Temperatur på mitt akvarium???

#1 - 11 januari 2010 23:01
Hej!
Har lite funderingar kring temperaturen i mitt akvarium, och undrar om jag kunde få nåt råd här :)
Jag har följande fiskar:

4 st Praktbotia, ska väl ha temp 25-30
1 st Mal 15 cm. ska väl ha temp 25-30
58 st kardinaltetror ska väl ha temp 24-28
2 st discus. ska väl ha temp 28-30
2 st khuliål ska väl ha temp 24-27 grader.

Mitt akvarium står idag på en temp, på morgonen 27.3, och på kvällen blir det 28.0.
Doppvärmaren står på ca 27 grader (svår att reglera)

Vad bör jag ha för temperatur?, då discusen vill ha 28-30, och khuli ål max 27.
#2 - 11 januari 2010 23:14
Välj temperatur efter din prioriterade fisk i detta fall antagligen discusen. Lägg dig på 29 skulle jag föreslå. Om det varierar lite så spelar det inte så stor roll.
#3 - 11 januari 2010 23:19
Tycker du ligger på en ok temp. som du gör. Det finns en allmän uppfattning om att diskus måste hållas i så himla höga temperaturer. Det är inte nödvändigt man kan absolut hålla diskus i 27 grader, e det dessutom 28 på kvällen blir det bra. Med en högre temp. ökar man ämnesomsättingen på fisken, hast. på alla biologiska och biokemiska processer i tanken etc. Det blir mer jobb, och en kortare livslängd på fisken!
#4 - 12 januari 2010 08:02
Hej på er! Tack för svaren!
Ja, men då ligger jag rätt bra till. Max 28 på kvällen. En del säger att man ska ligga på exempel 27 ständigt, alltså en grad, både morgon kväll och dag, men det är ju rätt omöjligt om rummet/lägenheten är varm av sig. Då jag ställt min dopp på 27, och det blir 28 på kvällen, så måste ju det vara rummet som gör att det stiger. Bara det inte blir för varmt .

Och Khuli ålen lever ju fortfarande. Har aldrig lyckats haft död på några fiskar pg a värme eller inredning, vatten, så jag vill inte börja nu.*ler*

Kan man se på fiskarnas beteende om ens fiskar trivs i karet eller inte?
#5 - 12 januari 2010 14:37
Hej igen! Jag glömde bort mina dvärgklogrodor!! och dom ska ju ha 26 grader ju..grrrrr, jävla djuraffärer som bara vill sälja men kan inte ett skit, man frågar om dom går ihop, och när man köper mer fisk så frågar dom ju fasiken inte vad man har för fisk, dom tänker väl bara på snällheten av fisken. Fan! Vad göra nu då??? Grodorna verkar lite "tröttare" kan man ju säga.
Men visst, det är ju mitt ansvar också, men diskusarna införskaffade vi sist, sen dess sprack hela planen tycker jag.

Annons