ända upp iaf ;), blir något jobbigt att transportera dem då.
Isf skulle det behövas 16 hinkar vid 50% vattenbyte. Skulle i så fall behöva ett extra rum att ha alla hinkar i över natten ;). Och jobbet att blanda rätt temp i 16 hinkar orkar jag inte ens överväga.
#32 - 1 december 2005 10:47
Mina hinkar rymmer 10. Jag kör kokavattenmetoden (en kanna kokt i en hink) och i med det. Men klart - jag byter i största akvariet ca 50 liter och inte alls ofta - kanske 1 gång i månaden i snitt. Så det är ju inte så jämförbart med 250 liter en - tvågånger i veckan :). När jag är lat använder jag kranvattnet temepererat.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 1 december 2005 10:52
I normalfallet så funkar det alldeles utmärkt att fylla på direkt från kranen med rätt temperarat vatten, problem kan dock uppstå.
1/ Mycket klor i vattnet - se bara till att "piska" ner vattnet så luftas kloren ut.
2/ En del vattenverk tillsätter också ammoniumsulfat som bildar kloraminer och detta går inte att lufta ut. Det försvinner alltså inte heller om man låter vattnet stå ett dygn.
3/ I hus med nya vattenledningar och nya varmvattenberedare kan det ofta bli problem med höga kopparhalter (en del menar dock enligt ovan att det inte förekommer längre - jag känner inte till något om detta - det förekom dock fortfarande för ca. 3 år sen). Inte heller mot detta hjälper det att man låter vattnet stå ett dygn innan man fyller på det.

Har man problem med vattnet så är det oftast (för att inte säga alltid) effektivare att använda vattenberedningspreparat eller att filtrerara över aktivt kol än det är att låta vattnet stå ett dygn.
Jag ser faktiskt ingen som helst fördel med att låta vattnet står ett dygn innan det fylls på.

Varmt eller kallt vatten då - nja sköljer man bara ur ledningarna innan så bör det i alla situationer funka precis lika med tempererat vatten som med uppvärmt kallvatten
#34 - 1 december 2005 11:02
Varmt eller kallt vatten, och slutsatsen är att tempererat och uppvärmt funkar lika bra? ;)
Dvs att kallvatten inte är att rekomendera då alltså? Misstänker starkt det iaf ;)
Men hur vet man detta med ammoniumsulfat och cu2? Vattenverket har väl koll på ammoniumsulfatet misstänker jag, men cu2 varierar väl på vart man bor? Ska man köpa något test för att testa detta själv? Är det inte stor risk att det varierar från gång till gång?
NAV skriver på sin sida att vattnet kan bli gulfärgat ibland, pga arbete, men att det vattnet inte är ohälsosamt. Men undra hur det är för fiskarna? Detta gäller dock bara varmvattnet. Har aldrig varit med om gulfärgat kallvatten iaf. Däremot ibland när jag fyller upp badkaret så ser det fint ut i början, men sen när går in i badrummet igen för att bada så är vattnet nästan urinfärgat. Känns inte så speciellt trevligt, och det luktar lite funky också... Känns som att man itne vill riskera att få i sånt i akvariet ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 1 december 2005 11:10
Men hur vet man detta med ammoniumsulfat och cu2? Vattenverket har väl koll på ammoniumsulfatet misstänker jag, men cu2 varierar väl på vart man bor? Ska man köpa något test för att testa detta själv? Är det inte stor risk att det varierar från gång till gång?

1/ vattenverket skall kunna ge besked på vad de tillsätter - dvs t.ex. ammoniumsulfat
2/ Vattenverken släpper knappast ut koppar i vattnet eller använder kopparrör i huvudvattenledningarna. Däremot kan problem uppstå vid byte i varmvattenberedare och ledning i villor och hyreshus. Man måste alltså mäta upp detta själv (finns tester i handeln). Om man inte har märkt några problem med fiskarna finns det dock ingen anledning att bry sig så mycket om det.
#36 - 1 december 2005 11:14
Har aldrig märkt några problem hittils. Dock har jag ju alltid kört med kallvatten. Vill ju inte ha ihjäl mina diskusar om jag börjar köra med varmvattnet.
Mailade precis nav.se och frågade dem om vad de tillsätter och vad de säger om varmvattnet. Hoppas på att snabbt svar :)
#37 - 1 december 2005 19:42
[QUOTE=Kjell Fohrman]
3/ I hus med nya vattenledningar och nya varmvattenberedare kan det ofta bli problem med höga kopparhalter (en del menar dock enligt ovan att det inte förekommer längre - jag känner inte till något om detta - det förekom dock fortfarande för ca. 3 år sen). Inte heller mot detta hjälper det att man låter vattnet stå ett dygn innan man fyller på det.
...[/QUOTE]
4/ Med varmvattenberedare i koppar och surt och mjukt vatten från egen brunn kan det bli koppar i varmvattnet. Men eftersom det vattnet fräter sönder beredaren (med vattenläcka som följd) brukar man inte ha just den konfiguration.

Eftersom jag hade det så förut så vet jag också att det finns ett utmärkt koppartest lätt tillgängligt och dessutom gratis: Smaka på varmvattnet. Smakar det illa, strävt och metalliskt så är det inte bra för akvariet.
#38 - 2 december 2005 00:13
Jag funderade på att ta en regnvattentunna(c:a 1m³), fylla med kallvatten dagen innan, slänga i alla kemikalier jag vill ha och sen låta en fet doppvärmare värma upp allt till passande temp. När det är dags för byte pumpa ut vattnet med passade pump. Filtrering kan man ju stoppa in först eller sist efter behag. Det föll som vanligt på budgeten :( så jag kokar med vattenkokaren och springer med hinkar så länge.

Borde det inte gå att återvinna akvarievatten btw?
#39 - 2 december 2005 05:26
[QUOTE=morphriz]Borde det inte gå att återvinna akvarievatten btw?[/QUOTE]
Vattna blommorna!!!
#40 - 4 december 2005 20:49
Jag brukar använda en sk. örontermometer. Mäter yt temperaturen.

Den mäter blixtsnabbt! Kanske inte alldeles 100% exakt rätt, men duger utmärkt.

erikthur: Jag brukar oxå vattna blommorna med akvarie vatten. Men det är mest för att jag ska komma ihåg att vattna blommorna.. :p
#41 - 5 december 2005 08:59
[QUOTE=dinajel]Sen beror det ju lite på vilka fiskar man har också. Vissa är känsligare än andra.

Jag har precis gjort 100-150% vattenbyte i växtburken (pga helrenovering däri) och därmed sjönk temperaturen från c:a 24-25 grader till c:a 19 grader. Mina kilfläcksrasbora verkar inte bry sig överhuvudtaget, vad jag än gör med burken. Kilfläcksrasbora verkar vara ett extremt tåligt släkte.[/QUOTE]

åkte det ut 50 % på golvet nu då
#42 - 5 december 2005 11:14
Fick ett telefonsamtal i morse! Lite oväntat.
Chefen för NAV "Vattenavledningen" ringde min mobil! =)
Han rekomenderade att jag inte skulle använda varmvattnet till fiskarna. Han sa att det kan tänkas fungera bra, men det är inget han kan garantera. Det är större risk för kopparutsläpp i varmvattnet än i kallvattnet. Om jag skulle temporera vattnet så tyckte han jag skulle värma det på plattan först, eller hälla det i en hink över natten.
Blev en stunds tystnad när jag sa att det handlade om 250l vatten/vecka. Hehe.. han trodde nog det var en "guldfisks skål" jag hade.
De har inga andra tillsatser i vattnet för övrigt.
Igår så kopplade jag slangen på dushen istället och körde i vatten med 27 graders temp. Verkar ha fungerat utan problem.
#43 - 5 december 2005 12:03
Om varmvattnet är okej är inget som vattenverkat kan påverka. Det är beroende av vad som finns i fastigheten. Men det kan ju tilläggas att varmvatten inte är livsmedelsklassat.
#44 - 5 december 2005 12:14
Njea. Vattenverket påverkar väl inte varmvattnet så sätt. Men de bör ju ha koll på hur det generellt är i deras nät. Sen har de ju koll på om de har några andra tillsatser i vattnet eller ej. Vilket de inte hade i mitt fall.
#45 - 5 december 2005 13:24
De har koll på deras nät. Men varmvattnet är inte deras nät. Men de har nog koll på hur det brukar vara.
#46 - 5 december 2005 13:28
Mjo, det är deras nät. Men exakt hur det är till alla byggnader som är anslutna vet de säkerligen inte, men de bör ju som sagt ha ett humm om hur det är generellt i nätet.
#47 - 5 december 2005 13:31
Vattenverket leverarar väl bara kallvatten till fastigheterna. Sen är det fastighetsägaren som värmer vatten till varmvatten. Det kan ske på lite olika vis vilket leder till olika mängd koppar i varmvattnet.
#48 - 5 december 2005 13:43
Kanske är vanligast ja, men i mitt fall så är det även varmvatten som levereras. Jag bor i en hyresrätt som är ansluten till fjärrvärme, och det är vattenburet. Tror det "vanliga" varmvattnet går den vägen också (eller t.om är samma? dunno)
För några år sedan höll de på att lägga om lite ledningar i Nässjö och då blev vissa stadsdelar utan varmvatten, däremot kallvattnet fungerade som vanligt. Kan väl visserligen tänkas att fjärrvärmen värmer upp kallvatten till varmvatten också, men den lösningen känns ju lite bökig. När de ändå kör ut varmvatten i systemet så tror jag nog att de samtidigt kör det till kranarna också.
Jeje, jag vet inte. Men nissen som ringde mig snackade ju om både varmvatten och kallvatten. Han sa att de inte tillför något till kallvattnet eller varmvattnet.
#49 - 5 december 2005 17:45
Det är en värmeväxlare i huset.
I vattennätet här finns ingen mätbar klor när allt är normalt, när vattnet når konsumenten.
Vår och höst då det är tillflöde till ytvattentäkter från naturen ökas kloreringen vid behov, liksom efter läckor.
När kommunen klorerar mer eller har andra störningar ringer den till mig och jag skickar mail till klubbmedlemmarna.
Lite klor i vattnet är inte skadligt för fiskarna och påverkar inte filterbakterirna så alla dör i ett inkört filter.
Köp en CU test om ni är oroliga för koppar.
#50 - 5 december 2005 21:49
Altså rent tekniskt så behöver du inte spola i kranen en tid innan du tar vatten.
År samma vatten hur mycke du än spolar .. de tilvärkas inte i ett fusionskraftver 100m bort liksom utan går i kilometrlånga ledningar så spola på du gör ingen skilnad

Samt tempratur skilnaderna kan vara rätt stor upp till 15grader beroende på hur sönderavlade fiskar du har

en normal fisk som lever i sköar upplever tempratur skilnader på runt 20 grader bara dom simmar 10-20m ner under ytan
samt ytvatten kan vara upp till 40grader. även bäckar som rinner ner är kalla så simmar dom förbi en mynning så sjunker tempraturen avsevärt

Har du friska fiskar så ska dom klara 10 grader utan problem.
dock ändras deras fysik pga snabb omstälning av ämnesomsättningen, dom kan bli Slöa eller piggare
#51 - 5 december 2005 23:11
För att undvika koppar är det viktigt att spola ur vatten som varit stillastående i ledningar under längre tid.
Höga halter (över 2 mg/l) mycket skadligt för fiskar och vissa växter resp. dödligt för andra djur.
0,3 mg/l dödligt för lägre djur och skadlig för fiskar i längden.

Om man bor i ett flerfamiljshus kan vattenbyte på kvällen vara att föredra pga. då är det flesta familjer hemma och har andvänt vatten och risken är liten att det finns vatten i rör som stått flera timmar.

Bor man i villa spolar man varmt och kallt vatten till det som stått i beredare och ledningar är borta.

Osså var det där med klor, vatten med mer än 0,02 mg/liter klor bör behandlas/neutraliseras.

Det brukar allmänt sägas att de flesta fiskarter vill inte ha större temperatur växling än 2 grader/t

Annons