Ett par frågor - mitt akvarium verkar ligga på en temperatur på ca 23 grader. Är det tillräckligt för platy som enligt artbeskrivningen ska ha 24 grader? Funderar även på att skaffa glödbandstetra som bör ha 24-27 grader enligt beskrivningen. På vilket sätt påverkas de av att det är för kallt? Som det är nu har jag bara lysrör, ingen värmare. Borde jag skaffa värmare?
Jag skulle kanske ha satsat på en stabil temp på 25 grader, alltså bör du skaffa en värmare, men samtidigt kan det mycket väl gå bra med att bara ha värmen från belysningen. Jag har själv haft fungerade akvarier utan annan värme än rumstemp+lampor och fiskarna har klarat det galant, det var först när jag började med lite "kräsnare" fiskar som det blev NÖDVÄNDIGT med värmare. :D
De fiskar du nämner skulle nog kunna klara sig i ditt akvarium utan värmare också, de är ju ganska robusta fiskar, storleken till trots. Hur verkar det nu? Är de aktiva? Äter de? Ser de ut som de skall? Är svaret ja på dessa frågor så är nog temperaturen ok för dem som du har det, men är de slöa, äter dåligt och inaktiva så bör du nog överväga att skaffa en värmare ändå.....:);)